PlayWay pochwalił się wynikami, 11 bit zapowiedziało dwa nowe projekty, a Cyberpunk 2077 zawitał do Fortnite’a. Tymczasem Valve i GamesIndustry.biz podsumowują rok, Warner Bros. brutalnie przypomina o potrzebie archiwizacji gier, a PEGI uznaje Balatro za produkcję 18+.
Ostatni pełny tydzień 2024 roku przyniósł garść podsumowań, nieco chwalipięctwa oraz frapujące dylematy etyczne. Nie przedłużając jednak…
***
- Po skasowaniu tajemniczego Projektu 8, prezes 11 bit Przemek Marszał stara się uspokoić atmosferę wokół spółki wywiadem. Z rozmowy z PAP Biznes dowiadujemy się, iż warszawski zespół rozpoczął pracę nad dwiema nowymi grami.
- Marszał zdradził, iż zwolnienia po anulowaniu niedoszłego hitu sięgnęły 18 osób, zaprzeczył pogłoskom o emisji akcji i zapowiedział zmianę polityki wydawniczej (której nowy kierunek poznamy na konferencji inwestorskiej po premierze The Alters). Przy okazji prezes napomknął, iż Creatures of Ava oraz The Thaumaturge jeszcze na siebie nie zarobiły, w przeciwieństwie do Niezwyciężonego i Indiki.
- „Gdybyśmy mieli wskazać gry referencyjne dla P8, to byłaby to np. Senua’s Saga, chociaż nasz projekt miał mieć większe nastawienie na gameplay, będąc bliżej Plague’s Tale. Mówiąc wprost, tego typu gry nie mają w obecnych realiach łatwo” – scharakteryzował założenia Projektu 8 szef „bitów”.
***
- GameRant wziął na spytki Tymona Smektałę z Techlandu który zdradził kilka informacji na temat pokazywanego podczas TGA Dying Light: The Beast. Jak twierdzi dyrektor serii, postać Barona (a więc antagonisty nadchodzącej gry) jest inspirowana złoczyńcami z filmów o Jamesie Bondzie, a Kyle Crane, którym ponownie pokierujemy „stał się zgorzkniały”, acz jedynie do pewnego stopnia. Spin-off pozwoli nam zwiedzić zupełnie nową lokację (lasy Castor Woods), a jego klimat ma być „bliższy horrorom”.
***
- Miło nam poinformować, iż zawiązane podczas PolskiGamedev.pl: Game Jam studio FIXER kontynuuje swoją przygodę z branżą. Przypomnijmy, iż jego Martial Law, darmowy indyk prezentujący realia życia w PRL-u, przyciągnął uwagę największych portali branżowych i wzbudził sporo entuzjazmu graczy (na co dowodem 92% pozytywnych ocen na Steamie).
- Jakiś czas temu zespół zaanonsował sequel, który ma nas skusić nieliniowością, większą mapą i lepszymi dialogami. Ponadto znajdziemy w nim – czytam na karcie katalogowej – „więcej milicjantów, którzy chcą wyskoczyć na wódkę”. Nowy zwiastun (z udziałem legendarnego lektora Macieja Gudowskiego!) prezentujemy poniżej:
***
- W ramach grudniowego rozdawnictwa na Epic Games Store można było zgarnąć za darmo Ghostrunnera 2. Przegapiliście tę informację? Sami jesteście sobie winni, wystarczyło śledzić naszego Facebooka, Twittera i/lub LinkedIna!
***
- Twórcy Fortnite’a łączą siły z autorami Cyberpunka 2077. W ramach crossoveru w amerykańskim battle royale pojawili się znani z polskiego RPG-a V oraz Johnny Silverhand, a także okolicznościowe skiny broni i pojazdów.
We’re expecting some guests from Night City pic.twitter.com/kNkV0AdZkX
— Fortnite (@FortniteGame) December 22, 2024
***
- Polished Games, studio odpowiedzialne za Be My Horde (krajową odpowiedź na Vampire Survivors) pochwaliło się wynikami sprzedaży.
The best holiday gift we could ask for: 20,000 COPIES OF BE MY HORDE SOLD!
Thank you all so much for your incredible support. This project wouldn’t have been possible without you. Take care and of course… PRAISE BE MORIANA! pic.twitter.com/UppkZ183DF
— Polished Games (@polishedgames) December 27, 2024
***
- Zbyt swoich gier podsumował także PlayWay. Contraband Police rozeszło się w 1,1 mln egzemplarzy, UBOAT trafił do 876 tys. odbiorców, sprzedaż House Flippera przekroczyła 600 tys. egzemplarzy, z kolei po Crime Scene Cleanera sięgnęło 584 tys. ludzi. Niewesoło (acz dokładnych danych nie znamy) poradził sobie natomiast SimRail.
***
- Steam wyjawił, które projekty wygenerowały w 2024 r. największy przychód brutto. Co prawda Valve nie podaje konkretnych wyników sprzedażowych, a układ gier w zestawieniu jest losowy… i tak stanowi ono jednak kopalnię ciekawych informacji.
- Smuci nas, iż polskich produkcji jest na liście jak na lekarstwo. Wśród „platynowych” gier (a więc tych najbardziej zyskownych) próżno szukać krajowych akcentów; natomiast na „złoto” załapał się Cyberpunk 2077, po „srebro” sięgnął Manor Lords, „brązem” może się z kolei poszczycić Silent Hill 2.
- Nieco inaczej wygląda ranking ograniczający się do produkcji wydanych w ciągu ostatnich 12 miesięcy („platyna” dla Manor Lords, „srebro” dla Frostpunka 2 i Silent Hilla 2). Leciwe już Superhot VR i Cooking Simulator VR znalazły się zaś wśród najlepszych tytułów VR-owych.
***
- Pozostając w obozie Valve: nie milkną pogłoski o rzekomych pracach nad trzecią częścią Half Life’a. Dataminer ukrywający się pod pseudonimem Gabe Follower twierdzi, iż build jest w tej chwili testowany przez rodziny i przyjaciół osób zatrudnionych w firmie.
***
- Małpowała małpa razy kilka, zmałpowali i małpę… W nintendowym eShopie pojawił się właśnie Wukong Sun: Black Legend od Global Game Studio, platformer, którego opis i artworki zdają się sugerować powinowactwo z Black Myth: Wukong, tegorocznym hitem Game Science. Nie muszę dodawać, iż chińskie media społecznościowe zapłonęły od wyrazów oburzenia.
- Smaczku sprawie dodaje fakt, iż to Chińczycy słyną z bezwstydnego kopiowania zachodnich gier: wydali u siebie m.in. klony Palworlda, Heroes of the Storm, Wiedźmina, Among Us, League of Legends czy Warcrafta (Riot i Blizzard pozwały zresztą autorów plagiatów). Jak zresztą konstatował na naszych łamach Damian Jaśkowski: „podrobione gry wciąż w Chinach istnieją i póki co nigdzie się nie wybierają”.
***
- W marcu Warner Bros. poinformowało o usunięciu ze sprzedaży 20 tytułów z katalogu Adult Swim Games. Tuż przed Świętami ze Steama i konsol faktycznie zaczęły znikać projekty oparte m.in. na serialach „Samuraj Jack”, „Steven Universe” czy „Adventure Time”.
Switch Digital codes still available at retail (delisted on consoles too)
Amazon:
OK K.O.! Let’s Play Heroes https://t.co/VEui9ZvTjb
Samurai Jack: Battle Through Time https://t.co/DrpgpxiKUt
Steven Universe: Save the Light (Best Buy) https://t.co/Rp9elQbbWG
https://t.co/JQdlLHuWpM
pic.twitter.com/DCoOMTUZQj
— Wario64 (@Wario64) December 23, 2024
- O tym, iż musimy na poważnie zacząć myśleć o archiwizacji gier, alarmował na PolskiGamedev.pl dr Paweł Schreiber („Znikającego gry. Czasem pozostaje piractwo”).
***
- Trochę przespaliśmy zamieszanie wokół klasyfikacji wiekowej Balatro… a szkoda, bo karcianka LocalThunk stała się zarzewiem arcyciekawej dyskusji. W połowie grudnia studio poinformowało na X (dawnym Twitterze), iż PEGI podniosło jej rating do poziomu 18+, co sami autorzy uznali za „komedię”. Ta sama agencja uznaje bowiem EA Sports FC za grę odpowiednią dla dzieci od trzeciego roku życia. Przypomnijmy, iż w trybie Ultimate Team oferuje ona możliwość kupna loot boksów za prawdziwe pieniądze.
Since PEGI gave us an 18+ rating for having evil playing cards maybe I should add microtransactions/loot boxes/real gambling to lower that rating to 3+ like EA sports FC
— localthunk (@LocalThunk) December 15, 2024
- Kilka dni później PEGI odniosło się do zarzutów, tłumacząc (?) decyzję regulacjami Unii Europejskiej. Ponadto organizacja argumentuje (?), iż Balatro uczy zasad Pokera, które mogą zostać wykorzystane w prawdziwym życiu.
***
- Indiana Jones and the Great Circle okazał się tak wielkim sukcesem, iż – twierdzi dziennikarz i leaker Jez Corden – „Disney chwycił za telefon i oznajmił, iż chce więcej Indiany Jonesa”. Analityk Mat Piscatella dopowiada na Bluesky’u, iż w drugim tygodniu grudnia przygodówka MachineGames wylądowała w USA na drugim miejscu zestawienia bestsellerów.
Anyways, don't usually post stuff about weekly rankings, but Indiana Jones and the Great Circle was the #2 best-selling video game for week ending Dec 14th in US dollar sales, trailing only Call of Duty: Black Ops 6.Astro Bot went from #11 the week prior to 7th for the week (same week as TGAs).
— Mat Piscatella (@matpiscatella.bsky.social) 2024-12-23T15:54:39.646Z
- Autor tej rubryki musi niniejszym odszczekać swoje narzekania na (rzekomo) niewielką popularność Wielkiego Kręgu (już je zresztą wstydliwie usunął z ostatniego „Checkpointa!”) , wcale nie po cichu wypatrując kontynuacji.
***
- Andrew Gavin, współzałożyciel Naughty Dog, prostolinijnie wyjaśnił na LinkedInie powody odsprzedaży swojej firmy Sony. Winne są, pisze, rosnące koszty produkcji. O ile w latach 80. budżety gier nie przekraczały 50 tys. dolarów, taki Crash Bandicoot (1996) pochłonął 1,6 mln, a późniejszy Jak and Daxter (2001) już 15 milionów. Dziś, dopowiada programista, na powstanie produkcji AAA trzeba wysupłać od 300 do choćby 500 mln.
***
- GamesIndustry.biz podsumowało mijający rok infografiką.
***
„CHECKPOINT” chcemy tworzyć nie tylko dla Was, ale również z Wami. o ile więc dostrzeżecie w sieci jakieś godne wzmianki newsy – nie wahajcie się nimi podzielić (propozycje przyjmujemy pod adresem: [email protected]).