GOG kontynuuje swoją misję ochrony klasycznych gier. Polska platforma właśnie dołączyła do European Federation of Game Archives, Museums and Preservation Projects (EFGAMP), stając się pierwszą rodzimą instytucją w tej prestiżowej organizacji. To kolejny krok w kierunku zabezpieczenia cyfrowego dziedzictwa branży gier.
Nowy rozdział w historii GOG
EFGAMP, założona w 2012 roku, zrzesza ponad 20 instytucji zajmujących się ochroną gier wideo jako dziedzictwa kulturowego. Wśród członków organizacji znajdują się tak uznane placówki jak VIGAMUS (The Video Game Museum w Rzymie), MO5.COM z Francji, Computerspielemuseum w Berlinie czy Embracer Games Archive.
GOG powstał z myślą o zachowaniu gier wideo. Klasyczne tytuły i misja ich ochrony dla przyszłych pokoleń zawsze były sednem naszej pracy. Przez ostatnią dekadę rozwinęliśmy nasze kompetencje w tej dziedzinie.
Jak podkreśla Maciej Gołębiewski, dyrektor zarządzający GOG, dołączenie do EFGAMP to naturalna konsekwencja dotychczasowych działań firmy. Polski dystrybutor od lat specjalizuje się w przywracaniu do życia klasycznych tytułów.
Program ochrony działa pełną parą
Uruchomiony w 2024 roku GOG Preservation Program już teraz może pochwalić się imponującymi wynikami. Program objął ponad 100 klasycznych tytułów, wprowadzając do nich 566 usprawnień. Gracze doceniają te starania — średnia ocen gier w programie wynosi 4.2/5.
Co istotne, problematyka zachowania gier wideo staje się coraz ważniejszym tematem nie tylko w branży, ale też w głównym nurcie kultury. Jak zauważa Rich Stanton z PC Gamera, rok 2024 był momentem, w którym gracze zaczęli aktywnie przeciwstawiać się erozji własności gier.
Ambitne plany na przyszłość (EFGAMP)
GOG nie zamierza poprzestać na dotychczasowych działaniach. Firma planuje:
- Rozszerzyć współpracę z muzeami i organizacjami na całym świecie
- Dzielić się swoim doświadczeniem w zakresie zachowania gier
- Uruchomić nowe projekty związane z ochroną cyfrowego dziedzictwa
Andreas Lange, dyrektor operacyjny EFGAMP, podkreśla unikalne doświadczenie GOG w dystrybucji cyfrowej i dostosowywaniu klasycznych gier do współczesnych systemów. Ta wiedza ma uzupełnić kompetencje pozostałych członków organizacji, skupionych głównie w sektorze dziedzictwa kulturowego.
Dołączenie do EFGAMP umacnia pozycję GOG jako globalnego lidera w dziedzinie ochrony gier. Platforma, która rozpoczęła działalność w 2008 roku, konsekwentnie realizuje swoją misję zapewnienia dostępu do najlepszych edycji klasycznych tytułów, jednocześnie dbając o ich kompatybilność ze współczesnymi systemami.
o ile podobał Wam się materiał, to koniecznie dajcie znać na X (dawny Twitter), Bluesky, naszym Discordzie, Redditcie lub Fediverse. Jesteśmy też dostępni w Google News!