W skrócie:
- Premier Japonii odniósł się do Assassin’s Creed Shadows po pytaniu polityka Hiroyukiego Kady, który zasugerował, iż gra może negatywnie wpłynąć na zachowanie turystów.
- Ubisoft przeprosił już kilka razy za nieścisłości historyczne i wykorzystanie symboli bez zgody właścicieli.
- Gra trafia na światło dzienne w cieniu kontrowersji, ale Ubisoft wprowadził zmiany w day-one patchu, które mają złagodzić negatywne reakcje.
Ubisoft w tarapatach
Japonia od dawna boryka się z problemem nadmiernej liczby turystów, którzy nie zawsze okazują szacunek dla lokalnych tradycji. Assassin’s Creed Shadows, który został osadzony w feudalnej Japonii, przypadkowo stał się częścią tej debaty. Hiroyuki Kada, polityk kampanijny i członek Izby Radców, wyraził zaniepokojenie, iż możliwość niszczenia świątyń i atakowania NPC-ów w grze może inspirować niewłaściwe zachowania w rzeczywistości.
Premier Ishiba odniósł się do tych zarzutów. Podkreślił, iż „niszczenie świątyń jest niedopuszczalne – to zniewaga dla narodu„. Zaznaczył jednak, iż rząd nie planuje podejmować działań przeciwko Ubisoftowi, a wszelkie kwestie prawne wymagają konsultacji między różnymi ministerstwami.
Ubisoft przeprasza
Assassin’s Creed Shadows już wcześniej spotkał się z ostrą krytyką. Ubisoft musiał przepraszać kilkukrotnie, m.in. za nieścisłości historyczne, wykorzystanie flagi japońskiej grupy rekonstrukcyjnej bez zgody, a także kontrowersyjny design figurki kolekcjonerskiej, która przedstawiała torii (bramę świątynną) z jednym filarem (symbol, który odnosi się do zniszczeń po bombardowaniu Nagasaki w 1945 roku).
Ubisoft reaguje
Ubisoft szybko zareagował i usunął figurkę ze sprzedaży, a także wprowadził poprawki w materiałach promocyjnych. Ponadto, jak informuje serwis Automaton, w dniu premiery gra otrzymała aktualizację. Co się zmieniło?
Elementy w świątyniach stały się niezniszczalne, by uniknąć kontrowersji wokół niszczenia miejsc sakralnych. Zredukowano ilość krwi pojawiającej się w tych miejscach. Natomiast atakowanie nieuzbrojonych NPC-ów nie wywołuje efektu krwi. Tak więc lokacje stały się mniej brutalne.
Czy wiesz, że…
Assassin’s Creed w przeszłości wielokrotnie budził kontrowersje. Assassin’s Creed Unity był krytykowany za przedstawienie rewolucji francuskiej w sposób, który nie spodobał się historykom. Assassin’s Creed Odyssey – za przedstawienie spartańskiej historii w mocno fikcyjny sposób, odbiegający od rzeczywistości. Assassin’s Creed Valhalla – za rzekome romantyzowanie najazdów wikingów na Anglię.