Portal Polygon z nowym właścicielem, opóźnione GTA korzystnie wpływa na wycenę CD Project RED, Epic Games wygrywa batalie sądową z Apple oraz przedstawia nowe warunki korzystania ze swojej platformy, a studio Larian rozszerza swój zespół
Portal Polygon został sprzedany. Nowym właścicielem, jednego z największych portali dotyczących rozrywki cyfrowej, została grupa Valnet. Kanadyjska firma, ma już pod sobą takie portale jak Collider, CBR czy Game Rant. Cena sprzedaży portalu Polygon, nie została ujawniona, jednak wraz ze sprzedażą, redakcję opuściła znaczna ilość dziennikarzy. Swoje oburzenie zaistniałą sytuacja wyraził nie tylko związek zawodowy Vox Media (grupa, pod którą poprzednio działał Polygon), ale również Chris Grant, wiceprezes Vox oraz pierwszy redaktor naczelny Polygona, który obawia się, iż portal stanie się kolejną fabryką treści, które powszechne są w podmiotach zarządzanych przez Valnet. Sprzedaż Polygon’a jest efektem postępującej konsolidacji mediów branżowych, wcześniej, w 2022 roku Fandom przejął Gamespot oraz Giant Bomb, rok wcześniej IGN wykupił sieć marek Gamer Network.
***
GTA VI jednak nie wyjdzie w tym roku. Wyczekiwana od premiery poprzedniczki, w 2013 roku, produkcja ujrzy światło dzienne dopiero 26 maja 2026 roku. Informację potwierdziło w poniższym komunikacie studio Rockstar. Przesunięcie premiery, ma związek z poziomem jakości, jaki chcą dotrzymać twórcy. Decyzja Take Two, została gwałtownie zauważona na Giełdzie Papierów Wartościowych w Warszawie. W piątkowe popołudnie, cena akcji studia CD Project RED wzrosła o średnio 7%. Akcje Take Two Interactive zaliczyły za to niemal 15% spadek, wciąż jednak oscylując wokół 220$ za walor. Analitycy sądzą, iż dla wyceny polskiego studia, ważna będzie cena kolejnej odsłony GTA.
Grand Theft Auto VI is now set to release on May 26, 2026. https://t.co/YgaIn1cYc8 pic.twitter.com/cyeK7GM6Ob
— Rockstar Games (@RockstarGames) May 2, 2025
***
Kolejny globalny game jam na horyzoncie. Twórcy Sky: Children of Light, studio thatgamecompany, w partnerstwie z Coreblazer, zapowiadają thatgamecompany x Coreblazer Game Jam. Wydarzenie kierowane jest do początkujących deweloperów, a także tych przed debiutem. Game jam rozpocznie się już 17 maja i potrwa do 9 czerwca. Po tym czasie, jury oceni zgłoszone gry. Dla najlepszej produkcji przewidziana jest nagroda w postaci 4000 dolarów, a dla produkcji w kategoriach najlepszy design wizualny, najlepsza rozgrywka oraz nagroda publiczności czekać będzie nagroda w wysokości 2000 dolarów.
We’re teaming up with @COREBLAZER for our first-ever game jam starting May 17!
Join a creative journey to craft emotionally impactful games & an opportunity for:
Cash prizes
A showcase at COREBLAZER Game Fest 2025
Feedback from industry legendshttps://t.co/Tepp8kxyjS
— thatgamecompany (@thatgamecompany) April 28, 2025
***
Creepy Jar z zapowiedzią ich nowej produkcji. Studio zaprezentowało blisko 10 minutowy trailer ich nowej produkcji – StarRupture. Twórcy Green Hell, idą schematem, który jest już im znany. W nowej produkcji uświadczymy elementy survivalowe, eksploracyjne, a także walkę o przetrwanie, a wszystko to w klimacie science fiction, próbując przeżyć na planecie Arkadia-7.
***
Ghost of Yotei z datą premiery. Kontynuacja bardzo uznanej i dobrze ocenianej Ghost of Tsushima, zadebiutuje 2 października tego roku na konsole PS5. Oficjalny wydawca produkcji – Sony, wystartował również z możliwością zamawiania przedsprzedażowych edycji gry. Poznaliśmy również oficjalną cenę polskiej edycji – 339 zł oraz 389 zł w wersji Edycji Deluxe.
***
Eremite Games zapowiedziało Against the Storm na konsole. Wrocławskie studio opublikowało poniższy film na swoim koncie w platformie YouTube. Wersję konsolową będzie można ograć już 26 czerwca. Against the Storm od premiery, w końcu 2023 roku, sprzedał się w 1,5 milionach kopii.
***
Nowe warunki Epic Games dla deweloperów. Wydawca ogłosił nowe warunki, a wśród zmian:
- 0% prowizji od pierwszego 1 000 000 dolarów przychodu na aplikację rocznie. Począwszy od czerwca 2025 roku, dla wszystkich płatności przetwarzanych przez Epic Games Store, deweloperzy nie będą płacić żadnej prowizji od pierwszego 1 miliona dolarów przychodu na aplikację w ciągu roku. Po przekroczeniu tej kwoty obowiązywać będzie standardowy podział przychodów 88% dla dewelopera / 12% dla Epic.
- Od czerwca, deweloperzy będą posiadali możliwość założenia swoich webshopów, hostowanych przez Epic Games. Webshopy te pozwolą graczom dokonywać zakupów cyfrowych poza aplikacją, co stanowi tańszą alternatywę dla zakupów wewnątrz aplikacji, gdzie firmy takie jak Apple i Google pobierają wysokie prowizje.
- Gracze dokonujący zakupów w Webshopach Epic otrzymają 5% zwrotu w ramach programu Epic Rewards od każdej transakcji.
***
Larian Studio z nowym działem. Nowo powołany do życia zespół, zajmować się będzie fabułami w produkcjach belgijskiego studia. Zespół będzie nie tylko wspierał deweloperów w budowaniu autentycznej i oryginalnej narracji, ale będzie koordynował również ekspansję IP studia na inne media. Rekrutacja do nowego działu wystartowała, a wedle ofert pracy, poszukiwani są także ludzie zajmujący się szkoleniem pracowników Lariana pod kątem fabuły, a także zawieraniem umów z innymi twórcami.
***
Koniec batalii sądowej między Epic Games a Apple. Federalny Sąd Okręgowy Stanów Zjednoczonych dla Północnego Okręgu Kalifornii w swoim wyroku, wyegzekwował natychmiastowy zakaz pobierania wszelkich opłat od zakupów, dokonywanych poza App Store. Ponadto Apple nie może już zabraniać deweloperom zachęcania użytkowników z USA do dokonywania płatności dzięki alternatywnych metod – takich jak transakcje internetowe – które omijają jego ekosystem. W zeszłym miesiącu Apple zostało ukarane grzywną w wysokości 568 milionów dolarów przez Unię Europejską za zniechęcanie do korzystania z zewnętrznych metod płatności omijających App Store.
***
Havok wprowadza nową wycenę dla niezależnych studiów deweloperskich. Havok ogłosił nową strukturę cenową, której celem jest zwiększenie dostępności swoich technologii dla mniejszych i niezależnych studiów tworzących gry. Zgodnie z nowymi zasadami, studia deweloperskie z budżetem do 20 milionów dolarów będą mogły skorzystać z technologii Havoka za jednorazową opłatą w wysokości 50000 dolarów za grę. To nowe podejście oznacza odejście od tradycyjnych modeli licencyjnych i może mieć istotny wpływ na rynek gier, zwłaszcza wśród mniejszych i niezależnych twórców, dla których rozwiązania Havoka mogły być dotąd zbyt kosztowne. Dodatkowo Havok chce wspierać deweloperów korzystających z popularnych silników gier. Firma podkreśliła dostępność wtyczek Havok Physics i Havok Navigation dla silnika Unreal Engine.