Assassin’s Creed Shadows – parkour i sterowanie

20 godzin temu
Zdjęcie: Assassin’s Creed Shadows – parkour i sterowanie


W serii Assassin’s Creed jednym z najważniejszych elementów jest parkour. Wygląda na to, iż nie inaczej będzie w Shadows.

Nie ma chyba gracza, który nie znałby serii Assassin’s Creed. Od pierwszej odsłony, która zadebiutowała niemal 20 lat temu, ogromny nacisk był kładziony na płynne poruszanie się i pokonywanie przeszkód. Wygląda na to, iż Shadows będzie kontynuowało tę tradycję. To właśnie temu aspektowi rozgrywki poświęcono najnowszy wpis dotyczący nadchodzącej gry. Na początek warto przyjrzeć się nowemu układowi sterowania. Oto jego schemat.

Widać, iż zamieniono miejscami unik z kucaniem. Jest to pokłosie dodania ruchu, o którym już nieraz pisałem na portalu – czołgania się. Ponadto nowy układ dba o to, aby zmiana pozycji, w jakiej znajduje się nasza postać nie wpływała na parkour. Ubisoft chce dzięki temu zadbać, abyśmy mogli swobodnie zmieniać pozycje, nie schodząc przypadkowo z dachu. Warto także wspomnieć, iż niektóre nowe ruchy wykonywane dzięki przycisku uniku to akrobatyczne przeskakiwanie nad poręczami, wyskakiwanie z okien, czy (nowe) ciche opadanie.

Podstawy parkouru w Assassin’s Creed Shadows

W Assassin’s Creed Shadows przytrzymanie przycisku parkouru podczas ruszania się sprawi, iż Naoe lub Yasuke (zależnie od tego, kim sterujemy) wespnie się na najwyższy bądź najdalszy punkt, na jaki mogą. Oznacza to wbiegnięcie po ścianie, by złapać się krawędzi, przeskakiwanie między dachami, czy skakanie w przepaść. Każda z postaci ma swoje własne zdolności parkourowe, aczkolwiek to Naoe zawsze może skoczyć dalej i sięgnąć wyżej niż wolniejszy Yasuke. Oczywiście parkour jest dość głośny; należy mieć to na uwadze, starając się gdzieś przenikać niezauważonym przez wrogów.

Nie można też pominąć przetoczenia się po skoku – może ono nierzadko zminimalizować, a choćby wyzerować obrażenia odnoszone po skoku na ziemię. Aby wykonać taki ruch, należy przytrzymywać przycisk uniku/parkouru podczas lądowania. Istotną zaletą jest również ograniczanie w ten sposób hałasu związanego z poruszaniem się. Będziemy też mogli wykonać unik przy krawędzi, aby płynnie przejść do parkoru i w ten sposób kontynuować przemieszczanie się. Naoe w akrobatycznym stylu przemknie niżej, natomiast zdecydowanie cięższy Yasuke z impetem rzuci się w dół. Wspomniany ruch Naoe sprawia, iż postać dostanie się na najniższy dostępny dla niej punkt, który nie zagraża jej zdrowiu.

Bieg

Naoe może podczas biegu wykonać unik (naciskając oczywiście odpowiedni przycisk). Sprawia to, iż kobieta rzuci się w żądanym kierunku, po czym przetoczy się. Ubisoft zapewnia, iż jest to przydatne, chcąc umknąć przed ogniem przeciwnika, czy po prostu zamierzając uciec w interesującym stylu.

Bieg pozwala Naoe automatycznie pokonywać niskie przeszkody choćby bez dodatkowego naciskania przycisków. Niemniej jednak nie zapewniają one takiej samej obrony przed obrażeniami jak unik podczas biegu. Mało tego – oboje postaci może zmieniać pozycję podczas biegu. Dzięki temu na przykład wykonamy ślizg zakończony kucaniem, czy rzucimy się na podłoże i będziemy następnie mogli się czołgać. Natomiast naciśnięcie biegu automatycznie sprawi, iż będziemy w pozycji stojącej.

Lina z hakiem w Assassin’s Creed Shadows

Narzędzie to – dostępne dla Naoe – wykorzysta model fizyki. Co za tym idzie, im bardziej się rozpędzimy/rozbujamy, tym dalej będziemy w stanie się dostać.

Nasza shinobi może przyczepić się do dowolnej krawędzi dachu nad nią, a następnie wspiąć się na szczyt. Nie ma też przeciwskazania w obracaniu się na linie.

Kolejny ruch związany z liną pozwala najpierw podbiec po ścianie, a następnie zaczepić linę z hakiem i dzięki niej dostać się do upatrzonego celu. Widać to na poniższym materiale filmowym.

Zaawansowany parkour

Zarówno Yasuke, jak i Naoe są w stanie wykonywać kierunkowe uniki podczas kucania. Jednak to Naoe może także działać w ten sposób podczas czołgania się. Nie ma też przeszkód w dokonaniu skrytobójstwa po takim ruchu, co widać niżej.

Natomiast stojąc nieopodal krawędzi (z plecami naszej postaci skierowanej do brzegu), naciśnięcie samego przycisku parkouru (bez wskazywania kierunku ruchu) sprawi, iż Naoe wykona unik w tył, w czego efekcie wyląduje na tej krawędzi lub pod nią. Następnie shinobi przetoczy się niżej i wyląduje na podłożu, tłumiąc odgłos. Działa to zarówno dla pozycji stojącej, jak i kucając.

Nie ma też przeszkód w dostaniu się w podobny sposób w płynnej, efektownej i bezpiecznej sekwencji.

Na koniec warto wspomnieć, iż ani Yasuke, ani Naoe nie wespną się na obiekty, które nie mają elementów, których można by się złapać. Oczywiście będzie występowało wiele miejsc, na które możemy wejść – trzeba jednak mieć świadomość, iż będą one musiały być odpowiednio ukształtowane.

Assassin’s Creed Shadows trafi na konsole PlayStation 5 i Xbox Series X|S (oraz na komputery PC) już 14 lutego 2025 roku. Od tego samego dnia gra będzie także dostępna w ramach abonamentu Ubisoft+. Zamierzacie zagrać w tę produkcję? Dajcie nam znać w komentarzach. Chętnie dowiem się też, w kogo zamierzacie przede wszystkim się wcielać – w Naoe, czy Yasuke? Zachęcam do regularnego zaglądania na nasz portal. Ubisoft już zapowiedział, iż jeszcze przed premierą przybliży nam zwiedzanie feudalnej Japonii.

Źródło: Strona gry
Idź do oryginalnego materiału