Od tego czasu minęło pięć lat Dyskoteka Elizjum i jego interesująca historia detektywistyczna, której akcja rozgrywa się w fikcyjnym, postkomunistycznym mieście Revachol. Dyskoteka Elizjum od tego czasu została okrzyknięta jedną z najlepszych gier, jakie kiedykolwiek stworzono, co stanowi świadectwo złożonego systemu konwersacji i genialnego scenariusza, który łączy wciągającą tajemniczą historię z głębokim budowaniem świata nieudanej rewolucji Revachol. Dyskoteka Elizjum to jedna z tych gier, które powracają raz po raz — świadectwo tego, czym mogą być gry.
Po sukcesie gry pojawiła się wewnętrzna i zewnętrzna presja dotycząca tego, co będzie dalej Dyskoteka Elizjum producent ZA/UM najwyraźniej zaczął pękać pod ciężarem tego wszystkiego. To także ma sens, iż zniszczenie ZA/UM — i odbudowa Dyskoteka Elizjumdziedzictwo — byłoby tak samo skomplikowane jak sama gra. ZA/UM oczywiście przez cały czas istnieje w jakiejś formie, pomimo podobno zwolnienia zespołu scenarzystów: Opublikowano kilka ofert pracy, w tym jeden opublikowany w ciągu ostatniego miesiąca. ZA/UM też przez cały czas posiada znak towarowy Do Dyskoteka Elizjum także w Wielkiej Brytanii.
Z przysłowiowego popiołów, Dyskoteka Elizjum główny scenarzysta Robert Kurvitz i Sander Taal (przez Aleksandra Rostowa) złożył wniosek o założenie spółki o nazwie Red Info w 2022 r. kilka wiadomo o firmie poza tym, iż wydaje się, iż jest w to zaangażowana NetEase, według PC Gamera. (To raportowanie wydaje się wynikać z włączenie Qihao Liudyrektor ds. inwestycji NetEase, jako dyrektor firmy.) Ale w okresie poprzedzającym Dyskoteka Elizjumpiąta rocznica, trzy ogłoszono więcej studiów — nie wszystkie tworzące duchowego następcę Dyskoteka Elizjumale każdy z pewnymi roszczeniami do swojego dziedzictwa.
Pierwszym dodatkowym studiem jest Dark Math, w którym przynajmniej trochę jest zaangażowany kontrowersyjny Dyskoteka Elizjum producent Kaur Kender; jego rodzeństwo, Heiti Kender, jest widniejąca w dokumentach spółki. Założyciel i dyrektor generalny Dark Math Mihkel Oja także zachwalał zaangażowanie Kaur Kender w Dark Math w poście na LinkedIn. Tworzy się Dark Math XXX Nocna zmiana, opisane na Steamie jako detektywistyczna gra RPG rozgrywająca się w luksusowym ośrodku narciarskim. Jest też studio o nazwie Longdue, które tworzy bezimiennego „duchowego następcę”. Dyskoteka Elizjumw której podobno pracują weterani ZA/UM, Bungie i Rockstar Games. Przedstawiciel Longdue odmówił podania nazwisk osób powiązanych z Polygon, poza tymi wymienionymi w komunikacie prasowym: byłego dyrektora ds. narracji w Rocksteady, Granta Robertsa i „przedstawiciela inwestorów” Riaza Mooli (żaden z nich nie jest byłym ZA/UM). Choć nie ma jeszcze żadnych konkretnych informacji na temat gry Longdue, w notatce prasowej opisano ją jako „psychogeograficzną grę RPG z głębią narracji”; Jak czytamy w komunikacie prasowym, zapowiada się, iż będzie to „stabilny i niezawodny głos w sprawie przyszłości izometrycznych projektów gier RPG”.
Roberts powiedział firmie Polygon e-mailem, iż pomimo nazwy znajdującej się w komunikacie prasowym, Longdue „nie ogranicza [itself] aby uhonorować jakąkolwiek grę.” Ale zbada „kamienie probiercze” znalezione w Dyskoteka Elizjum: „Złożoność psychologiczna, inteligentny sposób opowiadania historii, bogate wnętrze, wstrząsające rozmowy z bohaterami” – powiedział Roberts. „Wszystko w świecie podobnym do naszego, z motywami niezwykle istotnymi dla naszego świata, ale pozwalającymi na coś naprawdę niezwykłego zarówno w głowie bohatera, jak i na zewnątrz”.
Zapytany, czy był zaskoczony widokiem dwóch innych osób Dyskoteka Elizjum-esque studios ogłoszono tego samego dnia, Roberts powiedział, iż było to „dla nas tak samo zaskakujące, jak dla reszty świata, ponieważ nie byliśmy jedynym studiem, które ogłosiło to w piątek”. Kontynuował: „Jesteśmy naprawdę podekscytowani możliwością stworzenia czegoś nowego, ale podzielamy także podekscytowanie świata związane z tak wieloma tytułami, których celem jest budowanie na wspaniałych rzeczach, które Dyskoteka zrobił.”
Ostatnim i być może najbardziej rewolucyjnym jest Summer Eternal, studio, które przedstawiło się manifestem potwierdzając „apokaliptyczne warunki materialne twórców gier na całym świecie”. Jak dotąd Summer Eternal składa się z Dyskoteka Elizjum pisarze Argo Tuulik, Dora Klindžić i Olga Moskvina; Disco Elysium: Ostateczna wersja narrator Lenval Brown; Dyskoteka Elizjum artystka koncepcyjna Anastasia Ivanova; Twórca Gamechucka Aleksandar Gavrilović; oraz grafik ZA/UM Michael Oswell. Studio nie będzie miało tradycyjnego modelu. Zamiast tego struktura eksperymentalna oznacza, iż spółdzielnia kreatywna posiada 50% udziałów w firmie, a kontrolę nad twórczością zachowują pełnoetatowi pracownicy. Druga spółdzielnia pracująca na pół etatu, jako freelancer lub korzystająca z pomocy zewnętrznej będzie miała 25% udziałów w spółce. Kolejne 20% należy do spółki LLC, którą sfinansują inwestorzy, a ostatnie 5% akcji zostanie przekazane organizacji non-profit skupiającej osoby kupujące kopie gier Summer Eternal.
„Nie chcemy żyć w dystopii NDA, w której prawo pracy jest uzbrojone przeciwko osobom zbyt biednym, załamanym, wyczerpanym i głupim, by się bronić, i często są zmuszani do milczenia ogromnym kosztem ich poczucia własnej wartości i przyszłej psychiki. zdrowia” – Tuulik powiedział firmie Polygon w wywiadzie e-mailowym. „Doświadczenie krzywdy jest złe. Niemożność porozmawiania o tym może kogoś złamać. Chcemy, żeby to działało w oparciu o zaufanie, a nie strach i umowy na zapleczu”.
Dlatego studio chce budować kulturę przejrzystości, zarówno wewnętrznie, jak i zewnętrznie. „Naszego godnego mema sloganu „Każdy gracz – członek zarządu” nie należy lekceważyć” – Gavrilović powiedział firmie Polygon w wywiadzie e-mailowym. Tuulik dodał, iż celem jest, aby gracze mogli pociągnąć do odpowiedzialności Summer Eternal; za te 5% gracze mogą zwołać walne zgromadzenie ze studiem. Minie jednak trochę czasu, zanim ta część Summer Eternal zostanie utworzona, powiedział Gavrilović, aby zapewnić jej „stabilność i solidność”.
Tuulik, odpowiadając na pytanie dotyczące pozostałych odgałęzień ZA/UM, stwierdził, iż „wszystkie te śmiałe, nowe przedsięwzięcia, na które czekamy z niecierpliwością, są powodem do prawdziwej ekscytacji i świętowania”. Kontynuował: „Nie mógłbym być szczęśliwszy, żyjąc w epoce, w której potomkowie tego, co kiedyś zaczęliśmy w Estonii, jako dzieci, teraz wspólnie kształtują krajobraz odgrywania ról. To cudowne!”
Różnice między studiami, powiedział, leżą „pod maską”:
„Rozczarowani artystycznie dławiącą, drapieżną naturą kultury korporacyjnej, postanowiliśmy od początku ustawić wszystko tak, aby służyło „słowom naszego domu” – „Napędzani artystycznie, kierowani kreatywnie, należący do pracowników i graczy”. Publicznie prosimy naszą społeczność, aby pociągnęła nas do odpowiedzialności, osądzała nas na podstawie naszych działań, a nie słów, i analizowała nasze działania, abyśmy mogli przez cały czas działać lepiej. Nie chcemy zostawiać sobie miejsca na zejście z Promiennej Ścieżki.