Warhammer Age of Sigmar to gra bitewna o dużej głębi strategicznej i bogatej fabule, osadzona w magicznym uniwersum, w którym ścierają się potężne armie i mroczne siły. Nowa, czwarta edycja przynosi liczne zmiany, które przyciągają zarówno weteranów, jak i początkujących graczy. Wprowadzenie uproszczonych zasad oraz nowego trybu gry wzbudziło wiele emocji, oferując bardziej przystępną i jednocześnie wciągającą rozgrywkę.
Age of Sigmar – co to?
Age of Sigmar jest jedną z najpopularniejszych gier bitewnych, rozwijaną przez Games Workshop jako duchowy sukcesor Warhammer Fantasy. Gra przenosi graczy do świata podzielonego na osiem różnorodnych krain, gdzie rasy takie jak Stormcast Eternals, Skaveni czy demoniczne hordy rywalizują o dominację. Każda frakcja posiada unikalne jednostki i styl gry, a historie bohaterów i wydarzeń budują żywy, nieustannie rozwijający się świat.
W Age of Sigmar każda rozgrywka jest podzielona na fazy – od bohaterskiej, w której można rzucać czary i aktywować specjalne zdolności, po fazę walki. Czwarta edycja zachowuje te same fazy, ale usprawnia je, by akcja toczyła się szybciej, a decyzje były bardziej przejrzyste. Zrezygnowano z niektórych skomplikowanych zasad, co sprawia, iż gra jest bardziej intuicyjna dla nowych graczy.
Fabuła gry, mimo iż bogata i pełna niuansów, nie jest zbytnio obciążona skomplikowanymi wątkami historycznymi. Age of Sigmar rozwija swoją narrację na bieżąco, co pozwala graczom śledzić rozwój wydarzeń, a zmieniające się realia sprawiają, iż każdy nowy dodatek ma wpływ na grę i na historię.
Co nowego w 4. edycji Age of Sigmar?
Nowa edycja przynosi gruntowne zmiany w zasadach, z dużym naciskiem na uproszczenie rozgrywki i uczynienie jej bardziej dynamiczną. Zredukowano liczbę rzutów kośćmi, wprowadzono pięciofazowy system tury, który pomaga płynnie przeprowadzać działania jednostek. Wydzielono także nowy tryb rozgrywki – Spearhead, przeznaczony dla nowicjuszy i graczy rekreacyjnych, którzy chcą gwałtownie zanurzyć się w świat gry.
Ważnym elementem czwartej edycji Age of Sigmar jest rozbudowa zasad dotyczących terenu. Wprowadzono najważniejsze słowa określające, jak jednostki oddziałują z różnymi rodzajami terenu, co daje nowe możliwości taktyczne. Na przykład teren „osłaniający” blokuje linie strzału, co może być najważniejsze w walce z jednostkami dystansowymi. Dla jednostek latających pojawiły się szczególne zasady, co dodatkowo różnicuje możliwości strategiczne różnych frakcji.
Od czego zacząć zabawę w Age of Sigmar?
Dla początkujących najprostszym krokiem jest zakup zestawu startowego, takiego jak Skaventide, który oferuje figurki zarówno dla frakcji Stormcast Eternals, jak i Skavenów. Modele te są łatwe w montażu, a tryb Spearhead pozwala na szybką naukę podstawowych zasad przy użyciu niewielkiej liczby jednostek. Jest to idealne wprowadzenie dla osób nieznających jeszcze mechanik Age of Sigmar.
Zanim zacznie się rozgrywkę, warto lepiej poznać frakcje i zdecydować, która najbardziej odpowiada preferencjom gracza. Każda z nich ma unikalne cechy i styl gry – Stormcast Eternals oferują solidną obronę, podczas gdy Skaveni specjalizują się w licznych, choć niezbyt wytrzymałych jednostkach. Oczywiście to tylko dwie z wielu dostępnych frakcji.
Warto też zaopatrzyć się w podręcznik z zasadami czwartej edycji, który w przystępny sposób przedstawia wszystkie najważniejsze mechaniki gry, w tym zasady rządzące fazami, ruchami, atakami i kontrolą punktów. Można je też znaleźć na stronie Warhammer Community.
Artykuł sponsorowany