GOG walczy o zachowanie klasycznych gier. Ważna kooperacja z EFGAMP

10 godzin temu

GOG kontynuuje swoją misję ochrony klasycznych gier. Polska platforma właśnie dołączyła do European Federation of Game Archives, Museums and Preservation Projects (EFGAMP), stając się pierwszą rodzimą instytucją w tej prestiżowej organizacji. To kolejny krok w kierunku zabezpieczenia cyfrowego dziedzictwa branży gier.

Nowy rozdział w historii GOG

EFGAMP, założona w 2012 roku, zrzesza ponad 20 instytucji zajmujących się ochroną gier wideo jako dziedzictwa kulturowego. Wśród członków organizacji znajdują się tak uznane placówki jak VIGAMUS (The Video Game Museum w Rzymie), MO5.COM z Francji, Computerspielemuseum w Berlinie czy Embracer Games Archive.

GOG powstał z myślą o zachowaniu gier wideo. Klasyczne tytuły i misja ich ochrony dla przyszłych pokoleń zawsze były sednem naszej pracy. Przez ostatnią dekadę rozwinęliśmy nasze kompetencje w tej dziedzinie.

Jak podkreśla Maciej Gołębiewski, dyrektor zarządzający GOG, dołączenie do EFGAMP to naturalna konsekwencja dotychczasowych działań firmy. Polski dystrybutor od lat specjalizuje się w przywracaniu do życia klasycznych tytułów.

Program ochrony działa pełną parą

Uruchomiony w 2024 roku GOG Preservation Program już teraz może pochwalić się imponującymi wynikami. Program objął ponad 100 klasycznych tytułów, wprowadzając do nich 566 usprawnień. Gracze doceniają te starania — średnia ocen gier w programie wynosi 4.2/5.

Co istotne, problematyka zachowania gier wideo staje się coraz ważniejszym tematem nie tylko w branży, ale też w głównym nurcie kultury. Jak zauważa Rich Stanton z PC Gamera, rok 2024 był momentem, w którym gracze zaczęli aktywnie przeciwstawiać się erozji własności gier.

Ambitne plany na przyszłość (EFGAMP)

GOG nie zamierza poprzestać na dotychczasowych działaniach. Firma planuje:

  • Rozszerzyć współpracę z muzeami i organizacjami na całym świecie
  • Dzielić się swoim doświadczeniem w zakresie zachowania gier
  • Uruchomić nowe projekty związane z ochroną cyfrowego dziedzictwa

Andreas Lange, dyrektor operacyjny EFGAMP, podkreśla unikalne doświadczenie GOG w dystrybucji cyfrowej i dostosowywaniu klasycznych gier do współczesnych systemów. Ta wiedza ma uzupełnić kompetencje pozostałych członków organizacji, skupionych głównie w sektorze dziedzictwa kulturowego.

Dołączenie do EFGAMP umacnia pozycję GOG jako globalnego lidera w dziedzinie ochrony gier. Platforma, która rozpoczęła działalność w 2008 roku, konsekwentnie realizuje swoją misję zapewnienia dostępu do najlepszych edycji klasycznych tytułów, jednocześnie dbając o ich kompatybilność ze współczesnymi systemami.


o ile podobał Wam się materiał, to koniecznie dajcie znać na X (dawny Twitter), Bluesky, naszym Discordzie, Redditcie lub Fediverse. Jesteśmy też dostępni w Google News!


Idź do oryginalnego materiału