Przestałem kupować większość gier na Nintendo Switch w dniu, w którym kupiłem Steam Deck. Mój Switch był Mario I Zelda maszynę od tego czasu. To proste: Steam Deck wykorzystał najlepszą sztuczkę Switcha – przenośność typu „podnieś i graj” – oferując jednocześnie więcej gier, które działają lepiej. Mogę z łatwością wznowić te, które zacząłem na komputerze stacjonarnym lub kontynuować grę w tytuły przenośne na komputerze stacjonarnym i zachwycać się ulepszoną grafiką.
Ale Nintendo Switch2który pojawi się jeszcze w tym roku, może zmienić tę propozycję wartości. Nie tylko tak będzie przez cały czas the konsola, która przyciąga rodziny i dzieci pomysłowymi, zaskakującymi, ekskluzywnymi grami Nintendo, które trzeba wypróbować wiele sztuczek związanych z odłączanymi Joy-Conamiale ma też realną szansę przekonać entuzjastów, którzy w przeciwnym razie kupiliby przenośny komputer do gier – lub którzy czekali, aż przenośne komputery PC przestaną przypominać dziki zachód.
Nowo magnetyczny Joy-Con w Switchu 2.GIF: Nintendo
Switch 2 może dorównać lub pokonać Steam Deck pod względem wydajności. Jeśli historia jest jakąś wskazówkąpowinno łatwo sprzedają się lepiej niż wszystkie przenośne komputery do gier razem wzięte. Kiedy prawie osiem lat temu wypuszczono oryginalną konsolę Nintendo Switch, tak było prawie nie ma w co grać, ale Zeldaa Nintendo trzymało swój katalog gier w żelaznym uścisku – ale teraz wstecznie kompatybilny Switch 2 zadebiutuje z jedną z największych i najbardziej gościnnych bibliotek wszechczasówkonkurować jedynie ze telefonami i komputerami. Switch mógłby teoretycznie stać się nowym punktem odniesienia dla twórców gier i najbardziej niezawodnym miejscem do wyszukiwania nowych tytułów na urządzenia przenośne.
Więc: Jak można nadchodzącą rewolucję w zakresie komputerów przenośnych uciec przed cieniem Switcha 2? Nie powiem, iż wiem na pewno, ale tak zrobił wystarczy sprawdzić temperaturę branży na targach CES 2025, największym pokazie technologii na świecie – i obawiam się, iż palmtopy PC mogą pozostać w tym cieniu, chyba iż branża zrobi więcej.
Ergonomia komputerów przenośnych była jednym z jasnych punktów w roku 2025. Chociaż przez cały czas wolę ogólne wrażenie, jakie daje Deck, praktycznie każdy komputer kieszonkowy, którego dotknąłem, miał ładnie wyprofilowane uchwyty, dzięki którym trzymał się go wygodniej niż ich poprzednicy. Z 8-calowy MSI Claw 8 AI Plus i Lenovo Legion Go SDo 8,8-calowy Legion Go 2i gigant 11-calowy Tencent Sunday Dragonnawet największe komputery kieszonkowe z systemem Windows nie sprawiały wrażenia tak niezręcznego, jak niektóre z ich poprzedników pierwszej generacji.
Uważam, iż branża musi się zmienić w czterech miejscach – a może choćby połączyć siły – jeżeli te urządzenia przenośne chcą mieć znaczący element Switcha.
Rok zrobił ogromną różnicę w ergonomii, szczególnie w przypadku palmtopów Lenovo. (Nowy jest po lewej stronie.)Zdjęcie: Antonio G. Di Benedetto
System operacyjny
Kupujący muszą wiedzieć, iż ich gra będzie na to gotowa grać po naciśnięciu przycisku zasilania na palmtopie. Takie jest doświadczenie Nintendo Switch i jest podobne do działania Steam Deck po pobraniu gier – ale jest to dalekie od tego, co w tej chwili oferują urządzenia przenośne z systemem Windows.
Dlatego też trzy najważniejsze wiadomości dotyczące gier przenośnych, które pojawiły się na wystawie, miały kilka wspólnego z samym sprzętem. Chcieli porzucić dzisiejszą wersję przenośnego systemu Windows.
Najpierw Lenovo ujawniło, iż będzie produkować pierwszy autoryzowany palmtop innej firmy być dostarczany z łatwym w użyciu systemem SteamOS firmy Valve zamiast Windows — coś, czego do tej pory dokonał tylko Steam Deck. Po drugie, Valve powiedział nam, iż to przyniesie wersję beta SteamOS na dodatkowe urządzenia kieszonkowe innych firm już w kwietniu tego roku. Trzeci, powiedział dyrektor Microsoftu Krawędź iż firma w końcu w tym roku zrobi coś znaczącego ze swoim rozdętym systemem Windows na urządzeniach przenośnych, łącząc „to, co najlepsze w Xbox i Windows razem”.
Te posunięcia dodają otuchy, ponieważ w krainie przenośnych komputerów panuje Dziki Zachód. Większość firm wybiera kopię systemu Windows, która nie uruchamia niezawodnie gier, nie śpi i nie budzi się prawidłowo, co w pewnym stopniu kłóci się z celem urządzenia przenośnego typu „podnieś i graj”. Są one wypełnione trudnym w obsłudze interfejsem użytkownika i niepotrzebnym oprogramowaniem typu bloatware — do tego stopnia, iż obecnie stworzony przez społeczność rozwidlenie interfejsu użytkownika SteamOS firmy Valve jest już znacznie lepszym doświadczeniem niż Windows.
Jest to również dobre dla fanów SteamOS: chociaż Steam Deck jest świetną platformą dla SteamOS, widzieliśmy już, iż Deck sam w sobie nie jest w stanie konkurować z Switchem. Wydawcy gier nie widzisz surowych liczb sprzedaży aby zapewnić duże gry wieloosobowe, takie jak Fortnite Lub Waleczny do SteamOS-u. (Mówią oszuści stanowią zbyt duże ryzyko.)
Jednak choć ruchy na targach CES są znaczące, Valve, Microsoft i Lenovo nie są zdecydowane co do tego, jak bardzo sytuacja może się poprawić. Microsoft udzieliłby mi jedynie najdrobniejszych wskazówek, jak jeszcze w tym roku sprawić, iż system Windows będzie bardziej przypominał konsolę do gier Xbox. Lenovo zabezpiecza swój zakład na SteamOS twardy – Legion Go S nie tylko będzie dostępny w wersjach z systemem Windows i SteamOS, wersja dla systemu Windows trafi do sprzedaży kilka miesięcy wcześniej, a Lenovo nie zdecyduje się na korzystanie ze SteamOS w swoim większym urządzeniu przenośnym, które ma zostać wydane później w 2025 roku.
Żadna inna firma nie ogłosiła na targach CES urządzenia przenośnego z systemem SteamOS, z wyjątkiem producenta komputerów PC, firmy GPD, z twierdzeniem, które najwyraźniej było fałszywe lub zagubiony w tłumaczeniu. Firma Valve powiedziała mi, iż nie pracuje w tej chwili nad żadnymi innymi urządzeniami partnerskimi dla SteamOS, chociaż chętnie nawiąże współpracę z większą liczbą firm. Uważam, iż każdy producent urządzeń przenośnych powinien dać szansę SteamOS.
Ekran
To proste: aby zmaksymalizować wydajność, żywotność baterii, korzyści skali i zapewnić wrażenia bliższe konsoli do gier, producenci komputerów przenośnych powinni powszechnie przyjąć ekran OLED HDR o rozdzielczości 1080p lub niższej i zmiennej częstotliwości odświeżania.
Wielu producentów komputerów stacjonarnych marnuje niewielką ilość wydajności, jaką mogą uzyskać z przenośnego chipa i baterii, na ekranie ze zbyt dużą liczbą pikseli w stosunku do tego zadania, sztucznie ograniczając wydajność i czas pracy baterii w zamian za ostrość w rozdzielczości 1600p lub 1200p, której nie przegapi większość graczy panel o przekątnej od 7 do 8 cali. Dodatkowo każdy handheld bez ekran o zmiennej częstotliwości odświeżania prawdopodobnie marnuje znaczną część klatek, które może obsłużyć ich handheld, ponieważ ekran sztucznie ogranicza liczbę klatek na sekundę — VRR był tajną bronią Asus ROG Ally, pozwalającą na płynniejsze granie w gry niż konkurencyjne urządzenia kieszonkowe, choćby jeżeli rywale chipy oferowały ten sam FPS.
W końcu, HDR to rewelacja na ekranie OLED Steam Deckdzięki czemu zarówno tytuły natywne, jak i gry HDR przesyłane strumieniowo z PS5 sprawiają wrażenie wypełnionych prawdziwym światłem eksplodującym z ekranu. Jest to coś, czego komputery stacjonarne i laptopy z systemem Windows nigdy nie oferowały tak konsekwentnie, jak dzisiejsze konsole, ale komputery kieszonkowe mogą być bramą do zmiany tego stanu rzeczy.
Czy ekran taki jak ten, który opisuję jest drogi i trudny do znalezienia? Połączcie siły, producenci komputerów PC i z pewnością producent wyświetlaczy może to zmienić.
Chipsy i bateria
Jeśli nie liczyć Nvidii Tegra w sercu Nintendo Switch, AMD jest liderem w dziedzinie chipów do urządzeń przenośnych. Ale jest to częściowo niestandardowe Części Aerith i Sephiroth dla Steam Deck czujesz się jak tylko te, które zostały proaktywnie zaprojektowane z myślą o pobierających energię urządzeniach przenośnych, pozostawiając wszystkich innych w niekorzystnej sytuacji w zakresie przenośności. I wygląda na AMD nowa linia Z2 może nie będzie aż tak różowo.
Partia chipów Z1 firmy AMD do komputerów przenośnych, takich jak Asus ROG Ally, nie była pierwotnie przeznaczona do urządzeń przenośnych; są to lekko zmodyfikowane procesory do laptopów, które potrzebują 17 lub 18 watów, aby zacząć działać, co wystarczy, aby kompletny komputer przenośny rozładował typowy akumulator 50 Wh w niecałe trzy godziny w średnio intensywnych grach.
Linia Z2 to podobnie zestaw ulepszonych chipów do laptopów i chociaż AMD powiedział mi, iż niektóre mogą oferować większą wydajność przy tej samej mocy i dodawać ulepszone poprawki wydajności, całkowite zużycie energii może nie spaść. Menedżer produktu w Lenovo, Alex Zhu, powiedział mi, iż rozważa uruchomienie chipa Z2 Go w Legion Go S przy mocy około 20 watów, co może zapewnić gorszą żywotność baterii niż 15-watowy i niższy Steam Deck, choćby jeżeli jego procesor graficzny jest bardziej wydajny. AMD potwierdziło również, iż Z2 Go jest słabszy niż Z1 Extreme poprzedniej generacji.
Starszy pracownik AMD, Mahesh Subramony, powiedział mi, iż flagowy chip Z2 Extreme firmy TSMC, działający na zmniejszonym węźle procesowym N4P firmy TSMC, z mieszanką nowszych rdzeni Zen 5, Zen 5c i RDNA 3.5, powinien być zarówno bardziej wydajny, jak i znacznie wydajniejszy niż Z2 Go i trochę lepszy od Z1 Extreme, ale nie jest to krok naprzód. To może wymagać AMD jeszcze nowsza grafika RDNA 4i może wymagać niestandardowych procesorów.
MSI Claw 8 AI Plus wykorzystuje chip Intel Lunar Lake.Zdjęcie: Antonio G. Di Benedetto / The Verge
Nie wstrzymuj oddechu, jeżeli masz nadzieję, iż Intel zapewni znaczącą konkurencję w dziedzinie chipów do urządzeń przenośnych. O ile wczesne recenzje chipa Intel Lunar Lake w poprawionym MSI Claw 8 AI Plus są całkiem obiecujące, jego drogi chip Lunar Lake może być trochę jednorazowya przyszłe części Intela będą odchodzić od energooszczędnej wbudowanej pamięci, którą Intel eksperymentalnie dodał. interesująca jestem, czy to dlatego MSI nie wypuściło jeszcze w pełni Clawa zgodnie z oczekiwaniami.
Tymczasem Intel z pewnością tak większą rybę do natychmiastowego usmażenia niż tworzenie niestandardowych chipów do urządzeń przenośnych. „Nie jest to rynek, na którym aktywnie podążamy, ale z przyjemnością go umożliwiamy” – mówi mi o grach na urządzenia przenośne, wiceprezes firmy Intel ds. marketingu technicznego, Robert Hallock. „To trochę zajęcia pozalekcyjne” – dodał, wyjaśniając, iż jest to zabawny i ekscytujący, ale mały rynek i iż Intel musi wybierać, z kim będzie walczył. „To prawda, iż przed nami około pięciu, sześciu lat konfliktów i musimy zdecydować, gdzie chcemy zainwestować”.
Niektórym producentom udało się złagodzić wadę związaną z żywotnością baterii współczesnych gotowych układów AMD, dodając znacznie większy zestaw baterii — Asus ROG Ally X podwoił rozmiar pakietu swojego poprzednika do 80 Wh i nie jest to już jedyny komputer kieszonkowy 80 Wh, jaki można kupić. Ale wiąże się to z kompromisami w zakresie rozmiaru i wagi, które są możliwe zostać wyeliminowane jedynie częściowo.
Potrzebujemy, aby twórcy urządzeń przenośnych połączyli siły i stworzyli argumenty za lepszymi chipami.
Cena Steam Deck przez cały czas zaczyna się od 399 dolarów, choćby jeżeli model OLED za 529 dolarów jest lepszy.Zdjęcie: The Verge
Cena
Branża PC również musi ciąć ceny, jeżeli chce mieć szansę zjeść lunch Nintendo.
Nintendo Switch zadebiutowało w cenie 299 dolarów w 2017 roku – czyli około 380 dolarów w przeliczeniu na dzisiejsze pieniądze – a wersja OLED w 2021 roku kosztowała 349 dolarów. Rok później Steam Deck firmy Valve zadebiutował za 399 dolarów. Ale dzisiaj, jedyny przenośny komputer do gier z systemem Windows, który mogę polecić kosztuje 799 dolarów, czyli mniej więcej dwa razy więcej niż podstawowy Deck, a większość urządzeń przenośnych z systemem Windows zaczyna się od 600 dolarów i więcej. Opcje z najwyższej półki są świetne, ale przestrzeń może pozostać niszową bez opcji z niższej półki.
Tylko najtańszy model Legion Go S w wersji SteamOS od Lenovo obniży tę poprzeczkę do 499 dolarów ten maj. A wszystkie te ceny to wciąż więcej niż opłaty pobierane przez Sony lub Microsoft za konsolę telewizyjną o znacznie większej wydajności i prawdopodobnie wyższe niż opłaty pobierane przez Nintendo za Switch 2.
Nie jestem pewien co Dokładnie Producenci komputerów PC musieliby zrobić, aby podważyć cenę po włączeniu, ale prawdopodobnie nie jest to proste. Szef Valve, Gabe Newell stwierdziło, iż jest to „bolesne”, ale „krytyczne” wypuścić Steam Deck za 399 dolarów, co sugeruje, iż firma mogła podążać za model biznesowy oparty na żyletkach i ostrzach gdzie producenci konsol początkowo sprzedają sprzęt ze stratą, a następnie zwracają pieniądze, gdy ludzie kupują gry. jeżeli tak, jest to trudne do naśladowania, ponieważ żaden inny producent komputerów PC nie kontroluje największego na świecie sklepu z grami komputerowymi i nie może sobie pozwolić na dotowanie w ten sposób urządzenia kieszonkowego.
Ale nie każda konsola była liderem strat: podobno Nintendo nigdy nie sprzedało Switcha ze stratą, a Sony przestało sprzedawać PS5 ze stratą niecały rok po debiucie. Możliwe jest zatem obniżenie cen przy zastosowaniu odpowiedniego zestawienia materiałów i efektu skali. Firma Lenovo wyraźnie powiedziała mi, iż współpracuje z AMD przy chipie Z2 Go, na przykład pomagając obniżyć cenę Legion Go S.
Aby konkurować z Nintendo, firma taka jak Microsoft, Valve, a choćby Sony musi przewodzić, zabezpieczając komponenty i oferując odpowiedni system operacyjny dziesiątkom prawdziwych konkurentów Switcha. Wyobraź sobie dziesiątki przenośne Xboxy lub PlayStation lub Maszyny parowezamiast marszu każdego producenta komputerów osobistych w rytm własnego bębna.
Myślę, iż nadszedł czas na ogólnobranżową promocję gier na urządzenia przenośne. To może być przyszłość gier, kropka. Stawka jest zbyt wysoka, aby stawić czoła temu problemowi na jednym, na wpół upieczonym urządzeniu przenośnym z systemem Windows na raz.