Pakiet NVIDIA PhysX i biblioteka Flow stały się w pełni otwarto-źródłowe. Posunięcie firmy otwiera nowe możliwości
Zaawansowane gry wideo składają się nie tylko z fabuły i warstwy wizualnej, ale również z rozwiązań, które mają za zadanie symulować fizykę różnych elementów z cyfrowego świata. W przypadku tego ostatniego mowa np. o cieczach, ubraniach, czy też oddziaływaniu jednych rzeczy na inne. W takich zastosowaniach popularnym pakietem swego czasu był PhysX od firmy NVIDIA. Nie tak dawno stało się on w pełni otwarto-źródłowy - razem z biblioteką Flow.
Mimo że NVIDIA udostępniła kod źródłowy do pakietu PhysX 4.0 w grudniu 2018 roku, to nie był on kompletny. Niedawno się to zmieniło, a wraz z tymi zmianami w pełni otwarto-źródłowa stała się także biblioteka Flow.
NVIDIA zakończyła wsparcie dla 32-bitowych aplikacji wykorzystujących PhysX w przypadku kart GeForce RTX 5000
Do tej pory w ramach licencji 3-Clause BSD dostępny był zarówno wspomniany już pakiet PhysX, jak i wchodząca w jego skład biblioteka Flow (symulacja płynów w czasie rzeczywistym, choć zawiera ona również model do tworzenia efektów ognia i dymu). Jeżeli chcemy dowiedzieć się więcej na temat zastosowań PhysX, to oficjalną stronę w języku angielskim znajdziemy pod tym adresem. Mimo że z PhysX od NVIDII można było korzystać od lat, to użytkownicy nie mieli dostępu do kodu źródłowego, odpowiedzialnego za symulację na układzie graficznym (ang. "GPU simulation kernel"). W najnowszej aktualizacji, która dotyczy PhysX SDK 5.6.0 (wraz z Flow 2.2.0), postanowiono podzielić się również tym elementem, więc aktualnie każda osoba może już korzystać z pełnego kodu tego i pokrewnego mu rozwiązania Flow (ogłoszenie od marki NVIDIA znajdziemy TUTAJ).
NVIDIA udostępnia silnik fizyki PhysX jako open source
Dostępnych jest przeszło 500 jąder CUDA, które odpowiadają za zarządzanie fizyką cieczy, dynamikę szkieletu postaci (ang. rigid body), czy też za deformacje obiektów. Co jednak dość istotne, NVIDIA nie będzie dłużej dostarczać plików binarnych, które umożliwiają akcelerację graficzną, gdyż każdy użytkownik może teraz wszystko skompilować we własnym zakresie. Otwiera to oczywiście drogę do pełnego wykorzystania kodu, choć obecnie PhysX jest przedstawiany bardziej jako rozwiązanie do robotyki i pojazdów autonomicznych, aniżeli do gier wideo, w których już od dawna nie jest spotykany. Pełny kod na platformie GitHub dostępny jest pod tym adresem.
Powiązane publikacje

Po 10 latach Windows Subsystem for Linux stał się open source. Microsoft publikuje kod na GitHub
22
OpenAI Codex umożliwia kodowane bez wysiłku dzięki AI. Czy to koniec tradycyjnego programowania w branży IT?
45
Meta odkłada premierę Llama 4. Techniczne wyzwania w rozwoju multimodalnego AI spowalniają wyścig technologiczny
6
Nextcloud traci uprawnienia w systemie Android. Jak nowe zasady Google wpływają na synchronizację plików?
15