Hearts of Iron, klasyczna gra strategiczna II wojny światowej od Paradox Interactive, zostanie zaadaptowana do nowej gry planszowej autorstwa Steamforged Games. Hears of Iron: Gra planszowaogłoszona w piątek, proponuje rozgrywkę trwającą od trzech do czterech godzin dla od dwóch do pięciu graczy, charakteryzującą się „wielowarstwową rozgrywką, głębią historyczną i swobodą […] odtwarzać alternatywne linie czasu.” Podczas gdy znużeni gracze mogą zobaczyć, co oznacza wynalezienie koła na nowo, ja widzę coś innego — postęp i potencjał do ponownego wyobrażenia sobie historycznej wielkiej strategii na stole.
W 2016 roku przeprowadziłem wywiad z Johanem Anderssonem, wówczas wiceprezesem wykonawczym ds. tworzenia gier firmy Paradox, na temat Serca z żelaza 4. Wyjaśnił, jak jego ostatnia rozmowa kwalifikacyjna w firmie w 1998 roku zakończyła się grą planszową: Oś i sojusznicyobecnie opublikowane przez Renegade Games.
„Producent powiedział wówczas: «No dobrze, wywiad dobiegł końca. Zamierzamy trochę zagrać Oś i sojusznicy tutaj, w biurze. Chcesz zostać?” [Andersson] był w połowie gry, planując brytyjski atak powietrzny i desant desantowy w Normandii, kiedy ten sam producent zwrócił się do niego i powiedział, iż dostał tę pracę.
Oczywiście, kiedy Serca z żelaza 4 wyłoniło się zaledwie sześć miesięcy później (odpowiednio 6 czerwca) nie wyglądało i nie sprawiało prawie żadnego wrażenia Oś i sojusznicy. Andersson i jego zespół w Paradoxie zainspirowali się klasyką Larry’ego Harrisa Jr., ale seria, którą stworzyli i którą kontynuowali przez większą część dwudziestu lat, była czymś więcej niż kiedykolwiek projekt Harrisa. Tak, przez cały czas można rozbić amerykańskie, brytyjskie i niemieckie czołgi w hałaśliwych małych bitwach w całej Europie i ustawić grupy myśliwców krążących po kartonowym Pacyfiku. Ale gdzie Serca z żelaza 4 Celował w tworzeniu alternatywnych historii, co jest zasadą większości innych gier wojennych, w tym Oś i sojusznicypo prostu nie są w stanie tego zrobić – choćby do dziś.
„Widziałem oś Berlin/Moskwa, w której wszyscy walczyli przeciwko tej dwóm” – powiedział Andersson. „Widziałem, jak Stany Zjednoczone przyłączały się do Osi. Widziałem sojusznika Wielkiej Brytanii i Japonii. Dzieje się tyle dziwnych rzeczy. I to sprawia, iż gra jest — nie powiem, nieprzewidywalna, ale kiedy zaczyna to robić człowiek, staje się niezwykle wymagająca i niezwykle zabawna”.
Z piątkowego komunikatu prasowego wynika, iż Steamforged doskonale rozumie, co wyróżnia Hearts of Iron. „W grze planszowej dostępnych jest wiele grywalnych nacji” – powiedział Steamforged – „które gracze mogą dostosować dzięki swojej ideologii, wiernie odtwarzając lub zmieniając bieg historii, a wszystko to jednocześnie angażując się w manewry polityczne i walki na dużą skalę w celu ponownego narysowania mapy. Potencjalne kombinacje narodowości i ideologii zapewniają grze znaczną powtarzalność.” To ambitna misja i nie mogę się doczekać, aby zobaczyć, jak firma osiąga te cele, używając wyłącznie papieru i plastiku.
Tak więc, chociaż jestem ciekawy, jak zakończy się ostateczna wersja gry, zalecam obejrzenie wielu filmów z rozgrywką i innych szczegółów, zanim zainwestuję pieniądze w kampanię crowdfundingową. Serca z żelaza: gra planszowa przybywa Znaleziono grę na początku przyszłego roku i możesz zarejestruj się, aby otrzymać powiadomienie o uruchomieniu.