CHECKPOINT 12 luty: sukcesy polskich produkcji i upadki gigantów

1 tydzień temu

Początek lutego w branży przyniósł kolejne złe wieści o restrukturyzacji w Sumo Digital, ale też informacje o dużych zakupach, poczynionych przez Paradox Interactive. Oprócz tego o tym jakie podejście do twórczości wspomaganej przez AI ma amerykańska administracja, a także o sukcesie polskich produkcji na światowym rynku. Zapraszamy!

Przełom w podejściu do praw autorskich na pracach generowanych przez AI. Urząd ds. Praw Autorskich USA (USCO) od początku 2023 r. raportuje i bada wszelkie przypadki naruszenia prawa w obszarze twórczości generowanej proceduralnie. Podczas, gdy artyści na całym świecie składają swoje podpisy pod petycjami mającymi zwiększyć świadomość społeczną, a także przynieść realne warunki ochrony ich pracy, amerykańskie biuro wydało raport wedle którego taka twórczość mogłaby być chroniona prawnie. Report on Copyright and Artificial Intelligence, którego druga część została opublikowana 29 stycznia, wskazuje argument o możliwości zwiększenia motywacji twórców prac wykorzystujących programy do generowania proceduralnego, a także postawienie na centralną rolę ludzkiej kreatywności. Jednocześnie, raport wskazuje, iż zdaniem urzędu, nie potrzebna jest legislacja na szczeblu federalnym, a wszelkie spory, rozwiązywane będą na gruncie sądowym, co ustabilizuje orzecznictwo amerykańskich sądów.
https://www.copyright.gov/ai/

***

Ponad 3 miliony sprzedanych kopii. Takim wynikiem może pochwalić się twórca średniowiecznego city-buildera – Manor Lords – Grzegorz Styczeń. Wraz ze swoim prosperującym studiem – Slavic Magic oraz wydawcą – Hooded Horse, w niecały rok od premiery (gra pojawiła się w XBOX Game Pass w kwietniu) mogą pochwalić się peakiem ponad 170 tys. graczy jednocześnie i dochodem (wyłącznie na platformie Steam) ponad 60 mln dolarów brutto.

***

Kolejna znane marki strategii w rękach Paradox Interactive. Ostatni rok był lekko mówiąc – kiepski dla szwedzkiego studia. City Skylines 2 sprzedało jedynie ponad milion kopii (dla porównania kultowa jedynka ponad 12 milionów), Victoria III póki co boryka się z negatywnymi recenzjami. Szwedzki gigant strategii jednak nie odpuszcza i całkowicie wykupuje bułgarskie studio Haemimont, które odpowiedzialne było choćby za piątą odsłonę serii Tropico, marsjański base-builder – Survivng Mars (którego notabene Paradox był wydawcą), a także trzecią odsłonę serii Jagged Allience. Prezes studia – Mattias Lilja – uważa, iż przejęcie tych kultowych marek, idealnie pasuje do tożsamości studia, które posiada doświadczenie w podobnych produkcjach.

***

Sumo Digital przed kolejną restrukturyzacją. Studio współodpowiedzialne za Dead Island 2, Forze Horizon 2, czy kultowy exclusive Sony – LittleBigPlanet 3, poinformowało o dużych zmianach w strukturze firmy, która skupi się wyłącznie na prowadzeniu usług rozwojowych dla partnerów, spod szyldu Sumo Group. Studio już w 2024 r., na fali kryzysu branży, zmuszone było do zwolnienia ponad 250 pracowników z Kanady, Wielkiej Brytanii, Polski, Czech czy Indii, co stanowiło wówczas ich 15% siły roboczej. Prezes Sumo Group – Carl Cavers, poinformował o decyzji, uzasadniając jednocześnie, iż jest to najważniejsze dla długoterminowej stabilizacji i sukcesu firmy.

***

Jak sukces remaku Silent Hill 2 przyczynił się do zysków Konami? Otóż – bardzo. Odświeżona wersja kultowego horroru przyciągnęła nowych graczy, a także przypadła do gustu starym fanom. Pod koniec stycznia Konami wraz ze studiem Bloober Team pochwalili się sprzedażą już ponad 2 milionów kopii produkcji, obejmującą wyłącznie PC oraz PlayStation 5. Szacuje się, iż na samym Steamie gra osiągnęła przychód ponad 63 mln dolarów brutto. Sprzedaż netto Konami w segmencie rozrywki cyfrowej w okresie ostatnich 9 miesięcy wyniosła 228 882 mln jenów (wzrost o 32% w skali roku), natomiast zysk operacyjny osiągnął 80 817 mln jenów (wzrost o 44,6% w skali roku). Po przeliczeniu, zysk operacyjny Konami wyniósł ponad 530 mln dolarów.
https://img.konami.com/ir/en/ir-data/statements/2025/en0131_5n54nu.pdf

***

Pod koniec stycznia na AppleTV+ zadebiutował czwarty sezon serialu Mythic Quest. Produkcja, we współpracy z Ubisoft ukazuje, z przymrużeniem oka, perypetie studia pracującego nad najbardziej popularną grą MMORPG wszechczasów. Mimo, iż tytułowa produkcja nie istnieje, twórcy postanowili zadbać o autentyczne przedstawienie procesu tworzenia gier, co dodaje realizmu fabule. Producenci serialu wzięli na poważnie współpracę z francuskim studiem, aby przenieść na ekran jak najbardziej realistyczne ujęcie pracy w studiu. Serial, pod koniec marca, doczeka się 4-odcinkowego spin-offu Side Quest, które pokaże nam życie fanów, graczy i pracowników w związku z produkcją Mythic Quest.

***

Dni Konstytucji 3 maja na Steamie. Do 16 lutego twórcy gier (również w wersji demo), wydawcy gier, czy po prostu gracze, mogą zgłaszać swoje propozycje. Podobnie jak w zeszłym roku, wyprzedaże na platformie Steam będą dotyczyć polskich produkcji, spełniających następujące warunki:

  • Gra musi zostać stworzona przez polskie studio;
  • Gra musi zostać wydana przez polskiego wydawcę;
  • Zespół, który tworzył grę, musi składać się w minimum połowie z Polaków;

Polish Constitution Days 2025 odbędzie się w dniach od 26 kwietnia do 3 maja, a formularz zgłoszeniowy znajduje się pod poniższym linkiem:
https://docs.google.com/forms/d/e/1FAIpQLSc6kruMF0SQtyrvNvDwpAL-p2sKlHgW_o9cztvemRcostiImQ/viewform

***

Nowy, tajemniczy projekt Bloober Team. Krakowskie studio uraczyło nas krótkim, choć intrygującym teaserem ich nowego projektu – Codename: M. Film nagrany w live-action ukazuje nam początkowo cytat Artura Schopenhauera: Człowiek może czynić to, co chce, ale nie może chcieć tego, co chce. Produkcja zapatruje się jako psychologiczny horror, który tworzony będzie z nowopowstałym Broken Mirror Games. To nowy zespół, który będzie zajmować się wydawaniem, tworzeniem i wspieraniem projektów second-party, czyli gier tworzonych przez zewnętrznych deweloperów, ale pod skrzydłami Bloober Team, którego zespół kreatywny będzie nadzorował każdy projekt nowego studia.

***

Dziesięć lat bycia biegaczem. Niedawno Techland świętował okrągłe urodziny pierwszej odsłony gry Dying Light, gdzie oczyma Kyle’a Crane’a obserwowaliśmy pogrążone w epidemii zombie miasto Harran. Z serią zaznajomiło się już ponad 45 milionów graczy, a podczas targów Gamescom, we wrześniu, studio zaprezentowało zapowiedź Dying Light: The Beast, w które zagramy jeszcze w tym roku. Z okazji 10 rocznicy premiery, Techland uraczył graczy specjalnym filmem, podsumowującym statystyki społeczności (aż 75 926 162 940 usiekanych zombie?!), a także przygotowuje masę patchy i aktualizacji do obu części serii. Wśród nowości gracze mogą spodziewać się aktualizacji poprawiającej jakość wizualną oraz odświeżonej ścieżki dźwiękowej z muzyką oryginalnego kompozytora serii – Pawła Błaszczaka. Podczas obchodów rocznicy fani będą mogli odebrać darmowe pakiety oraz rozegrać nowy tryb dodany do drugiej części serii. Techlandowi natomiast – gratulujemy sukcesu!

Idź do oryginalnego materiału