Skip to main content

8 lat pracy trafiło do kosza. Valve zablokowało możliwość wydania nostalgicznego moda do Counter-Strike

Smutny koniec projektu Classic Offensive.

Powstający od ośmiu lat mod Classic Offensive miał w założeniach odtworzyć rozgrywkę z klaycznego Counter-Strike'a 1.6, korzystając z możliwości silnika Source 2. Choć początkowo Valve aprobowało i wspierało rozwój fanowskiego projektu, to w ostatnich miesiącach stanowisko firmy uległo znaczącej zmianie.

O wątpliwościach ze strony Valve twórcy Classic Offensive informowali już w styczniu. Wówczas firma nie wyraziła zgody na publikację moda za pośrednictwem osobnej karty na Steamie, mimo że wygrał on głosowanie fanów w programie Steam Greenlight, a jego twórcy pozostawali w kontakcie z pracownikami Valve. W marcu firma wyraziła wątpliwości odnośnie zgodności moda z wytycznymi Steama, mimo deklaracji modderów, że nie narusza on żadnych restrykcji.

Niestety, mimo ośmiu lat pracy, a także przeprowadzenia audytu w celu wykrycia jakichkolwiek niezgodności z wytycznymi Steama, Classic Offensive zostało ostatecznie skasowany. Sam mod był już ukończony, a decyzja Valve o jego zablokowaniu zapadła dosłownie chwilę przed premierą w serwisie ModDB.

„Po ośmiu latach rozwoju i pomimo oficjalnego zielonego światła od Valve w 2017 roku, z przykrością musimy ogłosić anulowanie Classic Offensive. Decyzja ta jest następstwem nagłych działań Valve, które uniemożliwiły nam wydanie lub kontynuowanie rozwoju projektu” - czytamy w oświadczeniu twórców moda na portalu X. „Zgłosiliśmy nasze dzieło do oceny w październiku 2024 roku, tylko po to, aby projekt został niespodziewanie odrzucony w styczniu 2025, z ogólną odpowiedzią stwierdzającą, że »nie jest on odpowiedni«, ignorującą nasz wcześniejszy status Greenlight”.

„Kiedy przygotowywaliśmy się do opublikowania moda za pośrednictwem ModDB, zaledwie kilka godzin przed premierą otrzymaliśmy polecenie «zaprzestania i zaniechania« z mediów społecznościowych Valve. W dalszej komunikacji wyjaśnili, że wydanie Classic Offensive będzie dystrybucją treści pochodnych opartych na ich własności intelektualnej, co nie jest dozwolone na mocy umowy subskrybenta Steam”.

Twórcy moda zwracają również uwagę na dużo bardziej restrykcyjne wytyczne odnośnie tworzenia modów do gier Valve, niż przed laty. Przypominają, że wiele popularnych trybów i funkcji Counter-Strike'a wywodzi się właśnie z fanowskich modyfikacji. Ich zdaniem stoi to w opozycji do dawnego, bardziej liberalnego podejścia, dzięki któremu wokół gier takich jak Counter-Strike, Left 4 Dead czy Team Fortress budowała się aktywna społeczność fanów.

Aby ich ośmioletnia praca nie popadła w zapomnienie, modderzy stworzyli stronę classic-offensive.net, na której znajdziemy m.in. kalendarium, podsumowujące wszystkie etapy pracy nad modem, a także zachęcają fanów do wyrażenia swojej opinii i być może wpłynięcia na decyzję Valve za pomocą stosowanego na portalu X hashtaga #AllowClassicOffensive.

Zobacz także