Ray-traced Global Illumination – technologiczne arcydzieło w świecie GTA
Największą nowością, która rozpala wyobraźnię graczy i ekspertów, jest implementacja Ray-Traced Global Illumination (RTGI) – zaawansowanego systemu oświetlenia, który podnosi realizm gry do zupełnie nowego poziomu. Specjaliści z „Digital Foundry”, mistrzowie w dziedzinie technologicznych analiz gier, w swoim raporcie z 15 marca 2025 roku sugerują, iż ta innowacyjna funkcja mogła zostać zaimplementowana bezpośrednio z GTA 6, dając graczom pierwszy przedsmak tego, na co powinni się przygotować. Alex Battaglia z „Digital Foundry” nie ukrywał swojego podziwu.
RTGI przyszłością GTA?
Implementacja techniki RTGI w GTA 5: Enhanced Edition to nie tylko kosmetyczna poprawka, ale technologiczny przełom. W odróżnieniu od starszych metod oświetlenia, RTGI zapewnia:
- Realistyczne odbicia światła – neonowe szyldy, reflektory samochodów i światło słoneczne w dynamiczny i naturalny sposób współgrają z otoczeniem,
- Spójne i stabilne cienie – oświetlenie nie tylko rzuca cień, ale także uwzględnia subtelne zmiany jego intensywności i nasycenia barwy,
- Brak niepożądanych artefaktów – eliminacja niedoskonałości graficznych znanych z poprzednich generacji technologii oświetleniowych.
„Digital Foundry” zwraca uwagę, iż sposób renderowania światła w nowej wersji GTA na PC jest uderzająco podobny do tego, co można było zaobserwować w zwiastunie GTA 6. Czy to przypadek? A może Rockstar Games testuje po cichu przyszłe rozwiązania technologiczne na graczach?
Rockstar Games słynie z tego, iż lub zaskakiwać fanów. Gracze już wcześniej dopatrywali się w GTA Online wskazówek dotyczących GTA 6 – choćby w nowych modelach samochodów, których stylistyka przypominała te widoczne w zwiastunie. Jednak teraz mamy do czynienia z czymś więcej – z konkretną technologią, która może stanowić fundament wizualny kolejnej odsłony serii.
Czy GTA 6 zdoła osiągnąć 60 klatek na sekundę?
Co prawda nowoczesna technika RTGI zachwyca swoją jakością światłocieni, ale wciąż pozostaje istotne pytanie: Jak wpłynie to na wydajność GTA 6? „Digital Foundry” ostrzega, iż zastosowanie tej technologii może sprawić, iż podstawowe wersje konsol PlayStation 5 oraz Xbox Series X będą zmuszone ograniczyć liczbę klatek na sekundę do 30 FPS (Frames per Second). Powód? Ogromne obciążenie procesora.
Według ekspertów AMD Ryzen 5 3600, procesor o specyfikacji porównywalnej do CPU w obecnych konsolach Sony i Microsoftu, nie jest w stanie utrzymać stabilnych 60 FPS przy rozdzielczości 1440p i włączonym NVIDIA DLSS (Tryb jakości).
Drugi zwiastun GTA 6 już 1 kwietnia?
Napięcie wśród fanów GTA nie przestaje narastać. Chyba wszyscy są już tak zmęczeni długim oczekiwaniem na jakikolwiek skrawek informacji, iż każdy, choćby najdrobniejszy detal, z miejsca staje się źródłem ekscytacji. Przykładów nie trzeba daleko szukać – aktualnie niektórzy twierdzą, iż nowy zwiastun GTA 6 może pojawić się 1 kwietnia 2025 roku, co miałoby wynikać z tajemniczego t-shirtu dodanego do GTA Online w jednej z poprzednich aktualizacji. Czy to celowa wskazówka ze strony Rockstar, czy może jedynie żart? prawdopodobnie dowiemy się dopiero w Prima Aprilis.
Do tego czasu warto pamiętać, iż Rockstar Games to mistrzowie w utrzymywaniu tajemnic i specjaliści w dawkowaniu emocji. Nowości z uniwersum GTA zwykle pojawiają się niespodziewanie. Możliwe, iż wszyscy czekający na jakikolwiek update na temat GTA 6 choćby nie zauważyli, iż mieli już okazję przetestować jeden z nich.