Wywiad z nowym kierownictwem CD Projektu – Michałem Nowakowskim i Adamem Badowskim – pokazuje, iż nie wprowadzają zasadniczych zmian w kierunku rozwoju firmy. Kontynuują wcześniej wytyczoną strategię, której celem jest przekształcenie studia w globalnego twórcę popkultury z grami w centrum, uzupełnianymi o seriale, filmy, animacje, książki i inne formaty kierowane do fanów.
Chcemy stać się globalnym twórcą popkultury i rozrywki – z grami w centrum
Michał NowakowskiCD Projekt wzmacnia kompetencje, orientując się na projekty AAA
Rozmowa z nowymi CEO pokazuje, jak firma przeszła drogę od kilkunastoosobowego zespołu tworzącego pierwszego „Wiedźmina” do organizacji zatrudniającej ponad 1100 osób na koniec 2024 roku. CD Projekt zbudował strukturę, która łączy kompetencje kreatywne, technologiczne i wydawnicze – z myślą o realizacji długofalowej strategii.
Szczególną rolę w dalszym rozwoju pełni studio w Bostonie, które firma systematycznie rozbudowuje mimo wyższych kosztów zatrudnienia w Stanach Zjednoczonych. Nowakowski i Badowski podkreślają, iż to świadoma decyzja, wynikająca z dostępu do specjalistów z doświadczeniem w produkcjach AAA.
Branża gier szybciej rozwijała się w USA niż w Europie i to tam jest więcej osób z doświadczeniem, jakiego potrzebujemy
Adam BadowskiNa koniec 2024 roku tylko 10 proc. całego zespołu CD Projektu pracowało w Ameryce Północnej. Z perspektywy zarządu, decyzja o wzmacnianiu zagranicznych struktur to element budowy zespołu zdolnego realizować projekty o globalnym zasięgu i skali.
Zarząd porównuje potencjał nowych produkcji do globalnych bestsellerów
W 2025 roku CD Projekt rozwija dwa główne projekty: „Orion”, czyli kolejną grę osadzoną w uniwersum „Cyberpunka 2077”, oraz „Hadar” – całkowicie nową franczyzę, tworzoną od zera przez wewnętrzne zespoły. „Hadar” nie bazuje na istniejącej licencji ani materiale źródłowym i jest pierwszym światem narracyjnym zaprojektowanym samodzielnie przez studio.
Zarząd podkreśla, iż firma nie zamierza reagować na chwilowe mody ani kopiować rozwiązań dominujących na rynku. CD Projekt konsekwentnie koncentruje się na tworzeniu dużych gier RPG z silnym komponentem narracyjnym, które pozostają rdzeniem jego strategii i tożsamości.
„GTA V” sprzedało się już w ponad 200 mln egzemplarzy, a „Red Dead Redemption 2” w 70 mln. Skoro tym produkcjom się udało, to dlaczego nie miałoby innym? „Wiedźmin 3: Dziki Gon”, który w ciągu dekady przekroczył 50 mln sprzedanych egzemplarzy, jest w gronie 10 najlepiej sprzedających się gier w historii, a wydany cztery lata temu „Cyberpunk 2077” też plasuje się wysoko, z wynikiem przeszło 30 mln sprzedanych kopii
Michał NowakowskiGry jako dojrzała forma kultury
CD Projekt zauważa również zmiany w odbiorze gier wideo przez społeczeństwo. Gry przestały być postrzegane wyłącznie jako rozrywka dla dzieci i młodzieży – dziś sięgają po nie całe pokolenia dorosłych, dla których są one równie naturalną formą spędzania czasu jak kino czy literatura.
Stereotyp nerdów w rozciągniętych swetrach przestał istnieć
Michał NowakowskiWraz z dojrzewaniem rynku i odbiorców rośnie także odpowiedzialność po stronie studia. Zarząd otwarcie mówi o wyzwaniach wewnętrznych: potrzebie ograniczania nadgodzin, większej transparentności procesów decyzyjnych i budowaniu zaufania pracowników. Powstanie związku zawodowego w 2023 roku, choć szeroko komentowane w mediach, nie zakłóciło relacji wewnątrz firmy.
CD Projekt unika skupiania się na bieżącej wycenie giełdowej, uznając ją za pochodną długoterminowej jakości produktów i relacji z graczami.
Jeśli będziemy tworzyć gry na światowym poziomie, akcjonariusze będą zadowoleni
Adam Badowski