DEV PULSE to comiesięczny przegląd kluczowych wydarzeń minionego miesiąca w polskim gamedevie, przygotowany dla osób ceniących szybki wgląd w branżę. Przyjrzyjmy się co wydarzyło się w sierpniu. Mimo letniego sezonu ogórkowego nie zabrakło nowości w branży gier. Gamescom przyniósł wysyp rodzimych trailerów, CD Projekt pochwalił się Cyberpunkiem 2077 na Switchu 2, a better. gaming agency otwiera się na nowe horyzonty.
***
Na pokazie Opening Night Live, CI Games oficjalnie zaprezentowało Lords of the Fallen II. Będzie to kontynuacja soulslike’a z 2023 roku. Twórcy obiecują dwa jeszcze bardziej rozbudowane równoległe światy i rozbudowany tryb kooperacji. Produkcja ukaże się na Epic Games, PS5 oraz XBOX Series X/S w bliżej nieokreślonym czasie.
Choć początkowo reboot serii spotkał się z mieszanym odbiorem na Steamie, aktywny rozwój gry wspomógł w oszlifowaniu projektu. Rozbudowana kwietniowa aktualizacja 2.0 w ciągu miesiąca zaowocowała sprzedażą 300 tysięcy egzemplarzy Lords of the Fallen, a do połowy sierpnia łączna sprzedaż osiągnęła 2,04 miliona kopii.
***
Wśród sierpniowych zapowiedzi nie zabrakło polskiego studia One More Level. Twórcy serii Ghostrunner udostępnili pierwszy zwiastun Valor Mortis, a także bogaty 33-minutowy materiał z rozgrywki. To pierwszoosobowy soulslike osadzony w fantastycznej wersji epoki napoleońskiej. Gra powstaje na silniku Unreal Engine 5. Premiera zaplanowana jest na przyszły rok.
***
11 bit studios szykuje się do wydania Moonlightera 2. Podczas Opening Night Live wśród wielu zapowiedzi pojawił się trailer roguelike’a przygotowanego przez studio Digital Sun. Druga odsłona to wciąż gra skupiona na eksploracji świata i kolekcjonowaniu artefaktów. To jednak tylko połowa oferowanej zabawy. Drugi trzon rozgrywki polega na handlu zdobytymi skarbami oraz rozbudowie własnego sklepu.
W sequelu twórcy postanowili odejść od pikselowej grafiki na rzecz stylizowanej oprawy 3D. Na nowym zwiastunie ujawniono datę startu wczesnego dostępu – 23 października. Gra od Digital Sun trafi na platformę Steam oraz do abonamentu PC Game Pass. W przyszłości ma również nastąpić premiera na PS5 oraz Xbox Series X/S.
***
CD Projekt przedstawił raport finansowy za pierwsze półrocze 2025 roku. Przychody firmy wyniosły 443 miliony złotych, a skonsolidowany zysk netto 155 milionów złotych.
Do tego wyniku przyczyniła się m.in. premiera Cyberpunka 2077 Ultimate Edition na Nintendo Switch 2, który stał się na tej platformie “jedną z najlepiej sprzedających się gier tzw. third-party” – podkreśla Michał Nowakowski. Co ciekawe, aż 75,4% sprzedanych egzemplarzy, w pierwszym miesiącu po debiucie konsoli, stanowiły kopie fizyczne na 64GB kartridżach.
Obecnie nad projektami polskiego dewelopera pracuje 799 osób. Wśród nich, 444 zajmuje się Wiedźminem 4, a 116 pracuje nad sequelem Cyberpunka 2077, który przez cały czas jest w fazie preprodukcji.
***
Dark Point Games ogłosiło prace nad nowym IP. Projekt o nazwie kodowej Brightness będzie survivalem w otwartym świecie z systemem server-side world management. Gra powstaje na silniku Unreal Engine 5 i ma zadebiutować we wczesnym dostępie na przełomie 2025/2026 roku.
Dodatkową informacją jest również realizacja założeń budżetowych twórców już w pierwszym tygodniu sprzedaży Achilles: Survivor w wersji 1.0. W niecały miesiąc od premiery przychody brutto pokryły koszty produkcji gry.
Źródło: store.playstation.com/pl-pl/concept/10015335
***
Ambitny rozwój agencji better.gaming agency. Powstała w 2018 roku agencja specjalizuje się w działalności PR-owej i marketingowej oferując usługi deweloperom oraz wydawcom. Przez ostatnie 7 lat miała okazję współpracować z wieloma gigantami branży – Techland, Bloober Team, 11 bit studios, GOG, CI Games, Tencent. Firma właśnie wykonała duży krok naprzód. Nowy wizerunek better.gaming to dopiero początek. od dzisiaj polska firma będzie działać aż na trzech obszarach, dzieląc swoje usługi na kategorie: Gaming Agency, Geek Marketing oraz Publishing.
Pierwszy filar to kontynuacja dotychczasowych działań, drugi zaoferuje współpracę markom poza gamingiem, ale wciąż skierowanych do graczy i innych odbiorców popkultury. Trzeci, i prawdopodobnie najciekawszy, to założenie własnego wydawnictwa Better. Publishing. Mając doświadczenie po wydaniu Flooded w 2023 roku firma w pełni wchodzi w tę gałąź branży, ogłaszając trzy produkcje zaplanowane na 2026 rok: dwie polskie gry – Don’t Wake the Beast od Artificial Disasters (twórców Flooded) i Void Dungeon od TRIK Soft – oraz Order Automatica, stworzoną przez studio New Beings z Portland.
***
Creepy Jar opóźniło start wczesnego dostępu StarRupture. Twórcy hitu Green Hell planowali premierę swojej nowej produkcji na jesień 2025 roku, ponownie sięgając po grę z gatunku survival w perspektywie pierwszoosobowej. Jednak tym razem nacisk położono na system rozbudowy baz i wydobycie surowców. W otwartym świecie sci-fi gracze staną w obliczu nieustających zagrożeń – od powracających kataklizmów po hordy bestii. Produkcja zaoferuje rozgrywkę dla jednego gracza, jak i tryb kooperacji do czterech osób. Nowa data premiery zaplanowana jest na 6 stycznia, a tytuł ukaże się na platformie Steam.
***
Studio Digital Melody chwali się sukcesem sprzedażowym Prison Escape Simulator: Dig Out. Wydana pod koniec lipca, produkcja osiągnęła 100 tysięcy sprzedanych egzemplarzy na Steamie. Symulator pozwala handlować z innymi więźniami i rozwijać ekwipunek niezbędny do ucieczki. W szczytowym momencie na platformie grało jednocześnie 2056 osób. Tytuł został wydany przez PlayWay.
***
Cronos: The New Dawn otrzymał zwiastun live-action. Bloober Team we współpracy z Peep Cosplay oraz Krótkie Kino stworzył klimatyczny aktorski zwiastun horroru osadzonego w alternatywnej Polsce z lat 80-tych.
Polski horror zadebiutował 5 września i spotkał się z pozytywnym odbiorem zarówno wśród recenzentów, jak i graczy. Na Metacriticu uzyskał średnią ocen 78 punktów, a na Steamie aż 86% recenzji jest pozytywna. Gra jest dostępna na PC, PS5 Xbox Series X/S oraz Nintendo Switch 2.