Zgłoś błąd
X
Zanim wyślesz zgłoszenie, upewnij się że przyczyną problemów nie jest dodatek blokujący reklamy.
Błędy w spisie treści artykułu zgłaszaj jako "błąd w TREŚCI".
Typ zgłoszenia
Treść zgłoszenia
Twój email (opcjonalnie)
Nie wypełniaj tego pola
Załóż konto
EnglishDeutschукраїнськийFrançaisEspañol中国

Pakiet NVIDIA PhysX i biblioteka Flow stały się w pełni otwarto-źródłowe. Posunięcie firmy otwiera nowe możliwości

Natan Faleńczyk | 07-04-2025 14:30 |

Pakiet NVIDIA PhysX i biblioteka Flow stały się w pełni otwarto-źródłowe. Posunięcie firmy otwiera nowe możliwościZaawansowane gry wideo składają się nie tylko z fabuły i warstwy wizualnej, ale również z rozwiązań, które mają za zadanie symulować fizykę różnych elementów z cyfrowego świata. W przypadku tego ostatniego mowa np. o cieczach, ubraniach, czy też oddziaływaniu jednych rzeczy na inne. W takich zastosowaniach popularnym pakietem swego czasu był PhysX od firmy NVIDIA. Nie tak dawno stało się on w pełni otwarto-źródłowy - razem z biblioteką Flow.

Mimo że NVIDIA udostępniła kod źródłowy do pakietu PhysX 4.0 w grudniu 2018 roku, to nie był on kompletny. Niedawno się to zmieniło, a wraz z tymi zmianami w pełni otwarto-źródłowa stała się także biblioteka Flow.

Pakiet NVIDIA PhysX i biblioteka Flow stały się w pełni otwarto-źródłowe. Posunięcie firmy otwiera nowe możliwości [1]

NVIDIA zakończyła wsparcie dla 32-bitowych aplikacji wykorzystujących PhysX w przypadku kart GeForce RTX 5000

Do tej pory w ramach licencji 3-Clause BSD dostępny był zarówno wspomniany już pakiet PhysX, jak i wchodząca w jego skład biblioteka Flow (symulacja płynów w czasie rzeczywistym, choć zawiera ona również model do tworzenia efektów ognia i dymu). Jeżeli chcemy dowiedzieć się więcej na temat zastosowań PhysX, to oficjalną stronę w języku angielskim znajdziemy pod tym adresem. Mimo że z PhysX od NVIDII można było korzystać od lat, to użytkownicy nie mieli dostępu do kodu źródłowego, odpowiedzialnego za symulację na układzie graficznym (ang. "GPU simulation kernel"). W najnowszej aktualizacji, która dotyczy PhysX SDK 5.6.0 (wraz z Flow 2.2.0), postanowiono podzielić się również tym elementem, więc aktualnie każda osoba może już korzystać z pełnego kodu tego i pokrewnego mu rozwiązania Flow (ogłoszenie od marki NVIDIA znajdziemy TUTAJ).

Pakiet NVIDIA PhysX i biblioteka Flow stały się w pełni otwarto-źródłowe. Posunięcie firmy otwiera nowe możliwości [2]

NVIDIA udostępnia silnik fizyki PhysX jako open source

Dostępnych jest przeszło 500 jąder CUDA, które odpowiadają za zarządzanie fizyką cieczy, dynamikę szkieletu postaci (ang. rigid body), czy też za deformacje obiektów. Co jednak dość istotne, NVIDIA nie będzie dłużej dostarczać plików binarnych, które umożliwiają akcelerację graficzną, gdyż każdy użytkownik może teraz wszystko skompilować we własnym zakresie. Otwiera to oczywiście drogę do pełnego wykorzystania kodu, choć obecnie PhysX jest przedstawiany bardziej jako rozwiązanie do robotyki i pojazdów autonomicznych, aniżeli do gier wideo, w których już od dawna nie jest spotykany. Pełny kod na platformie GitHub dostępny jest pod tym adresem.

Źródło: VideoCardz, WCCFTech, NVIDIA, GitHub
Bądź na bieżąco - obserwuj PurePC.pl na Google News
Zgłoś błąd
Liczba komentarzy: 89

Komentarze:

x Wydawca serwisu PurePC.pl informuje, że na swoich stronach www stosuje pliki cookies (tzw. ciasteczka). Kliknij zgadzam się, aby ta informacja nie pojawiała się więcej. Kliknij polityka cookies, aby dowiedzieć się więcej, w tym jak zarządzać plikami cookies za pośrednictwem swojej przeglądarki.