Ruszył październikowy NextFest, Epic Games uruchamia Web Shops, pozwalając twórcom sprzedawać zawartość bezpośrednio graczom, EA zostanie przejęte przez saudyjskie konsorcjum za 55 mld USD. Bloober Team szykuje nowe horrory, Funcom ogłasza zwolnienia po premierze Dune: Awakening, a Hades 2 bije rekordy Steam z ponad 112 tys. graczy.
Epic Games wprowadziło nową usługę Epic Web Shops, umożliwiającą twórcom gier sprzedaż zawartości w grach poprzez własne sklepy internetowe hostowane przez Epic. Funkcja, dostępna w ramach narzędzi self-publishing, pozwala na sprzedaż wirtualnych dóbr bezpośrednio graczom z wykorzystaniem globalnej sieci i platformy Epic. Wydawcy zachowują 100% przychodu z pierwszego miliona dolarów dla każdej gry, po czym obowiązuje standardowy podział 88/12. Gracze otrzymują punkty Epic Rewards, które mogą wykorzystać przy kolejnych zakupach. Pierwszym tytułem z aktywnym Web Shopem jest Idle Champions of the Forgotten Realms studia Codename Entertainment.
Web Shops for mobile and PC are live. Come build with us!
Forge direct player relationships. Platform-agnostic, revenue-friendly and easy to set up.
Built for devs. Powered by Epic.https://t.co/0x5b1AAmLv
pic.twitter.com/vM9qUXulir
— Epic Games Store (@EpicGames) October 2, 2025
***
Electronic Arts zostanie przejęte przez konsorcjum z udziałem Saudi Public Investment Fund (PIF), Silver Lake i Affinity Partners za kwotę 55 miliardów dolarów. Akcjonariusze EA otrzymają 210 USD za akcję, co oznacza około 25% premię względem kursu sprzed ogłoszenia. Po finalizacji transakcji EA zostanie spółką prywatną, a jej akcje znikną z giełdy. Dotychczasowy prezes, Andrew Wilson, pozostanie na stanowisku, a siedziba główna firmy w Redwood City w Kalifornii nie ulegnie zmianie. Saudyjski fundusz inwestycyjny, który wcześniej posiadał około 10% udziałów, umacnia w ten sposób swoją pozycję w globalnej branży gier. Przejęcie wpisuje się w strategię Vision 2030, której celem jest dywersyfikacja saudyjskiej gospodarki i rozwój sektora rozrywki cyfrowej. Nowi właściciele zapowiadają inwestycje w rozwój technologii, e-sportu oraz rozszerzenie działalności EA na rynkach Bliskiego Wschodu i Azji.
Video game giant Electronic Arts has announced it would be acquired by a consortium led by Saudi Arabia’s Public Investment Fund for $55 billion, in what EA said would be the largest all-cash private equity buyout in history.
https://t.co/2RPbGzmeFH
pic.twitter.com/mPrv842ZkB
— AFP News Agency (@AFP) September 29, 2025
***
Spółka zależna Ubisoftu oraz Tencentu ma swoją nazwę. Vantage Studios – bo tak nazywa się owa spółka, będzie poświęcona trzem największym markom francuskiego dewelopera – Assassin’s Creed, Far Cry i Rainbow Six. Nowy oddział, wcześniej znany pod kryptonimem Nova, powstał przy wsparciu finansowym chińskiego giganta Tencent, który objął 25% udziałów w ramach inwestycji o wartości 1,25 miliarda dolarów. Vantage Studios połączy zespoły Ubisoftu z Montréal, Quebecu, Sherbrooke, Saguenay, Barcelony i Sofii, tworząc strukturę liczącą około 2300 pracowników. Na czele Vantage Studios staną Christophe Derennes i Charlie Guillemot jako współprezesi. Tencent pełnić będzie jedynie rolę doradczą, a decyzje operacyjne pozostaną w rękach Ubisoftu. Nowa struktura ma nie tylko zwiększyć kreatywną swobodę, ale też pozwolić firmie znacząco ograniczyć zadłużenie i wzmocnić pozycję jej flagowych serii.

***
Bloober Team przygotowuje ekskluzywny horror na Switch 2 i nową wersję Layers of Fear. Krakowskie studio zrzuciło zasłonę tajemnicy i ujawnia swoje najbliższe projekty. Najbliższą premierą będzie Layers of Fear: The Masterpiece Edition – które trafi na Switch 2 jeszcze w 2025 roku. Edycja zawierać ma wszystkie dotychczasowe dodatki i odświeżoną oprawę graficzną. To jednak dopiero początek. Należące do Bloobera studio Broken Mirror Games pracuje nad kilkoma mniejszymi projektami. Pierwszym z nich jest I Hate This Place – izometryczny horror w stylu komiksów z lat 80., którego premiera została przesunięta na 29 stycznia 2026 roku. Zespół tworzy również Project M, ekskluzywny tytuł dla Switcha i Switcha 2, oraz Project F, o którym na razie kilka wiadomo. Do tego dochodzi Star Trek: Infection – horror VR, który zadebiutuje 11 grudnia 2025 roku na Meta Quest 3 i SteamVR. Bloober potwierdził też, iż pracuje nad remakiem pierwszego Silent Hilla, a możliwa kontynuacja Cronos: The New Dawn nie jest wykluczona. Deweloper zdaje się więc nie zwalniać tempa, konsekwentnie umacniając pozycję mistrza interaktywnego horroru.
***
Masa growych dem, czyli październikowy NextFest na Steamie. Od wczoraj, tj. 13 do 20 października, gracze mogą dodawać wersje demonstracyjne do swoich wishlist na koncie Steam. Wśród tegorocznych produkcji, znajdują się serie, które ewidentnie czekają na drugą młodość jak Painkiller (katowickie Anshar Studios), Heroes of Might and Magic: Olden Era (Unfrozen), a także całkowicie nowe produkcje, w tym: Strategos (Strategos Games, polski RTS wyraźnie wzorujący się na serii Total War), Systemic War (Play of Battle / Noobz from Poland) czy Everwind (Enjoy Studio S.A.), które przebiło barierę 40 tys. zainteresowanych graczy.
Next Fest is back! Until Oct. 20, check out thousands of demos for genres of all types – from adorable hand-drawn survival games to spooky mist-filled horror titles. There’s something for everyone! pic.twitter.com/PnQvC4Mndz
— Steam (@Steam) October 13, 2025
***
Czy produkcje AA zasługują na polski dubbing? W rozmowie dla podcastu ProGram, Radosław Ratuszniak, wiceprezes One More Level, opowiadał o nadchodzącej premierze Valor Mortis. Ratusznik zdradził, iż pełna lokalizacja głosowa w produkcjach klasy AA wiąże się z ogromnymi wydatkami, które mają sens tylko wtedy, gdy dany rynek jest głównym celem sprzedażowym. Jak dodał, niskobudżetowe nagrania czy użycie AI do dubbingu nie wchodzą w grę – mogłyby bowiem zaszkodzić jakości gry. Mimo to twórcy nie zamykają drzwi przed polską wersją dźwiękową. – „Ja bym bardzo chciał, żeby była pełna polska lokalizacja. Ale wtedy pojawia się pytanie: dlaczego nie francuska, niemiecka czy chińska?” – powiedział w rozmowie Ratusznik. Valor Mortis, nowa gra akcji FPP z elementami soulslike, będzie pierwszym projektem wydanym pod marką Lyrical Games.
***
Funcom przechodzi restrukturyzację. Norweskie studio należące do Tencent, poinformowało o rozpoczęciu procesu restrukturyzacji i redukcji etatów. Decyzja ta zapadła zaledwie kilka miesięcy po premierze Dune: Awakening, największego projektu w historii firmy. W oświadczeniu przesłanym do GamesIndustry.biz Funcom podkreślił, iż gra osiągnęła „ogromny potencjał”, ale studio musi teraz skoncentrować zasoby na rozwoju nowych treści, funkcji i aktualizacji, a także na przygotowaniu premiery konsolowej w 2026 roku. Firma nie ujawniła, ilu pracowników obejmą zwolnienia, ale zapewniła, iż pomoże im znaleźć nowe miejsca pracy.

***
Hades 2 z rekordem 112 tys. graczy jednocześnie. Według danych SteamDB, Hades 2 osiągnął w weekend po premierze pełnej wersji (25 września 2025) rekordowy wynik 112 947 jednoczesnych graczy na Steamie. To o 9% więcej niż w okresie wczesnego dostępu, gdy tytuł notował szczyt 103 tys. graczy. Analiza Alinea Analytics wskazuje, iż gra sprzedała się w ponad 2 mln kopii na Steamie jeszcze przed premierą finalnej wersji, generując około 50 mln USD przychodu brutto. Około 1,5 mln egzemplarzy sprzedano w ciągu pierwszych dwóch miesięcy od debiutu early access.
HADES II v1.0 is OUT NOW!!
Battle beyond the Underworld in our bewitching sequel to the godlike roguelike. Go Kill Time! pic.twitter.com/yi3L6VT3Ok
— Supergiant Games – HADES II out now! (@SupergiantGames) September 25, 2025

3 tygodni temu















