W ciągu ostatnich 10 lat gala The Game Awards stała się popularną galą wręczania nagród najlepszym z najlepszych gier wideo dzięki efektownej prezentacji, występom gwiazd i ekskluzywnym ujawnieniom zapewnionym przez gospodarza i twórcę programu, Geoffa Keighleya. Nagrody Game Awards są również znane z samych nagród, chociaż często schodzą na dalszy plan.
Nie jest to niczym niezwykłym w przypadku ceremonii rozdania nagród, które często skupiają się na rozrywce, a nie na przemówieniach powitalnych wygłaszanych przez samych zwycięzców. Jednak nagrody przez cały czas stanowią ogromną część The Game Awards, zwłaszcza dla artystów, wykonawców, projektantów i producentów nominowanych co roku.
To, kto głosuje na nominowanych i zwycięzców The Game Awards, może nie być oczywiste dla widzów samego programu. Jednak organizatorzy The Game Awards dość przejrzyście mówią, kto stoi za procesem nominacji do nagród i kto decyduje o zwycięzcach. (Wskazówka: to nie jest Geoff Keighley.)
Mniej jasne jest to, kto jest odpowiedzialny za zestawianie głosów w poszczególnych nagrodach w miarę wzrostu znaczenia i wpływu programu z biegiem lat.
Kto głosuje na The Game Awards?
Od samego początku konkurs The Game Awards opiera się na jury złożonym z tradycyjnych mediów i wpływowych osób, które decyduje, które gry zostaną nominowane i które ostatecznie zwyciężą w swoich kategoriach.
W 2014 roku właśnie 28 indywidualnych członków mediów zajmujących się grami wyłonił zwycięzców inauguracyjnych TGA. W ciągu ostatniej dekady liczebność jury głosującego wzrosła ponad trzykrotnie, a jego liczebność i skład zmieniały się wraz ze wzrostem znaczenia nowych wpływowych osób i upadkiem mediów.
Na rok 2024 r jury głosujące składa się z ponad 100 publikacji — w tym Polygon — oraz wpływowych osób z całego świata, które według organizatorów programu „wybrano ze względu na ich historię krytycznej oceny gier wideo”. W jury głosującym zasiadają reprezentacje z ponad 30 krajów.
Oto, jak wygląda proces nominacji, według Często zadawane pytania dotyczące nagród Game Awards:
Każdy punkt głosowania przeprowadza poufną, nierankingową kartę do głosowania w oparciu o zbiorową i zróżnicowaną opinię całej redakcji, wymieniając pięć najlepszych wyborów w każdej kategorii. Karty do głosowania są zestawione w tabeli, a pięć gier, które pojawiają się na większości kart do głosowania, jest nominowanych. W przypadku remisu w danej kategorii zostanie ogłoszonych sześciu (lub więcej) nominowanych.
Głosowanie odbywa się w podobny sposób. Punkty sprzedaży i influencerzy głosują na nominowanych, korzystając z jednej karty do głosowania na każdy punkt sprzedaży.
The Game Awards ma również osobne, wyspecjalizowane jury głosujące w kategoriach nagród e-sportu i dostępności.
Kto gromadzi głosy w konkursie The Game Awards?
Lubią to media głównego nurtu uznali The Game Awards za Oscary w dziedzinie gier wideo. Być może jest to prawdą wyłącznie w odniesieniu do spektaklu, ale biorąc pod uwagę sposób, w jaki wyłaniani są nominowani i zwycięzcy, jest to nietrafne porównanie.
The Game Awards bardziej przypomina Critics’ Choice i Złote Globy. W przypadku hollywoodzkich rozdań nagród głosują profesjonalni krytycy mediów, w przeciwieństwie do nagród Emmy, Grammy, Oscarów i Tony, o których decydują członkowie odpowiednich akademii składających się z profesjonalistów z branży rozrywkowej. (Najbliższym konkursem dotyczącym gier mogą być nagrody GDC Awards, które realizowane są co roku w marcu.)
Jeśli kiedykolwiek oglądałeś ceremonię wręczenia Oscarów lub nagród Emmy, prawdopodobnie widziałeś pracowników firm księgowych, takich jak PricewaterhouseCoopers czy Ernst & Young, korzystających z obowiązkowego czasu ekranowego. Te firmy księgowe mają za zadanie weryfikować autentyczność głosów, aby zapewnić równe warunki działania i rozwiać wszelkie poczucie niestosowności wynikające z wpływów zewnętrznych.
Firmy księgowe, które zestawiają głosy decydujące o przyznaniu nagród Emmy, Grammy, Oscarów i Tony, często mają do czynienia z dziesiątkami tysięcy głosów, które decydują o zwycięzcach. W przypadku The Game Awards główny organ głosowania składa się z nieco ponad 100 głosów.
Organizatorzy Game Awards nie wyjaśnili jednak, kto jest odpowiedzialny za zestawienie i zapewnienie świętości prasy i głosowania publiczności. Poprosiliśmy organizatorów o wyjaśnienia, ale Geoff Keighley odrzucił naszą prośbę o wywiad na temat procesu głosowania nad nagrodami. Firma Polygon wielokrotnie kontaktowała się z przedstawicielami programu, aby zapytać, kto zestawia dziesiątki tysięcy głosów, które decydują o niektórych nagrodach lub mają na nie wpływ, ale nie otrzymaliśmy odpowiedzi.
Dlaczego publiczność nie głosuje w sprawie The Game Awards?
W pewnym stopniu tak. Zwycięzcy są wybierani w drodze głosowania łączonego pomiędzy głosującym jury – które stanowi 90% głosów – i publicznym głosowaniem fanów – które stanowi 10% głosów. Tak więc, choć społeczeństwo może wpłynąć na wynik głosowania, może to wpłynąć jedynie na wyniki w pewnym stopniu. Gospodarz nagród Game Awards Geoff Keighley powiedział w przeszłości iż „bawił się publicznym głosowaniem” w przypadku nagród, ale miał obawy związane z „inżynierią społeczną” i przekształceniem głosowania w „konkurs popularności” [that] jest naprawdę niesprawiedliwe w stosunku do gier First-Party. Tytuły te mają oczywiście mniejszą bazę odbiorców, do których można się zwrócić”.
Istnieje jednak jedna kategoria w ramach nagrody The Game Awards, w której głosują wyłącznie fani. To się nazywa Głos Graczyi jest w całości wybierana przez społeczeństwo w trakcie trzech rund głosowania. Players’ Voice został wprowadzony w 2019 roku. Wcześniej fani mogli głosować na gracza e-sportowego, drużynę e-sportową i najbardziej oczekiwane kategorie gier.
W przeciwieństwie do innych nagród dla gier, takich jak Game Developers Choice Awards i DICE Awards, twórcy gier sami nie głosują w sprawie The Game Awards. Według Keighleya„Głosowanie w grach metodą peer-to-peer jest trudne — większość programistów nie ma czasu, aby grać we wszystkie gry zaraz po ich wydaniu, są zbyt zajęci ich tworzeniem. Dlatego wolimy nasze podejście. Ale zawsze otwarty na ulepszenia.”