Zapewne słyszeliście już, iż Sony w końcu pokazało PlayStation 5 Pro i zapowiedziało, kiedy ta konsola trafi do sprzedaży. Firma pochwaliła się nawet, jakie PS5 Pro ma zapewniać osiągi. W skrócie, opracowano ją z myślą o zapewnianiu płynniejszej rozgrywki – w 60 klatkach na sekundę.
Teraz należy zadać jednak pytanie – w jakich produkcjach na PlayStation 5 Pro będziemy liczyć na 60 klatek na sekundę? Cóż, najpewniej nie wszystkich, na co wskazuje ekspert z firmy analitycznej Digital Foundry, Richard Leadbetter. Ma on w tej kwestii wątpliwości zwłaszcza co do nadchodzącego GTA VI.
PlayStation 5 vs PlayStation 5 Pro i ich wydajność
Na wstępie należy zaznaczyć najważniejsze cechy, które dzielą PlayStation 5 i PlayStation 5 Pro. Otóż, PlayStation 5 Pro ma wykorzystywać nowy układ graficzny, wyposażony w 67% więcej CU (ang. Compute Units) niż w PS5 i 28% szybszej pamięci. Dzięki temu renderowanie ma być całościowo do 45% wydajniejsze.
PlayStation 5 Pro ma też obsługiwać PlayStation Spectral Super Resolution, czyli upscaling AI, będący odpowiedzią na NVIDIA DLSS, Intel XeSS i AMD FSR. Ponadto śledzenie promieni w czasie rzeczywistym ma odbywać się na nowej konsoli z dwa, a czasem choćby trzy razy większą wydajnością. Do tego dochodzi jeszcze funkcja GameBoost, która ma zaoferować poprawioną jakość obrazu i rozdzielczość w 8500 tytułach, a także wsparcie dla VRR i grania w 8K.
Zdaniem Richarda Leadbettera z Digital Foundry PlayStation 5 Pro może jednak nie być w stanie obsługiwać Grand Theft Auto VI w 60 klatkach na sekundę, zwłaszcza jeżeli Rockstar chce, by gra działała na bazowym PS5 w 30 FPS, a powód jest bardzo prosty. Chodzi o to, iż PlayStation 5 Pro będzie wykorzystywać dokładnie to samo CPU, co PlayStation 5, tylko iż o taktowaniu wyższym o 10%.
GTA VI będzie wymagające nie tylko dla karty graficznej
Trzeba przyznać, iż Leadbetter może być na dobrym tropie. W końcu, każda gra z serii GTA była tytułem, który nieustannie przeprowadzał jednocześnie całe mnóstwo symulacji. W przypadku GTA VI niewątpliwie nie będzie inaczej, zwłaszcza iż ta gra ma być jednym z najbardziej realistycznych przykładów odwzorowania miejskiego życia. To oznacza, iż GTA VI powinno dać procesorowi nieźle w kość.
Ekspert z Digital Foundry uważa, iż PS5 Pro faktycznie będzie w stanie zaoferować lepszą jakość oprawy graficznej w GTA VI. Wyższe taktowanie procesora ma jednak przełożyć się co najwyżej na stabilniejsze działanie gry. Oczywiście istnieje szansa na to, iż Rockstar chce, by GTA VI działało w 60 FPS choćby na standardowym PlayStation 5, ale póki co nie ma dowodów, które by to potwierdzały. Poza tym historycznie każda wcześniejsza gra GTA, która debiutowała na konsolach, celowała na nich w działanie w 30 FPS.
Dla przypomnienia, PlayStation 5 Pro ma trafić do sprzedaży 7 listopada bieżącego roku, natomiast już 26 września ruszy jego przedsprzedaż. GTA VI ma zadebiutować natomiast… jesienią 2025 roku, czyli co najmniej rok później, o ile Rockstar nie zaliczy żadnych opóźnień.
Dopiero po tym, gdy PlayStation 5 Pro trafi w ręce graczy, a GTA VI będzie bliżej premiery, będziemy mogli lepiej przewidzieć, jakiego klatkażu spodziewać się na nowej konsoli w omawianej grze. Teraz nie pozostaje nam natomiast nic innego, jak cierpliwie czekać na obydwa produkty.
Źródło: IGN, fot. tyt. Canva