Biedronka idzie na rekord, sieć coraz wyżej na światowej liście gigantów handlu, to historyczny awans w światowym zestawieniu. Grupa Jerónimo Martins, właściciel sieci Biedronka, zajęła 37. miejsce w tegorocznym rankingu „Deloitte Global Powers of Retailing 2025”. To skok aż o dziesięć pozycji w stosunku do poprzedniego zestawienia.

Fot. Warszawa w Pigułce
Portugalski koncern, którego sercem jest polska Biedronka, coraz śmielej konkuruje z gigantami takimi jak Walmart, Schwarz Gruppe czy Costco. Tylko w sektorze spożywczym Jerónimo Martins znalazł się na 25. miejscu globalnie i 14. wśród europejskich detalistów.
Siła Biedronki jako motoru wzrostu
Za tym sukcesem stoi przede wszystkim Biedronka – marka, która w ostatnich latach zbudowała dominującą pozycję w polskim handlu spożywczym. Z ponad 3500 sklepami w całym kraju i ambitnymi planami rozwoju, sieć nie tylko utrzymuje lojalność klientów, ale też rozszerza ofertę i inwestuje w technologie. Zysk operacyjny Biedronki odpowiada za większość przychodów całej grupy. Dla Jerónimo Martins Polska stała się kluczowym rynkiem.
Ekspansja czy ryzyko?
W kuluarach branży mówi się coraz głośniej o kolejnych krokach koncernu. Eksperci nie wykluczają nowych inwestycji w Ameryce Południowej – zwłaszcza w Kolumbii, gdzie portugalska grupa rozwija swoją sieć Ara. Pojawiają się również spekulacje o ewentualnym wejściu Biedronki na inne rynki Unii Europejskiej, choć oficjalnie firma nie potwierdziła takich planów.
Są jednak i głosy ostrożne. Część analityków przestrzega, iż tak szybki rozwój niesie ze sobą ryzyko. Wzrost kosztów operacyjnych, zmieniające się przepisy czy napięcia gospodarcze w regionie mogą wpłynąć na stabilność całej grupy. Zwłaszcza w kontekście rosnącej konkurencji ze strony dyskontów takich jak Lidl czy Aldi.
Sukces z polskim rodowodem
Nie zmienia to faktu, iż awans Jerónimo Martins w globalnym rankingu handlowym to wydarzenie o symbolicznym znaczeniu. Po raz kolejny to właśnie Biedronka, marka obecna w niemal każdym polskim mieście, została wskazana jako siła napędowa jednego z największych graczy światowego retailu.
To nie tylko sukces korporacyjny – dla wielu Polaków to również potwierdzenie, iż krajowy rynek potrafi wyznaczać trendy i stanowić fundament globalnych ambicji. Nadchodzące miesiące pokażą, czy Biedronka utrzyma tempo i czy portugalski właściciel będzie potrafił wykorzystać ten przełom do zbudowania jeszcze silniejszej pozycji na światowej mapie handlu detalicznego.
Źródło: wprost.pl/warszawawpigulce.pl