Gdybym ci powiedział, iż Valve może w przyszłym roku zdetronizować Sony PlayStation i Microsoft Xbox w Twoim salonie, jednocześnie rzucając wyzwanie Meta Quest jako wybranemu przez graczy zestawowi VR, uwierzyłbyś mi? Ponieważ Valve może mieć działka sprzętu SteamOS w drodze.
Jeśli w miejscu, w którym w tej chwili widzimy dym, pojawi się pożar, Valve przygotowuje w tej chwili reakcję bezprzewodowy zestaw słuchawkowy VR o kryptonimie Deckardpara wykrywalnych różdżek o kryptonimie Roy, gamepad Steam Controller 2 o nazwie kodowej Ibexoraz Konsola salonowa o kryptonimie Fremont zbyt. (To ostatnie teraz wygląda bardziej prawdopodobnie niż miało to miejsce wczoraj.) Valve najwyraźniej ujawniło teraz plany partnerów dotyczące tworzenia sprzętu SteamOS innych firm.
Nie będzie łatwo zmierzyć się z Sony, Microsoftem czy Meta. Te firmy mają wiele do stracenia i są głęboko zakorzenione. Ale Steam Deck ujawnił ogromną słabość każdej ze swoich firm może zająć ich lata na korektę — chęć grania w ogromną bibliotekę gier w dowolnym miejscu i czasie.
I choć myślą To Valve może budować zupełnie nowy ekosystem sprzętu SteamOS, który w końcu umożliwi producentom komputerów PC i urządzeń peryferyjnych korzystanie z ogromnej i rosnącej biblioteki gier dla systemu Windows na najróżniejszym sprzęcie, bez polegania na Microsoft i narażania swoich klientów na wiele kłopoty z Windowsem.
Obecnie buduje je każda większa firma produkująca komputery PC jeden lub więcej rywali Steam Deck. Jednak bez błogosławieństwa i wsparcia Valve są zmuszeni korzystać z systemu operacyjnego Windows, który nie uruchamia, nie wstrzymuje i nie wznawia gier gwałtownie i płynnie, by sprawiać wrażenie przenośnego i łatwego. Budując te urządzenia przenośne, zwykle opierają się one również na gotowych chipach AMD, ponieważ żadne części innego producenta nie są w tej chwili w stanie konkurować w zakresie gier Windows i baterii.
Ale Valve od dawna twierdziło, iż otworzy SteamOS choćby dla innych producentów niedawno zobowiązał się do bezpośredniego wsparcia konkurencyjnych urządzeń przenośnych jak Asus ROG Ally — a w zeszłym tygodniu Valve po cichu zaktualizowało dokument co może ujawnić jego szerszą, nadrzędną strategię. Nie tylko pozostawi SteamOS bezczynnie i ma nadzieję, iż producenci coś zbudują – będzie ich trzymać za rękę.
Nowe wytyczne dotyczące marki Valve obejmują sprzęt „obsługiwany przez SteamOS”.Obraz: Dolina
Valve ma teraz wyraźną etykietę dla stron trzecich, umożliwiającą tworzenie urządzeń „zasilanych przez SteamOS”, które wyraźnie definiuje jako „sprzęt obsługujący system operacyjny SteamOS, wdrożony w ścisłej współpracy z Valve”.
Dodatkowo pozwala firmom tworzyć sprzęt „kompatybilny ze Steam”, dostarczany z „wejściami kontrolera zatwierdzonymi przez Valve”, a także sprzęt i urządzenia SteamVR Link do Steama sprzęt umożliwiający strumieniowe przesyłanie gier z jednego urządzenia na drugie.
A jeżeli przecieki są prawidłowe, producenci być może nie będą musieli wybierać tylko jednej lub dwóch z tych etykiet. To brzmi jak Steam Controller 2 firmy Valve może zawierać składniki, które należy rozpoznać i śledzić w środowisku VR Różdżki VR firmy Valve będzie wyposażony w wystarczającą liczbę przycisków, aby pełnić funkcję gamepada i grać w ogromną bibliotekę gier na płaskim ekranie Steam.
Valve może również włożyć dużo pracy w zmniejszenie zależności od układów AMD x86. Datamining prowadzony przez Brada Lyncha, obserwatora Valve, którego społeczność odkryła większość, jeżeli nie wszystkie z tych wycieków, pokazało, iż Valve testowało wiele gier na Steamiew tym gry VR, również na chipach Arm.
Podczas gdy Valve kiedyś mi powiedział iż chip AMD x86 zastosowany w Steam Deck może być dobrym kandydatem na potencjalny przyszły samodzielny zestaw słuchawkowy VR, chipy Arm mogą potencjalnie zapewnić lepszą żywotność baterii i mniejszą wagę przenośnego produktu niż x86 — choćby podczas gdy Valve bada wydajniejsze rozwiązania AMD niż kiedykolwiek pod ewentualną konsolę do salonu.
Kiedy ponad dziesięć lat temu Valve poprosiło producentów komputerów PC o przyłączenie się do inicjatywy Steam Machines z pomysłem budowy konsol PC do salonu, wymagało skoku wiary, mając bardzo kilka do pokazania i niewielką szansę na sukces. Valve zajęło całe lata zbudowanie dziwacznego kontrolera do salonu dla swoich maszyn Steam i nie zaszło daleko, jeżeli chodzi o przekonanie twórców gier Windows do przeniesienia swoich gier na Linuksa.
Ale zanim ogłosił Steam Deck, Valve opracowało warstwę kompatybilności systemu Proton tak dobrą, iż działa teraz wiele gier Windows lepsza w systemie Linux i stworzył najbardziej konfigurowalny, a jednocześnie znajomy zestaw elementów sterujących, jaki kiedykolwiek stworzono.
Gdyby producenci mogli budować własne maszyny parowe zamiast równoważnych maszyn z systemem Windows, mogliby oferować lepsze produkty do gier niż obecnie. Być może zechcieliby choćby wypuścić zestaw słuchawkowy VR, który nie jest powiązany z Microsoftem ani Meta, gdyby pełnił także funkcję Steam Deck, umożliwiając przenośne granie od kilkudziesięciu lat w gry na płaskim ekranie.
Nie jest jasne, czy coś z tego się powiedzie; Zawór jest wyjątkowo małą firmą który stara się nie gonić za zbyt wieloma rzeczami na raz. Kiedy rozmawiam z dyrektorami branży komputerów osobistych o tym, dlaczego wybierają system Windows zamiast SteamOS, niektórzy mówią, iż obawiają się, czy Valve naprawdę będzie w stanie ich wspierać.
Ale to równie intrygujący pomysł jak to było 12 lat temu kiedy Gabe Newell wyjaśnił nam początkową wizjęi tym razem istnieje znacznie większa szansa, iż się uda.