Dym o Wojanki. Urząd sprawdza agresywne reklamy influencerów

2 godzin temu

UOKiK postanowił zainteresować się treściami marketingowymi wywierającymi presję na dzieciach. Mowa przede wszystkim o rynku mediów społecznościowych przesiąkniętych agresywnymi reklamami kierowanymi do najmłodszych odbiorców. w tej chwili realizowane są postępowania wyjaśniające, ich obiektami są popularni influencerzy: Wojan i Palion.

Dość naciągania dzieci. UOKiK wkracza do świata influencerów

Trzeba przyznać, iż UOKiK dosyć regularnie bierze na tapet niewłaściwe zachowania firm, celebrytów czy twórców internetowych. Trudno jednak stwierdzić czy ogólna sytuacja faktycznie zmienia się na lepsze. Istnieje szansa, iż media społecznościowe całkiem niedługo będą chociaż trochę lepszym miejscem.

Pracownicy urzędu mówią wprost: umieszczanie w reklamie bezpośredniego wezwania dzieci do nabycia produktów lub nakłonienia do tego osób dorosłych to zakazana praktyka rynkowa. Dlatego też podjęto dezycję o wszczęciu dwóch postępowań, podczas których zostaną sprawdzone działania influencerów popularnych głownie wśród młodszych odbiorców.

Źródło zdjęcia: UOKiK

Wojan i Palion to twórcy publikujący treści przede wszystkim z gry Minecraft – przez kilka ostatnich lat zdobyli naprawdę ogromną rzeszę fanów. Udało się im choćby otworzyć sklepy internetowe i stacjonarne. Trudno też przejść obojętnie obok popularności napojów, które w okresie letnim trafiły do sklepów Żabka wywołując przy tym mnóstwo kontrowersji i zamieszania.

Wojanki stały się hitem tego lata, ale nie wszystko wokół nich jest takie super.

Influencerzy na każdym kroku zachęcają dzieci do wydania pieniędzy

UOKiK wymienia kilka nie do końca rozsądnych praktyk marketingowych stosowanych przez influencerów. Kierują się oni bezpośrednio do młodych odbiorców i zachęcają do zakupu napojów, artykułów szkolnych, gadżetów czy ubrań:

  • „Wbijajcie do Żabek, póki te Wojanki jeszcze są”,
  • „warto zrobić cały zapas, bo potem ciężko je zdobyć”,
  • „wbijajcie, kupujcie sobie boxy szkolne od Paliona”,
  • „patrzcie, jaki piękny kubek możecie sobie zamówić magiczny (…) wszystko możecie sobie zamówić na Palionstyle”,
  • „Moi drodzy, wokół mnie jest wiele fajnych postaci. Chcecie takie? Wiem, iż chcecie. Są bardzo przytulaśne, przynoszą szczęście. Zapraszam na Palion Style, kupcie takie”,
  • „koniecznie wpadajcie na WojanShop, bo to ostatni dzwonek, żeby wejść w nowy rok z idealną wyprawką szkolną”.

Ma dojść do weryfikacji czy tego rodzaju przekazy faktycznie są agresywną praktyką rynkową i naruszają zbiorowe interesy konsumentów. Reklamy produktów skierowanych do dzieci są co prawda legalne w naszym kraju, ale nie ma miejsce na wzmocnioną perswazję i charakter bezpośredni.

Źródło zdjęcia: UOKiK

Jeśli werdykt będzie pozytywny, to podmiotom działającym pod marką Wojan i Palion grozi choćby kara finansowa w wysokości 10% obrotów.

Źródło: UOKiK / Zdjęcie otwierające: YouTube (@WojanGames)

polskareklamyuokik
Idź do oryginalnego materiału