Współtwórczyni Wiedźmina 3 nie wierzy, że AI zagrozi aktorom w grach. „Aktorzy wnoszą coś więcej niż swój głos”
Czy sztuczna inteligencja zastąpi aktorów w branży gier wideo? Współtwórczyni Wiedźmina 3 twierdzi, że wbrew pozorom miejsca pracy artystów są niezagrożone.

W erze prężnie rozwijającej się sztucznej inteligencji nie ma chyba na świecie gracza, który nie zadałby sobie choć raz pytania, jak AI wpłynie na branżę gier wideo. Wszak ciągle słyszy się o próbach wykorzystania sztucznej inteligencji w tłumaczeniu gier na inne języki, generowaniu concept artów, a nawet poprawianiu jakości grafiki dzięki zastosowaniu odpowiednich programów.
I nie ma w tym nic dziwnego, przecież korzystając z najnowszych rozwiązań technologicznych jesteśmy w stanie wykonywać podstawowe czynności dużo sprawniej, poświęcając tym samym więcej mocy przerobowej na nieco ważniejsze, kreatywne procesy. I nie dotyczy to tylko branży gier, choć to na niej skupi się ten artykuł, który być może rzuci trochę światła na zamiary twórców z rodzimego studia.
„Życiowa iskra” jest nie do podrobienia
Wszystko za sprawą wypowiedzi udzielonej jednemu z magazynów growych przez reżyserkę koordynującą pracę aktorów z Wiedźmina 3 - Kate Saxon, która twierdzi, że w grach stawiających na „silną historię” nie można pozwolić na całkowite zastąpienie aktorów przez sztuczną inteligencję. Uważa, że żaden program nie jest w stanie zastąpić „ludzkiej iskry”, a jej słowa mogą rzucać nieco światła na politykę firmy.
Niestety, jest to jedynie wypowiedź jednej specjalistki, więc nie możemy traktować tej informacji jak pewnik, coś co ma całkowite przełożenie na stanowisko studia i szerzej całej branży. Niemniej, obecność jej nazwiska w takich tytułach, jak wspomniany Wiedźmin 3, Fable 2 czy Alien: Isolation, każe przypuszczać, że jest to ważny głos w tym przemyśle.
W oryginalnym tekście wskazuje, że w sprawie owej „iskry” nie chodzi tylko o synchronizację animacji twarzy i głosu. Tu, jak mówi Saxon, jest coś o wiele głębszego.
Tu chodzi o coś znacznie więcej. To coś, czego nie da się dokładnie policzyć czy zmierzyć - to coś, co podnosi występ z dobrego do naprawdę wzruszającego.
-Kate Saxon dla Edge
Po chwili dodaje także:
Aktorzy wnoszą coś więcej niż tylko swoje głosy. To także życiowe doświadczenie, ich instynkt czy emocjonalna inteligencja.
-Kate Saxon dla Edge
Jest to z pewnością ważna informacja, dzięki której możemy odzyskać nieco nadziei względem dalszego rozwoju gier wideo. To również istotny głos, ponieważ, jak zwykło się mawiać, „przykład idzie z góry”. Kate Saxon, która pozostaje zaś aktywna w swojej branży jest kolejną osobą jasno stającą po stronie żywych artystów, a nie sztucznej inteligencji.
Remaster Obliviona już doczekał się jednego z najpopularniejszych typów modów do gier Bethesdy. Altrenatywny start oszczędzi wam czas
Nudzi was ciągłe powtarzanie sekwencji w lochach? Moderzy szybko znaleźli na to rozwiązanie – i to całkiem immersyjne.
Remaster Obliviona już doczekał się jednego z najpopularniejszych typów modów do gier Bethesdy. Altrenatywny start oszczędzi wam czas„Kto odwiedził cię w Corvo Bianco?” - gracze odpowiadają zgodnie na pytanie CD Projekt Red. Świętowanie 10-lecia Wiedźmina 3 trwa
Już za niecałe dwa tygodnie Wiedźmin 3 skończy 10 lat. Dla Redów i fanów to idealna okazja do świętowania, co pokazują najnowsze posty w social-mediach.
„Kto odwiedził cię w Corvo Bianco?” - gracze odpowiadają zgodnie na pytanie CD Projekt Red. Świętowanie 10-lecia Wiedźmina 3 trwaWygląda na to, że nawet najbardziej socjopatyczne zapędy graczy Baldur's Gate 3 zostały przewidziane przez twórców
Szykujecie się do podejścia jako postać z piekła rodem? Lepiej upewnijcie się, czy na pewno zniesiecie reakcje wszystkich NPC-ów – niektóre potrafią łamać serca.
Wygląda na to, że nawet najbardziej socjopatyczne zapędy graczy Baldur's Gate 3 zostały przewidziane przez twórców