Dziś w naszej redakcji śledziliśmy keynote WWDC 2023. W naszym serwisie znajdziecie już informacje o ogłoszonych nowościach, tutaj jednak chciałbym się skupić na jednym aspekcie, który mógł Wam umknąć: przenoszenie gier z Windows na Maca.
Na wstępie tonuję emocje. Nie, gry z Windows wciąż nie mogą być w pełni bezpośrednio uruchamiane na Macu (triki z maszynami wirtualnymi pominę). Jednak w kontekście udostępnienia programistom narzędzi ułatwiających przenoszenie opracowanych przez nich tytułów na platformę Mac istotne są dwie świeże informacje, jedna padła dziś podczas Keynote WWDC 2023, ale zacznę od tej drugiej, nieco wcześniejszej.
1 czerwca na blogu CodeWeavers pojawił się wiele obiecujący wpis o aktualizacji obsługi DirectX 12 w Crossover Mac. Przypomnę, Crossover Mac firmy CodeWeavers to oprogramowanie umożłiwiające uruchamianie aplikacji napisanych na platformę Windows na komputerach Apple. Platforma CodeWeavers ma tę zaletę, iż uwalnia użytkownika z konieczności tworzenia maszyny wirtualnej z systemem Windows, by móc korzystać z programów dla Windows (co w przypadku gier wiąże się niestety ze znacznymi ograniczeniami tak potrzebnej w przypadku gier wydajności).
Diablo II Resurrection na komputerze Mac z układem Apple M2 (źr. CodeWeavers)
Otóż koderom z CodeWeavers udało się osiągnąć pewne sukcesy w implementacji obsługi DirectX 12 w Crossover Mac. Dowodem na to ma być udane uruchomienie gry Diablo II Resurrected na Macu z chipem Apple M2. Niestety, nie obyło się bez ciężkiej pracy. Uruchomienie tej gry wymagało naprawy wielu błędów związanych z MoltenVK (implementacja interfejsu tłumaczącego API Vulcan na API Metal), czy SPIRV-Cross (konwersja shaderów na MSL – Metal Shading Language). Dobra wiadomość jest taka, iż hej, Diablo II Resurrected, gra napisana pod Windows z DirectX 12 ruszyło na Macu z Apple M2. Niestety, jest też zła wiadomość: to, iż grę udało się uruchomić, absolutnie nie oznacza, iż od tej pory Crossover Mac poradzi sobie z każdym tytułem na platformę Windows z DirectX 12. Owszem jest bliżej niż dalej, ale wciąż nie jesteśmy w pożądanym miejscu. Do czego zresztą przyznaje się Meredith Johnson, menedżerka produktu Crossover w CodeWeavers, w swoim wpisie na oficjalnym blogu firmy. Ale po dzisiejszym Keynote na WWDC 2023, rysuje się jeszcze jedno światełko w tym mrocznym tunelu dla graczy oczekujących na więcej tytułów na platformę Mac. I zapewniam: nie jest to nadjeżdżający pociąg.
Otóż jeden z przedstawicieli Apple podczas prezentacji poinformował o wprowadzeniu przez Apple zestawu narzędzi dla programistów korzystających z API Metal. Zestaw nazywa się Game Porting Toolkit i – jak prawdopodobnie już się domyślacie – jest przeznaczony do znacznie szybszego, łatwiejszego i, przede wszystkim, tańszego przeportowywania kodu gier dla Windows na platformę Mac i API Metal. Apple przekonuje, iż proces, który dotychczas zajmował studiom programistycznym miesiące pracy (olbrzymie koszty, roboczogodzina programisty nie jest tania), teraz będzie można skrócić do zaledwie kilku dni! Daje to nadzieję na większą pulę zróżnicowanych i zaawansowanych gier, które znane już graczom korzystającym z Windows, będą miały szanse zaistnieć również na komputerach Apple.
Poniżej nagranie z Keynote’a z ustawionym adekwatnym momentem, byście nie musieli przewijać.