UOKiK informuje o zmowie cenowej pomiędzy importerem popularnych ekspresów do kawy a właścicielami największych elektromarketów działających na terenie naszego kraju. Jak wynika z ustaleń organu, przedsiębiorcy wspólnie ustalali koszt określonych produktów – tym samym przeciętni konsumenci nie byli w stanie kupić urządzeń po przystępniejszej cenie. Na firmy nałożono wielomilionową karę, dostało się również osobie odpowiedzialnej za niedozwolone porozumienie.
UOKiK informuje o cenowej zmowie właścicieli elektromarketów
Zaledwie kilka dni temu informowaliśmy Was o tym, iż UOKiK postanowił ukarać kilku polskich influencerów. Wykorzystywali oni platformę Instagram do publikacji niepoprawnie oznaczonej treści reklamowej. Udostępnione materiały wprowadzały w błąd mnóstwo odbiorców, którzy byli pewni, iż patrzą na posty/filmy zawierające prywatną i niezależną opinię autora. Inni twórcy muszą mieć się zatem na baczności.
- Sprawdź także: Instagram to siedlisko nieoznaczonych reklam. UOKiK: dość tego
Teraz mamy do czynienia z kolejną aferą. UOKiK przekazał garść informacji dotyczących zakończonego postępowania antymonopolowego. Okazuje się, iż firma Jura Poland (wyłączny importer ekspresów do kawy marki Jura) zawarła nielegalne porozumienie z oficjalnymi dystrybutorami urządzeń. Trwająca od bardzo długiego czasu zmowa skutecznie ograniczała konkurencję. Finalnie nałożono karę wynoszącą 66 milionów złotych. Poniżej znajdziecie szczegółowy podział:
- Terg (właściciel m.in. sklepów Media Expert) – 30 065 250 złotych;
- Jura Poland – 12 212 000 złotych;
- Euro-net (właściciel m.in. sklepów RTV Euro AGD) – 10 500 450 złotych;
- Media Saturn Online (właściciel sklepu internetowego Media Markt) – 6 772 000 złotych;
- Media Saturn Holding Polska (właściciel sklepów stacjonarnych Media Markt) – 6 549 000 złotych;
- Joanna Luto (prezes zarządu Jura Poland) – 243 750 złotych.


Na czym polegało niedozwolone porozumienie?
Zmowa trwała co najmniej od lipca 2013 do listopada 2022 roku. Na samym początku brały w niej udział przedstawiciele Jura Poland, Media Saturn Online oraz Media Saturn Holding. Dopiero potem do gry wkroczyły spółki Terg, a także Euro-net. Całość rozchodziła się o ustalanie minimalnych cen odsprzedaży ekspresów do kawy i kompatybilnych akcesoriów. Tym samym konsumenci nie byli w stanie kupić urządzeń choćby o złotówkę taniej niż określały to ceny ustalane przez wyłącznego importera. Porozumienie dotyczyło zarówno sklepów stacjonarnych, jak i internetowych.
Co ciekawe, przedsiębiorstwa wspólnie ustalały także ceny stosowane w promocjach czy wyprzedażach. Mieli nad całym procesem pełną kontrolę, co skutecznie ograniczało konkurencję. Do tego należy dodać nieustanne monitorowanie stosowanych cen przez Jura Poland – jeżeli próbowano sprzedać ekspresy po niższej cenie, to dochodziło do interwencji. Przedstawiciele firm komunikowali się na różne sposoby, zarówno poprzez pocztę elektroniczną, jak i popularne komunikatory.


Nałożone na spółki kary nie są jeszcze prawomocne. prawdopodobnie niedługo podmioty zaangażowane w sprawę złożą odwołanie do Sądu Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Warto zaznaczyć, iż UOKiK może wyznaczyć grzywnę wynoszącą maksymalnie 10 procent rocznego obrotu.
Źródło: UOKiK / Zdjęcie otwierające: Terg