Początek września w branży gier wyjątkowo intensywne wydarzenia – od rekordowej popularności „Hollow Knight” na Steamie, przez inwestycje w generatywną AI w Chinach, aż po nowe inicjatywy wydawnicze i przemiany korporacyjne, takie jak zamknięcie studia T-Minus Zero przez NetEase czy przejęcia tytułów Ubisoftu przez Atari. W Polsce kluczowym tematem staje się ochrona starszych gier dzięki inicjatywie Stop Killing Games, wspieranej przez Ministerstwo Cyfryzacji, a globalnie branża przez cały czas mierzy się z rosnącym znaczeniem związków zawodowych.
The Farm 51 z zadaniem stworzenia środowiska symulacyjnego dla wojska. Studio znane z Get Even czy Chernobylite podpisało w ubiegłym roku list intencyjny z Wojskową Akademią Techniczną oraz firmą Flytronic S.A., dotyczącą rozpoczęcia rozmów prowadzących do zawarcia umowy konsorcjum. Celem tego działania byłoby stworzenie środowiska symulacyjnego, z przeznaczeniem do szkolenia wojskowego i wspólny projekt dronowy. Już wcześniej studio realizowało projekty dla Polskiej Grupy Zbrojeniowej czy Ośrodka Badawczo-Rozwojowego Urządzeń Mechanicznych (OBRUM).
***
Nowa epoka ekranizacji gier. Paramount podpisał umowę z Activision, dotyczącą produkcji filmu live-action, osadzonego w serii Call of Duty. Pomysł aprobuje prezes studia Paramount, David Ellison, który przyznał, iż sam jest fanem serii. W czerwcu tego roku, dowiedzieliśmy się, iż inne studio – Blumhouse – pracuje nad ekranizacją horroru Phasmophobia.
***
Hollow Knight z nowym rekordem na Steamie. 4 września miała miejsce premiera wyczekiwanej kontynuacji produkcji Team Cherry z 2017 roku. Jednak ta pierwsza, mająca już 8 lat na karku produkcja ciągle bije rekordy popularności. Ponad 71 tys. graczy jednocześnie, przebijając wcześniejsze 56 tys. z 29 sierpnia 2025 r. Team Cherry podkreśla, iż „Silksong” rozwijało się 7 lat bez przestojów, początkowo jako dodatek, który przerodził się w pełnoprawną produkcję.
***
39% graczy w Chinach interesuje się wykorzystaniem AI generatywnej w grach, a aż 60% studiów już wdraża tę technologię – podaje raport Niko Partners. NetEase w „Justice Online Mobile” pozwala m.in. na interakcje z NPC napędzanymi AI i tworzenie własnych wideo. E-sport i streaming pozostają najważniejsze – 46% badanych angażuje się w rozgrywki, a 25% regularnie ogląda streamerów. Rosną też minigry dostępne w aplikacjach jak WeChat czy Douyin – grało w nie 84% osób. Natomiast krótkie wideo na Douyin i Kuaishou stało się głównym źródłem informacji o grach w Chinach.
***
NetEase zamknęło studio T-Minus Zero Entertainment z siedzibą w Austin. Decyzję potwierdził współzałożyciel i szef studia Rich Vogel, wcześniej związany z BioWare. Studio powstało w 2023 r., a jego debiutancki projekt miał być sieciową grą akcji w klimacie sci-fi. Choć zespół stworzył grywalne demo, nie udało się pozyskać dalszego finansowania z powodu trudnych warunków rynkowych. NetEase przyznało, iż z „ciężkim sercem” zakończyło współpracę, doceniając jednak wizję i dorobek zespołu.
***
Walijskie Curveball Leisure ogłosiło powstanie działu wydawniczego Curveball Games, który ma wspierać „unikalne” produkcje od produkcji indie po gry AA. Nowym wydawnictwem kieruje Ed Gregory (wcześniej pracujący w PlayStation, PQube), a w zespole znaleźli się też James Megretton (wcześniej pracujący w Sumo Digital) i Richard Flint (wcześniej pracujący w PQube). Firma chce łączyć doświadczenie z pasją, oferując wsparcie twórcom na każdym etapie. Curveball Games współpracuje już m.in. z Wales Interactive, Top Hat Studios i Duality Games, planując kolejne premiery.
What’s this? A new logo?!
Meet Curveball Games, an ambitious new video game publishing division of Curveball, aimed at providing full-service publishing support and funding for unique digital & physical titles from Indie to AA
Let’s create something epic pic.twitter.com/s1dehWdPqS
— Curveball Games (@Curveball_Games) September 1, 2025
***
Nowy rozdział better.gaming agency. Do tej pory, firma założona w 2018 roku wspierała działania deweloperów i wydawców w działalności PR-owej i marketingowej. Teraz – znana jako better. publishing – wspierać będzie twórców w działaniach wydawniczych. Już na początek, firma wchodzi z trzema umowami wydawniczymi. Portfolio wzbogaciło się Don’t Wake the Beast od polskiego studia Artificial Disasters, Void Dungeon od rodzimego TRIK Soft oraz Order Automatica od studia New Beings z siedzibą w Portland, w stanie Oregon.
***
CD Projekt opublikował wyniki finansowe za pierwsze półrocze 2025 r., notując wzrost przychodów o 4,3% do 443 mln PLN (121 mln USD). Jednocześnie zysk netto spadł o 7,7%, do 155 mln PLN (42,4 mln USD). Największy wpływ na sprzedaż miały Cyberpunk 2077 wraz z dodatkiem Phantom Liberty oraz Wiedźmin 3, który po 10 latach od premiery przekroczył 60 mln sprzedanych kopii. Samo Phantom Liberty sprzedało się w liczbie 10 mln egzemplarzy w dwa lata. W pierwszym półroczu CD Projekt wydał także edycję Cyberpunka 2077 na Nintendo Switch 2, w której 75% sprzedaży stanowiły wydania fizyczne. Spółka zwiększyła również zatrudnienie – na koniec lipca 2025 r. w produkcji gier pracowało 799 deweloperów, w tym 444 przy Wiedźminie 4 i 116 przy Cyberpunku 2. Łączna liczba pracowników wzrosła do 1248, czyli o 8,6% w porównaniu z końcem 2024 r.
***
450 deweloperów pracujących nad serią Diablo zagłosowało za utworzeniem związku zawodowego. Jednostka obejmuje programistów, artystów, projektantów i wsparcie, stając się jedną z największych organizacji w studiu należącym do Microsoftu. Jak podkreślają przedstawiciele Communications Workers of America (CWA), decyzja ta wzmacnia ruch związkowy w branży gier, obok wcześniejszych sukcesów w ZeniMax, Raven Software i innych działach Blizzarda. Twórcy podkreślają, iż chcą walczyć o stabilność i prawdziwe zmiany.
***
Atari nabyło prawa do pięciu gier Ubisoftu: Cold Fear, I Am Alive, Child of Eden, Grow Home i Grow Up. Firma planuje ich ponowne wydanie na nowych platformach oraz rozszerzenie dystrybucji. Jak podkreśliło Ubisoft, przejęcie pozwoli zarówno starym fanom wrócić do znanych światów, jak i przyciągnąć nowych graczy. Atari zapowiada modernizację wybranych tytułów i rozwój marek. To kolejny krok po ogłoszonym w lipcu zakupie Thunderful Group za 5,2 mln dol.
***
Rewolucja w podejściu do starszych tytułów? Wobec inicjatywy Stop Killing Games, z Sekretarzem Stanu Ministerstwa Cyfryzacji, Dariuszem Standerskim rozmawiali przedstawiciele portalu GRYOnline. Ministerstwo wyraziło pełne poparcie dla tych inicjatyw. niedługo wraz z organizatorami inicjatywy Stop Killing Games i przy wsparciu Ministerstwa, planowany jest kontakt się również z UOKiK oraz Ministerstwem Kultury w tej sprawie. Stop Killing Games poparło już ponad 1,5 mln osób.
Drodzy Gracze!
Właśnie zakończyliśmy rozmowę z Ministerstwem Cyfryzacji, a konkretnie z Sekretarzem Stanu, Dariuszem Standerskim, na temat inicjatywy Stop Killing Games oraz o zmianie niekorzystnego przelicznika cen gier na Steam w Polsce. Ministerstwo wyraziło pełne poparcie… pic.twitter.com/TuZZw5bddl
— GRYOnline.pl (@golpl) August 27, 2025