Grasz wielkie bitwy? My też nie

rykoszet.info 1 rok temu

Ostatnio trafiłem na materiał jednego streamera, który w swojej nazwie miał coś związane z jedzeniem. Zobaczyłem jego zdziwienie, gdy wylosował tryb “Wielka Bitwa”. Wtedy pomyślałem sobie… Czy to jeszcze istnieje? Pamiętam, iż kiedyś o tym słyszałem.


Jak to się zaczęło?

Mamy 30.08.2017 roku. Wydana została aktualizacja 9.20 która wprowadza m. in. rebalans 30 pojazdów, zmiany w artylerii, Chińskie niszczyciele czołgów i… Wielkie Bitwy!

Nowy format starć losowych zwany również Starcie Generalne to tryb bitew losowych w którym naprzeciwko siebie stają dwie drużyny po 30 pojazdów. Mają 15 minut na zniszczenie wszystkich pojazdów wroga lub przejęcie bazy. Specjalnie dla tego trybu stworzono nową mapę – Nebelburg w formacie 1400x1400m.

Dołączenie do bitwy

Aby zakwalifikować się do bitwy 30 na 30 należy posiadać w garażu co najmniej jeden pojazd najwyższego poziomu. Od aktualizacji 9.20, wszyscy gracze w pojazdach X poziomu mają domyślnie 10% szans na dołączenie do Wielkiej Bitwy, natomiast włączenia do bitwy standardowej to 60% i po 15% dla bitwy spotkaniowej i szturmu. Takie są prawdopodobieństwa, gdy graczy oczekujących jest dużo. o ile kolejki są mniejsze a gracze w niej mają wyłączone tryby poza bitwą standardową to proporcje ulegają zmianie.

Gracze na słabszych sprzętach nie mogli spodziewać się fajerwerków, ponieważ bitwy w tym formacie mogły powodować spadki wydajności powodując grę przypominającą pokaz slajdów lub grę turową. W związku z tym tryb Wielkiej Bitwy jest domyślnie wyłączony.

Pierwsza wielka mapa – Nebelburg

Nebelburg, zaprojektowany specjalnie dla Wielkich bitew, to letnia mapa o rozmiarach 1,4 x 1,4 km o zróżnicowanym terenie, dająca wystarczającą ilość przestrzeni do manewru dla 60 graczy. Część środkowa, zdominowana przez wzgórze, jest doskonałym miejscem dla zwiadowców. Pojazdy o mocniejszym uderzeniu i niszczyciele czołgów mogą wykorzystać w starciach na krótkim dystansie budynki i ulice miasteczka na zachodzie. Pagórkowate obszary na wschodzie dają spore możliwości taktyczne czołgom średnim i pojazdom czującym się świetnie na nierównym terenie dzięki zdolności znacznego opuszczenia działa i pancerzowi wieży.

Miejsca startowe

Każda 30-osobowa drużyna jest podzielona na trzy mniejsze grupy po 10 graczy. Aby zapewnić rozpoczęcie bitwy bez niepotrzebnego marnowania czasu w przegrupowanie, powiązaliśmy miejsca początkowe dla tych mniejszych grup z typami pojazdów. Dobrze opancerzone pojazdy pojawiają się na liniach frontu, gotowe do natarcia na przeciwnika, podczas gdy działa samobieżne pozostają z tyłu głównego uderzenia i stamtąd ubezpieczają grupę. Pośrodku pojawia się pozostała część drużyny, w tym czołgi ciężkie, które nie trafiły na pierwszą linię. Dodatkowo grający w plutonach rozpoczynają Wielką bitwę w jednej linii.

Równoważenie małych grup

System doboru drużyn równoważy przeciwne małe grupy tak, by żadna z nich nie miała przewagi ze względu na swój skład. Oddziały pojawiające się w tym samym regionie mapy zawsze będą miały podobną liczbę: graczy w plutonach, dział samobieżnych, czołgów lekkich i niszczycieli czołgów, co powinno sprawić, iż rezultat bitwy będzie wynikiem umiejętności, a nie szczęścia. Liczba dział samobieżnych jest ograniczona do maksymalnie czterech na drużynę.

Nagrody, zarobki i odznaczenia

W czasach kiedy za bitwy zdobywało się obligacje, w trybie Wielkiej Bitwy można było zwiększyć swój stan nie tylko kredytów i PD ale przede wszystkim obligacji. Aby je dostać należało zdobyć co najmniej 400 PD bazowego za bitwę. Liczba obligacji za większą liczbę PD wyglądało następująco.

  • 1 000 PD -> 11 Obligacji;
  • 1 250 PD -> 16 Obligacji;
  • 1 500 PD -> 25 Obligacji;
  • 1 750 PD -> 37 Obligacji;
  • 2 000 PD -> 57 Obligacji;
  • 2 250 PD -> 86 Obligacji;
  • 2 500 PD -> 129 Obligacji;
  • 2 750 PD -> 196 Obligacji;
  • 3 000 PD -> 296 Obligacji.

Zmianom uległy też wymagania na medale epickie. W porównaniu do trybów 15×15 jest to:

  • Specjalista: 6 8 zniszczonych pojazdów przeciwnika.
  • Medal Radley’a-Waltersa: 8-9 10-12 zniszczonych pojazdów przeciwnika.
  • Medal Poola: 10-13 13-20 zniszczonych pojazdów przeciwnika.
  • Medal Bohaterów Rosieni: 14> 21> zniszczonych pojazdów przeciwnika.

Druga mapa Wielkich Bitew

7.12.2017r. zaprezentowana została druga mapa – Klondike. Mapa w takim samym formacie (1400x1400m) ulokowana w Ameryce Północnej przeznaczona dla trybu Wielkiej Bitwy w zimowej odsłonie. Zainspirowana powieściami przygodowymi Jacka Londona, Klondike przenosi bitwy pancerne do Ameryki Północnej, gdzie zapylone uliczki i trzeszczące, szalunkowe budynki osady górniczej szepczą historię o gorączce złota. Ale niech Was nie zwiedzie spokój tej mroźnej krainy. Samotne domki, przyprószone śniegiem górskie drogi i piaszczyste brzegi rzeki zagrzmią dźwiękami bitwy, gdy wymiana ognia osiągnie swoje apogeum.

Trasy i pozycje

Drużyny rozpoczynają w południowo-zachodnim i północno-wschodnim narożniku mapy, z trzema punktami startowymi i trzema ścieżkami prowadzącymi w głąb terytorium przeciwnika. Można skierować się do małego miasteczka górniczego i zaatakować most nad rzeką leżący w jego centrum, lub wybrać się do opuszczonej osady na wyspie na południu.

Bez względu na to, którego kierunku bronicie, czy na którym atakujecie, zwracajcie baczną uwagę na najważniejsze punkty umieszczone w strefie niczyjej pomiędzy dwoma obozami. Musicie być przygotowani na ciężkie walki o te miejsca: zajęcie ich daje przewagę taktyczną w okolicy. Gdy już przejęliście punkty kluczowe, możecie przejść do atakowania pozycji obronnych przeciwnika.

Miasteczko na północy to wiele korytarzy, budynków i ciasnych przestrzeni, co czyni je miejscem przeznaczonym dla czołgów ciężkich i innych dobrze opancerzonych pojazdów.


Nowa odsłona Wielkich bitew

Od 13 do 20 listopada 2018r. odbyły się testy trybu 30×30 z pojazdami 8 poziomu. Oczywiście bitwy na 8 i 10 odbywały się oddzielnie co znaczy, iż grając 8 tierem nie można było spotkać czołgu na innym poziomie.

Poza możliwością zarobienia większej ilości surowców (już bez obligacji) niż w bitwach losowych, pozostała możliwość robienia misji osobistych.


Trzecia mapa Wielkich Bitew

W aktualizacji 1.3 wydanej w grudniu 2018 dodana została mapa Zaplecze. Jest to rozbudowana mapa letnia na której można stosować różne taktyki. Jest podzielona na 3 główne strafy:

  • Miasto z małą fabryką w centrum,
  • Wyschnięte koryto rzeki na zachodzie,
  • Las z wąwozem na wschodzie.

Na wszystkich tych obszarach znajdziecie dużo kryjówek różnego rodzaju (krzaków, kamieni itp.), co da Wam możliwość ukrycia swojej pozycji i oddawania celnych strzałów w kierunku przeciwnika.

Miasto (centrum)

To główny obszar potyczek. Właśnie tutaj czołgi ciężkie i szturmowe niszczyciele czołgów stają naprzeciw swoich oponentów. Budynki i inne rodzaje kryjówek pozwalają pojazdom efektywnie wykorzystywać swój pancerz. Duża liczba przejść w kierunku miasta pozwala czołgom średnim obu drużyn na przeprowadzanie ataków oskrzydlających, więc bądźcie czujni!

Zachód (wyschnięte koryto rzeki)

Ten kierunek charakteryzuje spora liczba wzniesień i nierówny teren. Jest odpowiedni dla czołgów lekkich zbierających informacje dla sojuszników oraz dla pojazdów z dobrymi kątami elewacji dział. Pozycje strzeleckie do gry snajperskiej na długim dystansie pozwolą pojazdom drugiej i trzeciej linii rozwinąć swój potencjał i działać jako wsparcie.

Wschód (wąwóz)

W obrębie wąwozu najlepiej dadzą sobie radę pojazdy z wytrzymałymi wieżami. Drzewa i krzewy porastające wąwóz pozwolą niszczycielom czołgów zarówno efektywnie wspierać sojuszników poniżej, jak i prowadzić ogień na długich dystansach.


Kolejne testy Wielkiej Bitwy na 8 tierach.

30.04.2019r. dowiedzieliśmy się, iż tryb 30×30 z wykorzystaniem pojazdów 8 poziomu wymaga większej czasu w testy i wprowadzenie zostało odroczone o miesiąc. Od 30.05.2019r. pojawiła się ponowna możliwość testowania tego trybu tym razem z dwoma ograniczeniami:

  • limit 3 dział samobieżnych na drużynę,
  • limit 7 niszczycieli czołgów na drużynę.

Jak to wygląda aktualnie?

Mamy już 2024 rok, prawie 5 lat od ostatnich testów na 8 tierach i nie zostało to jednak wprowadzone a sam tryb ma dopisek “BETA” podczas ładowania gry. Ponieważ nie znalazłem statystyk związanych z rozgrywaną ilością bitew w tym trybie a na wszelkich komunikatorach nie spotykam się z tym wątkiem, kieruję te pytanie do was.

Note: There is a poll embedded within this post, please visit the site to participate in this post's poll. Note: There is a poll embedded within this post, please visit the site to participate in this post's poll.

Do napisania artykułu posiłkowałem się różnorakimi artykułami i filmami wydanymi przez Wargaming.

Smacznej herbatki

Idź do oryginalnego materiału