Sony i AMD zapowiadają przełomowe zmiany w GPU dla konsol PlayStation 6. Nowa konsola japońskiego koncernu pojawi się prawdopodobnie w ciągu najbliższych 3 lat.
Sony i AMD ujawniły pierwsze szczegóły dotyczące technologii, które mają trafić do kolejnej generacji konsoli PlayStation. Wspólne prace nad nowym układem graficznym, prowadzonym w ramach projektu o nazwie kodowej Amethyst, wskazują na znaczący skok wydajności oraz na głębszą integrację z rozwiązaniami opartymi o sztuczną inteligencję.
Jedną z kluczowych nowości mają być tzw. Radiance Cores – wyspecjalizowane jednostki odpowiedzialne za obsługę ray tracingu i path tracingu, czyli technologii odpowiadających za realistyczne odwzorowanie światła i cieni. Ich zadaniem będzie przejęcie najbardziej wymagających obliczeń graficznych, co pozwoli odciążyć pozostałe części GPU i poprawić ogólną wydajność renderowania.
Drugim istotnym elementem nowej architektury mają być Neural Arrays, czyli sieci obliczeniowe łączące jednostki GPU w bardziej zintegrowany system. Pozwoli to na współdzielenie danych pomiędzy rdzeniami i jednoczesne przetwarzanie większych fragmentów obrazu. Takie rozwiązanie ma szczególne znaczenie dla zastosowań związanych z AI – od skalowania obrazu po inteligentne filtrowanie i poprawę jakości grafiki w czasie rzeczywistym.
Nowy układ ma również korzystać z technologii Universal Compression, umożliwiającej kompresję różnego rodzaju danych – nie tylko tekstur, ale też innych informacji przesyłanych pomiędzy GPU a pamięcią. Dzięki temu możliwe będzie zwiększenie efektywnej przepustowości pamięci i ograniczenie wąskich gardeł w przesyle danych, co przełoży się na bardziej stabilną wydajność przy złożonych scenach graficznych.
Według głównego architekta PlayStation, Marka Cerny’ego, rozwiązania te są na wczesnym etapie rozwoju i w tej chwili funkcjonują głównie w formie symulacji. Sony spodziewa się jednak, iż technologia trafi do kolejnej konsoli w ciągu najbliższych kilku lat, co sugeruje premierę PlayStation 6 w drugiej połowie dekady. Biorąc pod uwagę czas potrzebny od projektu układów, do realizacji – rozsądne minimum to 3 lata.
Nowe podejście do konstrukcji GPU ma przynieść nie tylko wyższą wydajność, ale też zupełnie nowy poziom realizmu i elastyczności w projektowaniu gier. Wraz z rozwojem narzędzi AI oraz coraz większym znaczeniem ray tracingu, nadchodząca generacja PlayStation może wyznaczyć nowy standard w jakości obrazu i immersji wizualnej.