Dzień wcześniej z jednej z najbardziej oczekiwanych gier na Steamie stała się niekwestionowaną katastrofą. Po miesiącach spędzonych na szczycie listy najpopularniejszych życzeń platformy, premiera gry 7 grudnia gwałtownie wywołała falę ogromnego sprzeciwu, w wyniku którego dziesiątki tysięcy graczy domagało się zwrotu pieniędzy, a zamknięcie studia za nim.
Zaledwie cztery dni po premierze na Steamie, Dzień wcześniej deweloper Fntastic ogłosił, iż jego gra okazała się „porażką finansową” i iż nie będą wydawane więcej aktualizacji do tytułu z wczesnym dostępem. Fntastic, twierdząc, iż brakuje mu środków na kontynuację, zamykał się. Następnie studio wyczyściło swój kanał YouTube, usuwając wszystkie oficjalne przesłane filmy Dzień wcześniej zwiastuny rozgrywki; jego dyrektor generalny zniknął z mediów społecznościowych; I sama gra została wycofana ze sprzedaży na Steamie. Wydawca gry, Mytona, poinformował w mediach społecznościowych, iż współpracuje z Valve w celu zapewnienia zwrotu pieniędzy.
Kolejność wydarzeń i obietnice Fntastic na temat czego Dzień wcześniej byłoby, wielu graczy i nabywców gry nazwało ją „oszustwem”. Firma Polygon skontaktowała się z firmą Fntastic, jej dyrektorem generalnym i wydawcą Mytoną, a także Valve z prośbą o komentarz w tej sprawie Dzień wcześniejuruchomienia i usunięcia ze Steam, ale wszystkie strony jak dotąd odmówiły odpowiedzi.
Aby podsumować wydarzenia poprzedzające Dzień wcześniejkatastrofalnego startu, musimy cofnąć się znacznie dalej.
Deweloper Fntastic został założony w 2015 roku i wydał swoją pierwszą grę, „niesamowitą przygodę przetrwania” Dzika ósemka, dwa lata później. W tamtym czasie małe, niezależne studio nosiło nazwę Eight Points and użyłem Kickstartera w celu sfinansowania rozwoju swojej pierwszej gry. Eduard Gotovtsev, główny programista Dzika ósemka, współzałożyciel Fntastic wraz ze swoim bratem Aisenem Gotovtsevem. Fntastic wypuściło grę typu survival horror z perspektywy pierwszej osoby Martwa dwunastkaartystyczna przygoda Promienny Jedeni horror w chowanego Propnocktóre są dostępne na platformie Steam.
W styczniu 2021 r. ogłoszono, iż Fntastic Dzień wcześniej ze zwiastunem, który pokazywał imponującą grafikę i rozgrywkę – o wiele bardziej imponującą niż wszystko, co wcześniej stworzyło Fntastic. Deweloper nazwał swoją nową grę „grą o przetrwaniu dla wielu graczy w otwartym świecie”, osadzoną w „ogromnym, niezwykle szczegółowym postapokaliptycznym świecie zniszczonym przez straszliwego wirusa”. Film z wczesnej rozgrywki pokazywał graczy wjeżdżających do miasta w poszukiwaniu paliwa i zapasów, przeszukujących budynki i angażujących się w walkę z zombie i grupami wrogów.
Dzień wcześniejpierwszy zwiastun sugerował ogromny, możliwy do eksploracji świat z drapaczami chmur, na które gracze mogli się wspinać w poszukiwaniu sprzętu survivalowego i innych łupów. Gra była porównywana do Ostatni z nas, Oddział Toma Clancy’egoI Dzień Z, co spowodowało, iż niektórzy widzowie filmu zaczęli narzekać na kopiowanie. Inni byli po prostu sceptyczni, czy to, co pokazało Fntastic, zaowocuje prawdziwą grą o tych samych ambicjach i jakości.
Pomimo tego sceptycyzmu, Dzień wcześniej gwałtownie stała się jedną z najpopularniejszych gier na Steamie, plasując się tuż za nią Dziedzictwo Hogwartu aż do wydania tej gry w lutym 2023 r.
Kilka miesięcy po premierze gry firma Fntastic udostępniła drugi film z rozgrywką Dzień wcześniej. Ten był jeszcze bardziej imponujący, pokazywał graczy jadących przez rozległy obszar wiejski, naprawiających przebite opony w ciężarówce, plądrujących stację benzynową i dom wiejski oraz napotykających policję przed wycofaniem się do podziemnego tunelu. Podobnie jak w oryginalnej grze, była ładna, ale wydawała się mocno napisana.
W październiku 2021 r. Fntastic ujawniło datę premiery Dzień wcześniej: 21 czerwca 2022 r. W kolejnym nowym zwiastunie twórca obiecał jeszcze więcej funkcji, w tym bazę, w której gracze mogą ćwiczyć, relaksować się w saunie i spotykać się towarzysko w barach, a także ogromne centrum handlowe do zwiedzania, wraz z niesamowitymi atrakcjami poza wersjami Apple Store, Tiffany’s i Louis Vuitton. Zwiastun ten pokazał także, jak gracze modyfikują odosobnioną chatę z bali i modyfikują bardzo szczegółową broń dzięki dodatków.
Miesiąc wcześniej Dzień wcześniejwzględem pierwotnej daty premiery (i po okresie względnego spokoju ze strony dewelopera) firma Fntastic ogłosiła opóźnienie gry. Dzień wcześniej przesunął się o osiem miesięcy i teraz miałby zostać wydany w marcu 2023 r. Deweloper przypisał opóźnienie zmianie silników gier.
„Czując i rozumiejąc wielką odpowiedzialność, jaka przed nami stoi, z ogromną wdzięcznością w sercach, mamy przyjemność ogłosić, iż Dzień wcześniej przechodzi na nową technologię Unreal Engine 5” – powiedzieli Fntastic i wydawca Mytona w oświadczeniu dla IGN. „Przejście na bardziej zaawansowany i dostosowany silnik otwartych światów znacznie ułatwi rozgrywkę Dzień wcześniej jeszcze bardziej fantastyczne.”
To opóźnienie w ostatniej chwili wzbudziło zdziwienie – niektórzy komentatorzy historii IGN już nazwali to „oszustwem”, a inni żartowali: „Dosłownie nie mam wiary w ten produkt!”
W czerwcu 2022 r. Fntastic został skrytykowany za wykorzystywanie bezpłatnych wolontariuszy do rozwoju Dzień wcześniej. Jak informuje Dobrze rozegraneFirma Fntastic pochwaliła się na swojej stronie internetowej, iż „każdy może zostać wolontariuszem w niepełnym wymiarze godzin, aby przyczynić się do społeczności Fntastic i otrzymać fajne nagrody, certyfikaty uczestnictwa i bezpłatne kody”. Część tej pracy wolontariackiej obejmowała tłumaczenie — programiści promowali m.in w zeszłym miesiącu zwiastun z głosami wolontariuszy w języku francuskim i portugalskim — i moderację społeczności. Według usuniętej strony internetowej Fntastic inna działalność wolontariacka była bardziej nieprzejrzysta: „Wolontariusze pracujący w niepełnym wymiarze godzin mogą również oferować swoje unikalne umiejętności, aby ulepszyć nasze projekty lub stworzyć nowe funkcje specjalne”.
Fntastic wyjaśnił później w oświadczeniu, iż wolontariat „nie dotyczy jednak pisania kodu ani samego rozwoju, ale innych ważnych rzeczy, takich jak moderacja, lokalizacja lub po prostu kibicowanie nam i dopingowanie nas”.
W styczniu 2023 roku firma Fntastic wypuściła kolejny krótki zwiastun rozgrywki, który pokazał obiecane funkcje związane ze śledzeniem promieni i technologią Nvidia DLSS. Obiecało także głębsze spojrzenie na grę, podkreślając „funkcje i elementy rozgrywki, o które prosiła nasza społeczność”, a jednocześnie zapewniając „jasny wgląd w bieżący stan rozwoju gry Dzień wcześniej.”
Zamiast tego gracze z niecierpliwością czekają na kolejne spojrzenie na Dzień wcześniej zamiast tego dostałem coś innego: ośmiomiesięczne opóźnienie. Fntastic pierwotnie powiązał opóźnienie (i tymczasowe usunięcie gry ze Steam) ze sporem dotyczącym znaku towarowego z aplikacją kalendarza używającą tej nazwy Dzień wcześniej. Wyjaśnili to bracia Gotovtsev IGNjednak, iż opóźnienie było już częścią planu. Dzień wcześniej start miał teraz nastąpić 10 listopada.
Ludzie byli coraz bardziej sceptyczni wobec Fntastic i Dzień wcześniejale twórcy gry odpierali zarzuty, iż wprowadzali w błąd co do swojego ambitnego projektu.
„Rozumiemy, iż niektórzy gracze, nie widząc pełnego obrazu, mogą mieć wątpliwości co do gry” – stwierdził twórca w oświadczeniu dla IGN. „Tworzymy grę od czterech lat. Tworzenie tej gry było pełne potu i krwi przez te wszystkie lata, a dla wielu członków naszego zespołu takie oskarżenia są nieprzyjemne”.
Dodano Fntastic: „Bez względu na to, co ktoś powie, przekonasz się o tym 10 listopada tego roku. Mamy nadzieję, iż po sukcesie gry damy ludziom wiarę, iż w tym życiu, jeżeli wytrwale dąży się do marzenia, spełni się ono pomimo wszelkich przeszkód i wątpliwości.”
Dzień wcześniej nie ukazał się 10 listopada.
W miesiącach poprzedzających faktyczną premierę gry na Steamie firma Fntastic wypuściła więcej zwiastunów, w tym jeden, który już był oskarżony o rażące kopiowanie A Call of Duty: Black Ops Zimna Wojna Zwiastun zombie i jeszcze jedno oskarżony o podniesienie z A Grand Theft Auto 5 przyczepa. Dzień wcześniej powrócił do Steam (i na szczyt list życzeń). A Fntastic ogłosiło jeszcze jedno opóźnienie. Premiera gry była teraz zaplanowana na 7 grudnia.
W dniach poprzedzających Dzień wcześniejwydaniu, Fntastic się tym przejął Para, Xi jego
– z których ten ostatni również został już usunięty – aby zwrócić się zarówno do zwolenników, jak i do hejterów. „Zrobiliśmy to dla Was, abyście mogli cieszyć się grą i aby stała się ona świętem” – oznajmiło studio. „Wspólnie będziemy przez cały czas ulepszać grę i dodawać zawartość”.
I chociaż studio powiedziało: „zaakceptuj[s] jakiejkolwiek krytyki i nie chowajcie do was urazy” – zaprzecza oszukiwaniu graczy lub odwracaniu aktywów (co oznacza zabieranie zasobów wizualnych z innych gier). „Proszę nie lekceważyć naszej pracy; nie było to łatwe” – powiedział Fntastic.
W czwartek, 7 grudnia, Dzień wcześniej został udostępniony na platformie Steam. Został wydany jako tytuł Steam Early Access, a Fntastic stwierdził, iż ma nadzieję, iż będzie we wczesnym dostępie „przez około 6-8 miesięcy, ale to może się zmienić. Pełna wersja zostanie wydana, gdy będziemy pewni, iż stanowi najlepszą możliwą wersję gry.” Studio obiecało „poprawki błędów i ulepszenia równowagi i podstawowej rozgrywki”, a także dodatkową zawartość, „taką jak nowe przedmioty, broń, sprzęt, samochody i domy”.
Ale od pierwszego dnia Dzień wcześniej miał duże problemy. Serwery gry w Ameryce Północnej były przeciążone, a gracze skarżyli się na wielogodzinny czas oczekiwania. Gra często się zawieszała i występowały inne błędy — niektóre z nich były całkiem zabawne.
Graczy jednak nie rozbawiła sama gra, która zdawała się nie odpowiadać marketingowi i ambicjom wielu zwiastunów rozgrywki Fntastic. To nie była obiecana duża gra MMO o zombie z otwartym światem, stwierdzili gracze w negatywnych recenzjach Steam. Dzień wcześniej przypominał raczej niewyrafinowaną strzelankę ekstrakcyjną, a la Ucieczka z Tarkowaniż „gra przetrwania dla wielu graczy w otwartym świecie”, jak ją przedstawiano.
Fntastic dostarczył dwie poprawki do Dzień wcześniej w dniu premiery gry i dzień po niej. Ale szkody spowodowane nieudanym startem zostały już wyrządzone; streamerzy i użytkownicy Steam publicznie chłostali grę, co zaowocowało ponad 20 000 recenzjami użytkowników, które były „w przeważającej mierze negatywne”. Jak wynika z danych Eduarda Gotovtseva opublikowanych w Telegramie, po sprzedaniu około 200 000 egzemplarzy, prawie połowa wszystkich kupujących zwróciła grę.
11 grudnia firma Fntastic ogłosiła zamknięcie. Deweloper powiedział w oświadczeniu dla X, iż „Dzień wcześniej poniosła porażkę finansową i brakuje nam środków na kontynuację. Cały uzyskany dochód przeznaczamy na spłatę długów wobec naszych partnerów.”
„W tej chwili przyszłość Dzień wcześniej I Propnoc nie jest znane, ale serwery będą przez cały czas działać” – powiedział Fntastic. „Przepraszamy, jeżeli nie spełniliśmy Twoich oczekiwań. Zrobiliśmy wszystko, co w naszej mocy, ale niestety źle obliczyliśmy nasze możliwości. Tworzenie gier to niezwykle wymagające przedsięwzięcie.”
W międzyczasie więcej graczy zwróciło się o zwrot pieniędzy za grę, a po osiągnięciu maksymalnej liczby 30 228 graczy jednocześnie w dniu premiery, Dzień wcześniej Według nich liczba aktywnych graczy spadła do mniej niż 700 Wykresy Steam.
Od czasu ogłoszenia zamknięcia Fntastic usunął większość swojej obecności w Internecie, ale konto X dla studia przez cały czas istnieje. Jeden z jego końcowe wiadomości publikowane w mediach społecznościowych czytamy: „To było nasze pierwsze duże doświadczenie. Cholera się dzieje.