Przy okazji premiery Beyond Good and Evil – 20th Anniversary Edition powróciłem do Systemu 4 na planetę Hillys, aby znowu brykać z Jade i Pey’jem! Była to również okazja do przypomnienia sobie jednego z najfajniejszych domów z gier swoich czasów! Zapraszam do latarni morskiej Jade!
Co tu dużo gadać, mam słabość do BG&E i nie jest to żadna tajemnica. Tym przyjemniej przyjąłem wiadomość o premierze odświeżonej wersji. Ponowne przejście tego tytułu, było jednocześnie impulsem do napisania opisu miejsca wyjątkowego. Miejsca pełnego sekretów i ukrytych metafor. Czyli domu Jade i Pey’ja.
Uwaga! W materiale pojawią się spojlery dotyczące fabuły! Zachęcam do zapoznania się z tekstem, po przejściu gry!
Spokojny sierociniec
Nim rozpocznę z wami podróż po tym niesamowitym budynku, pragnę przypomnieć, iż tytuł ten pochodzi z 2003 roku. Na ówczesne czasy prezentował dojrzałą fabułę oraz pełną detali mapę. Natomiast z dzisiejszej perspektywy, wydaje się to wszystko mocno archaiczne. Niemniej warto się zapoznać z tym dziełem, zwłaszcza iż nie jest specjalnie długie.
Historia przedstawiona w Beyond Good and Evil zabiera nas do fikcyjnej galaktyki nazywanej Systemem 4, gdzie znajduje się planeta Hillys. To tutaj, na niewielkiej wysepce znajduje się dom Jade i Pey’ja, pełniący funkcję latarni morskiej. Za budowę tego obiektu odpowiada przybrany wuj Jade, Pey’j. Hangar wraz z latarnią zostały wybudowane tuż po przybyciu tej dwójki na Hillys w 2415 roku.
Co istotne. Nasi bohaterowie nie mieszkają na wyspie sami. Latarnia morska pełni również rolę tymczasowego sierocińca dla dzieci, których rodzice zostali porwani przez DomZ. Jade wraz z wujem starają się zapewnić bezpieczeństwo szóstce pociech. Dla Yoa’y, Zazy, Oumi, Fehna, Pabla i Kipa wyspa staje się prawdziwym domem. Całość dopełnia wielki kudłaty pies wabiący się oryginalnie Woof.
Na wyspie poza budynkiem latarni morskiej można znaleźć również przyjemny w odbiorze klif z ogromnym drzewem i miejscem do uprawiania jogi. Z czego Jade korzysta, ucząc medytacji jedno z sierot. Poza tym jest również niewielkie podwórze oraz wejście do hangaru, gdzie znajduje się poduszkowiec.
Latarnia morska
Wyspa, na której położona jest latarnia morska, znajduje się na południe od bram miasta Hillys. Mimo dużego ruchu morskiego wokół metropolii latarnia morska nie pełni jedynie funkcji orientacyjnej dla przepływających statków.
Jest również schronieniem dla wszystkich mieszkańców wyspy oraz punktem rozpościerania specjalnej tarczy chroniącej wody wokół wyspy. Aczkolwiek, by to wszystko działało, potrzebny jest prąd, za który trzeba płacić… bardzo dojrzały motyw. A za dostawcę energii odpowiada firma Optima Service.
Budynek jest jedną wielką klatką schodową, gdzie zakręcone schody definiują wygląd i układ kolejnych pięter. Na samym dole znajduje się coś na kształt salonu wraz z kuchnią wyposażoną w wyspę. o ile do czegoś mógłbym porównywać zawartą architekturę tego pomieszczenia, to do zabudowy mieszkalnej w rejonie wysp Morza Śródziemnego.
Białe wapienne tynki z kamiennym fundamentem, to coś, co można tam spotkać bez problemu. W przypadku opisywanego pomieszczenia zwróciłbym również uwagę na niesamowite wykończenie samego blatu wyspy. Jest to piękna mozaika, która nawiązuje do niezwykle charakterystycznego świetlika znajdującego się na ostatnim poziomie.
Na wyższych piętrach znajdują się pokoje, ale mają one strukturę przechodnią i półotwartą, dlatego trudno jednoznacznie orzec, który należy do kogo. Niemniej jednak zwróciłbym uwagę na sporo ciekawych szczegółów.
Kotwicę leżącą gdzieś swobodnie na podłodze, wspólne posłanie dla wszystkich dzieciaków, malunki na ścianach wykonane kredkami przez podopiecznych czy wspomniany wcześniej piękny świetlik. Nie wolno też zapomnieć o pracowni fotograficznej Jade, gdzie wiszą zdjęcia jak z aparatu Polaroid.
Hangar pełen tajemnic
Najciekawsze jednak dopiero przed nami. Po drugiej stronie niewielkiej wyspy znajduje się wejście do hangaru, gdzie na stałe znajduje się nasz poduszkowiec. W hangarze mieści się niewielka przystań, gdzie można naładować pojazd oraz niewielki warsztat należący do Pey’ja.
To miejsce skrywa jeszcze jedną tajemnicę. Ogromny hangar, gdzie znajduje się Bieługa, czyli statek kosmiczny, którym nasi bohaterowie przylecieli na Hyllis. By ujawnić to miejsce, należy w dwóch konsolach wpisać kod z butów Pey’ja. Dopiero wówczas miejsce obok przystani stanie przed nami otworem.
I chyba właśnie te detale oraz powolne odkrywanie kolejnych pomieszczeń sprawiło, iż tak dobrze zapamiętałem to miejsce. Oczywiście, z dzisiejszej perspektywy, nie robi to już takiego wrażenia, ale w 2003 roku? Robiło!
Grę Beyond Good and Evil – 20th Anniversary Edition kupiłem z własnych środków.
Jeżeli podobają Ci się treści, które tworzę, możesz wesprzeć mnie, stawiając mi małą kawkę