Osiem lat temu główny architekt PlayStation, Mark Cerny, pokazał mi moc PS4 Pro w tym samym pomieszczeniu. Dzisiaj sprawdzam nowego PS5 Pro — i czuję jakieś wielkie déjà vu.
Podobnie jak poprzednio, Sony pokazuje dziennikarzom pomieszczenie pełne ekranów w swojej siedzibie PlayStation w USA, tuż za San Francisco, gdzie można grać w 11 gier jednocześnie na oryginalnym sprzęcie i wnętrzności nowego $700 Pro. Podobnie jak poprzednio, zapłacisz sporą premię za same ulepszenia graficzne. Podobnie jak poprzednio, gry będą wymagały patchowania, aby zapewnić Ci większość tych wzmocnień, a nie wszystkie patche będą równe.
I tak jak poprzednio, te ulepszenia są poważnie imponujące jeżeli telewizor jest wystarczająco blisko kanapy. Tym razem wydobywa szczegóły, takie jak pojedyncze źdźbła trawy, poprawia gęstość cząsteczek na ekranie, odblokowuje opcjonalne tryby 8K i ray tracing, a choćby redukuje rozpraszające migotanie, które często pojawiało się w grach na oryginalnej konsoli.
Michiel van der Leeuw, dyrektor techniczny ds. wszystkich Horyzont gry, pokazuje mi, jak dużo płynniej Horyzont Zakazany Zachód może być na PS5 Pro, o ile jest teraz ostrzejszy, ponieważ pobiera wyraźniejsze tekstury i nie musi już wyświetlać tych samych brzydkich chmur.
„To było tak, jakby ktoś zdjął mi z oczu parę brudnych gogli” W 2016 roku pisałem o PS4 Pro. Czuję dokładnie to samo Horyzont i większość innych gier ulepszonych dla PS5 Pro, które teraz próbuję.
Horyzont Zakazany Zachód dyrektor techniczny Michiel van der Leeuw pokazuje mi inną scenę, w której PS5 Pro ładuje skórkę dinozaura w wyższej jakości i szybciej niż PS5 poniżej.
Poniżej podam więcej szczegółów, ale chcę, żebyście poznali moje wnioski nie jest zupełnie tak samo jak osiem lat temu. Chociaż jest wyraźnie lepszy od PS5, to jeszcze nie jestem przekonany. To głównie dlatego, iż Sony żąda o kilkaset dolarów więcej niż ostatnio — ale też częściowo dlatego, iż musiałem stać tak blisko ekranu 4K, żeby uzyskać ten oszałamiający efekt.
Dema Sony trzymają nas tak blisko telewizorów, iż nie sposób nie zauważyć usprawnień, a przewodowe kontrolery o stałej długości zachęcają nas do pozostania w pobliżu. Kiedy jednak się cofnę, graficzne ulepszenia PS5 Pro stają się trudniejsze do zauważenia. Niektóre znikają z odległości sześciu stóp, większość z nich z odległości 10 stóp, w grze po grze. To trochę dalej niż zmierzyłem w przypadku PS4 Pro vs. PS4 osiem lat temu.
Ale jeżeli jesteś typem osoby, która już ustawia swoje gry na PS5 w trybie „Jakość”, „Wierność” lub „Grafika” zamiast „Wydajność”, obstawiam, iż zobaczysz ogromny wzrost płynności na PS5 Pro, bez względu na to, jak daleko siedzisz. Niektóre przeszły od całkowicie urywanych do wręcz maślanych dla mnie na PS5 Pro, z niemal całą jakością wizualną (jeśli nie większą) niż oryginalne tryby wierności PS5.
Jednak największym zaskoczeniem dla mnie było zobaczenie konsoli, która może zaoferować tak wiele immersyjnych korzyści z ray tracingu bez drastycznych spowolnień. Mało prawdopodobne, aby wiele gier dodać tryby śledzenia promieni specjalnie dla PS5 Pro, ale gra wyścigowa Formuły 1 F1 24 już je miałeś — a teraz możesz jeździć w rozdzielczości 4K i 60 klatkach na sekundę z włączonymi.
Kiedy producent Simon Lumb włącza i wyłącza dla mnie grafikę ray tracingową, mam wrażenie, iż cały obraz ożywa. Nagle aureola chroniąca przed zderzeniem samochodu rzuca realistyczne cienie na karoserię; odbicia naturalnie pojawiają się w kałużach na torze i na błyszczącej masce samochodu; okna wydają się załamywać światło.
Dusze Demonów„Bariery dymne mają teraz więcej cząsteczek — interesująca cecha PSSR firmy Sony.
Obydwa F1 24 I Gran Turismo 7 pozwoli ci wybrać inne tryby zamiast śledzenia promieni. Opcjonalnie mogą użyć dodatkowej mocy PS5 Pro i skalowania AI, aby zaoferować obraz 8K (dla nielicznych i dumnych z telewizorów 8K) lub płynniejszy tryb 120 Hz przy rozdzielczości 4K. Ale teraz, gdy tego doświadczyłem, wybrałbym śledzenie promieni za każdym razem.
Szybka notatka: jeżeli deweloper twierdzi, iż jego gra działa w rozdzielczości „4K”, powinieneś wiedzieć, iż nie jest to koniecznie porównanie typu „jabłka do jabłek” z innymi grami „4K”. W każdym przypadku PS5 Pro generuje obraz 4K na telewizorze dzięki magii upscalingu AI, ze wszystkimi ostrościami, jakie zapewnia. Rozdzielczość renderowania wewnętrznego gry może być jednak nieco niższa, a różni się w trakcie gry, co może mieć wpływ na końcową jakość.
Tylko dla przejrzystości:
- Sony nie udzieliło nam wywiadu na temat PS5 Pro, więc nie mogliśmy odpowiedzieć na żadne nowe pytania dotyczące samego sprzętu.
- Sony nie pozwoliło nam dotknąć nowego sprzętu konsoli.
- Technicznie rzecz biorąc, dema działały na Zestawy deweloperskie PS5 reprezentujący PS5 i PS5 Pro, a nie konsole na moich zdjęciachScott Stein mi mówi jego wczesny podgląd na CNET również nie działał na konsoli na jego zdjęciach. To nie jest zupełnie niezwykłe w przypadku nowego sprzętu: kiedyś recenzowałem grę na Xbox 360 na dostarczonym przez Microsoft zestawie deweloperskim.
- Nie mogliśmy robić zdjęć ani nagrywać filmów blisko ekranów, na wypadek gdybyście się zastanawiali, dlaczego tego nie zrobiliśmy.
Twórcy mówią mi, iż skalowanie PlayStation Spectral Super Resolution (PSSR) firmy Sony może nadążyć za tym wszystkim, zamieniając obraz 720p w obraz 4K w locie przy 59,94 klatkach na sekundę — ale 720p skalowane do 2160p może nie wyglądać tak dobrze, jak 1440p skalowane do 2160p, oczywiście. Niektórzy twórcy mogą przez cały czas chcieć poświęcić liczbę klatek na sekundę dla rozdzielczości, jeżeli Sony im na to pozwoli. (Wyciekły dokument sugeruje, iż mogą(ale Sony tego nie potwierdziło.)
Ponadto: podczas gdy deweloperzy po deweloperach mówią mi, iż PS5 Pro zapewnia „to, co najlepsze z obu światów” pod względem wierności i wydajności, PS5 Pro tego nie zapewnia całkiem oferują dwukrotnie większą wydajność niż oryginalna konsola — są więc pewne drobne poświęcenia.
Na przykład Insomniac Spider-Man 2 w rzeczywistości działa w niższej rozdzielczości renderowania w nowym trybie „Performance Pro” na PS5 Pro niż w trybie „Fidelity” na oryginalnym PS5. Podczas gdy ja zdecydowanie preferowany w przypadku PS5 Pro, prowadzi to do ciekawych przypadków skrajnych, w których drobne szczegóły na niektórych obiektach (np. oknach odległych budynków) mogą nie być tak łatwe do zauważenia.
Ratchet i Clank: Rift Apart dyrektor techniczny Mike Fitzgerald pokazuje mi, jak poprawiła się jakość obrazu — kosztem niewielkiego zmniejszenia gęstości tłumu.
Z Ratchet i Clank: Rift Apartten sam deweloper obrał inną taktykę: jeżeli przyjrzeć się uważnie, na trybunach w trybie „Performance Pro” na PS5 Pro jest faktycznie mniej widzów niż w trybie „Fidelity” na podstawowej wersji PS5. Mimo to gra wygląda płynniej i wyraźniej dzięki zmianom na PS5 Pro, więc trudno mi narzekać.
Kiedy twórcy gier muszą wybierać, wielu mówi mi, iż postanowili nadać priorytet „stabilności”, naprawiając najbardziej rażące poświęcenia, jakie musieli ponieść na oryginalnej konsoli. Ale niektóre gry będą dostarczane również z oryginalnymi trybami Performance i Fidelity, na wypadek gdybyś je wolał.
A kilka gier naprawdę wygląda na połączenie najlepszych cech obu światów: w krótkim czasie spędzonym z grą nie udało mi się znaleźć ani jednej ofiary. Final Fantasy VII Rebirth — fryzury i drobne szczegóły na PS5 Pro przewyższają choćby tryb „Grafika” oryginalnego PS5.
Nie możemy się doczekać, aż otrzymamy PS5 Pro do testów, żebyśmy mogli zrobić pełną recenzję. Tymczasem zostawię wam kilka notatek na temat każdej gry, którą widziałem!
- Dusze Demonów: Jeden pojedynczy tryb PS5 Pro, który ma na celu 60 fps przy rozdzielczości 4K skalowanej przez PSSR — może nie zawsze osiągnąć 60, ale wydaje się bardzo płynny jak na grę FromSoftware. Zachowam również stare tryby. Mnóstwo dodatkowych efektów cząsteczkowych w stylu souls dzięki PSSR! W oddali z mostu Boletaria widać maszty flagowe na zamku, których nie widać na oryginalnym PS5, o ile nie jestem dalej niż pięć stóp od telewizora.
- Dogmat Smoka II: Tryb PS5 Pro osiąga w tej chwili 55–60 fps VRR w mieście, ograniczony do 60 fps na zewnątrz, przy rozdzielczości 4K z PSSR-upscaled. Nie chciałbym omawiać rozdzielczości wewnętrznej.
- F1 24: Rozdzielczość renderowania 1440p, PSSR-upscaled do 4K przy zablokowanych 60 fps. Tryb śledzenia promieni również 4K, zablokowane 60 fps. Tryby 4K120 i 8K60 również. Na oryginalnym PS5 trzeba było działać w połowie rozdzielczości wewnętrznie, aby osiągnąć 4K60, więc 1440p to poprawa.
- Final Fantasy VII Odrodzenie: Jeden tryb PS5 Pro w rozdzielczości 4K60 z upscalingiem PSSR, zmienna rozdzielczość wewnętrzna. Najlepsza gra pokazowa dla PS5 Pro, ponieważ oryginalny tryb wydajności PS5 wygląda w porównaniu z nim błoto. Z odległości pięciu stóp wyraźnie widać zadrapania na mieczu Clouda, które są niewidoczne w oryginalnym trybie wydajności PS5; z odległości ośmiu stóp ledwo je widać.
- Gran Turismo 7: Cztery tryby PS5 Pro: priorytet śledzenia promieni, priorytet liczby klatek na sekundę, tryb 8K, tryb 4K 120 Hz, wszystkie wykorzystujące PSSR do skalowania w górę i wszystkie ukierunkowane na 60 klatek na sekundę; tryb 8K nieco ostrzejszy niż 4K. Tryb śledzenia promieni wyraźnie pozwala na pokazywanie odbić samochodów na sobie.
- Dziedzictwo Hogwartu: Trzy tryby PS5 Pro: wierność, wierność + śledzenie promieni, wydajność. Tryb perf PS5 Pro ma więcej szczegółów niż oryginalny tryb perf PS5. Śledzenie promieni wygląda imponująco, teraz obejmuje cienie śledzone promieniami i więcej szczegółów w odbiciach. Wszystkie tryby mają dynamiczną rozdzielczość wewnętrzną, ale teraz ograniczoną do 80 procent 4K zamiast 67 procent 4K.
- Horyzont Zakazany Zachód: Jeden pojedynczy tryb PS5 Pro w rozdzielczości 4K60 z upscalingiem PSSR, oparty na zmiennej rozdzielczości wewnętrznej „wyższej niż 1440p”. Będzie również oferować stare tryby PS5. Na oryginalnym PS5 oferowano szachownicę 1800p opartą na niższej rozdzielczości wewnętrznej. Znacznie mniej rozpraszającego migotania na odległych szczegółach, zwiększona szczegółowość tekstur (wszystkie tekstury o jedną mipmapę wyraźniejsze), zwiększona jakość filtrowania cieni na twarzach i wiele więcej.
- Spider-Man Marvela 2: Jeden pojedynczy tryb PS5 Pro w rozdzielczości 4K60 z upscalingiem PSSR, oparty na niższej rozdzielczości renderowania niż oryginalny tryb Fidelity. Rozważam również tryb „Fidelity Pro”. Shimmering został drastycznie oczyszczony z odległości.
- Ratchet & Clank: Rift Apart: Jeden tryb PS5 Pro w rozdzielczości 4K60 z ulepszoną rozdzielczością PSSR, oparty na „generalnie o jeden lub dwa punkty wyższej” wewnętrznej rozdzielczości renderowania niż w przypadku PS5. (Oryginalna rozdzielczość renderowania była zmienna, ale wahała się od 1080p do około 1280p w zależności od trybu). Małe detale, takie jak kawałki konfetti, nie znikają tak łatwo; zmniejszono migotanie detali.
- Załoga Motorfest: Jeden pojedynczy tryb PS5 Pro w rozdzielczości 4K60 z PSSR-upscaled. Zwiększone odległości ładowania, odległości cieni, ale nie widać różnicy przy prędkościach wyścigowych. Zwiększona rozdzielczość wewnętrzna: mogę dostrzec teksturę włókna węglowego spoilera z odległości pięciu stóp od telewizora, czego nie widzę na oryginalnym PS5.
- The Last of Us Część II Remastered: Jeden pojedynczy tryb PS5 Pro w rozdzielczości 4K60, PSSR-upscaled z 1440p. Na oryginalnym PS5 oferowano tylko natywne 4K30 lub 1440p60. Jest wyraźnie o wiele ostrzejszy niż 1440p60 (trawa!) i o wiele płynniejszy niż 4K30. Niektóre drobne szczegóły w oryginalnym natywnym 4K30 prawdopodobnie wyglądają lepiej.
Zdjęcia Seana Hollistera / The Verge