Jak w 2008 roku nas okłamywano, iż gry cyfrowe będą tańsze od pudełkowych

gryzdawnychiobecnychlat.blogspot.com 2 lat temu

https://www.gry-online.pl/newsroom/340-zlotych-za-gre-aaa-to-juz-nie-wyjatek-ale-standard/zf23028


Cytat z czasopisma TIPSOMANIAK z 2008 roku:

"W dobie powszechnego dostępu do sieci dystrybucja internetowa zyskuje na znaczeniu z roku na rok (...) Kwestię [dystrybucji cyfrowej] poruszyli podczas spotkania zaaranżowanego przez Davida Perry'ego legendarni deweloperzy - Peter Molyneux, Raph Koster, Chris Taylor, Neil Young oraz była twarz Sony - Phil Harrison. Koster rozpływał się w zachwytach nad dystrybucją internetową oraz możliwościami sieci w ogóle (...) Zgodziwszy się z nim, Chris Taylor, który zauważył w dystrybucji cyfrowej szansę na ograniczenie piractwa, podsumował "granie na pecetach, jakie znamy, umarło... bezpieczne granie to przyszłość. Phill Harrison mówił o pokoleniu dzieci, które nigdy nie kupią niczego zapisanego na fizycznych nośnikach. Mimo sprzeciwu Younga Harrison stwierdził, iż kończy się czas klasycznej dystrybucji gier czy muzyki (...) Sprzedaż gry za pośrednictwem internetu (choćby poprzez coraz popularniejszy Steam czy Gametap) może znacząco zredukować koszty wydania tytułu. Tłoczenie płyt, wydruk instrukcji, pudełko, transport i pośrednictwo stanowią w końcu niebagatelną część sklepowej ceny gry".


Powyższy cytat z 2008 roku pokazuje wam dobitnie jakie bajki sprzedawały nam korporacje, którym zależało na tym aby gracze zaakceptowali nowy rodzaj gamingu. Koniec z grami na nośnikach i zarazem początek nowej ery gier cyfrowych (wypożyczanych, a nie kupowanych), które miały być tańsze. Owszem zgodnie z prawem nikt, nigdy nie kupował gier, kupowaliśmy tylko nośniki (dyskietki, płyty) z grami. Podobnie jest z książkami - jeżeli kupiłeś np. powieści Tokiena to też nie miałeś do nich praw bo to nie ty byłeś autorem. Faktem jednak było to, iż zarówno gra na nośniku jak i książka były twoje. Firma, która stworzyła grę mogła zbankrutować, autor kupionej książki umrzeć ale ty dalej miałeś w domu to co kupiłeś. Do grania w kupioną na nośniku grę wystarczył komputer, a internet nie był do niczego potrzebny (no chyba, iż gra miała możliwość aktualizacji to mogłeś włączyć sieć i sprawdzić, czy jest coś nowego na serwerach). Kupioną grę /książkę mogłeś sprzedać jak ci się znudziła. Nigdzie nie podawałeś swoich danych osobowych, pani w sklepie z grami nie wiedziała kim jesteś - płaciłeś i miałeś grę. W 2022 roku wszędzie musisz się rejestrować, do wszystkiego masz dystrybucję cyfrową, nic nie jest twoje bo wszystko masz w formie cyfrowej. Steam, EAapp, Blizzard, Epic wszyscy wymagają od ciebie danych osobowych, kontrolują to jak grasz, kuszą cię osiągnięciami i kontaktem ze znajomymi, choćby w grach jednoosobowych dodają zabezpieczenia DRM, które zmuszają cię do ciągłego bycia online.


CENY GIER - PC -2022

Może tobie osobo czytająca ten artykuł się to podoba ale moim zdaniem świat dystrybucji cyfrowej jest straszny. To jak wygląda kupowanie gier komputerowych (i coraz częściej książek, komiksów oraz muzyki) w roku 2022 bardzo mi się nie podoba. Niestety wszystko wskazuje na to, iż dawny świat już nie wróci. Człowiek przyszłości nic nie będzie posiadał bo wszystko będzie na abonament, jak się da to tylko w wersji cyfrowej. Ludzie stali się niewolnikami, którzy nic nie posiadają, i którym w każdej chwili można zabrać to co mają wypożyczone.


Z TIPSOMANIAKA po lewej pochodzą cytaty dodane w tym artykule.


A miało być tak pięknie...

Steam, Ubisoft, EAapp, Blizzard, Epic Games te i im podobne platformy moim zdaniem zniszczyły piękno grania w gry na PC.

Zaczęło się ponad dekadę temu od zbroi dla konia w Oblivionie, Diablo III, SimCity (z 2013 r.), mikrotranzakcji w Dead Space 3 - w sumie to można podać wiele przykładów jeżeli chodzi o początek tego strasznego zjawiska (mikrotranzakcji i dystrybucji cyfrowej). Symbolicznym początkiem mikrotranzakcji jest "zbroja dla konia w Oblivionie", a pierwszymi grami, które bulwersowały jeżeli chodzi o zmuszanie do ciągłego bycia online były chyba Diablo III oraz SimCity z 2013 roku. Gracze dostawali szału z powodu psujących się serwerów, które niszczyły zabawę w trybie dla jednego gracza. Oczywiście okazano brak tolerancji dla ludzi zamieszkałych w małych miejscowościach, w których internet często działa źle choćby teraz w 2022 roku. jeżeli masz słaby internet to automatycznie zostajesz postawiony na uboczu nowoczesnego gamingu. Nikt się tobą nie przejmuje, nikogo nie obchodzi, iż zapłaciłeś za grę i teraz nie możesz grać z powodu wolnego /nie działającego internetu.

Gier które w trybie dla jednego gracza wymagały stałego dostępu do sieci z czasem było coraz więcej. Szokiem dla mnie była Civilization V, która wymagała internetowej aktywacji i instalacji Steam do grania w trybie dla jednego gracza. To były dla mnie początki koszmaru, początki upadku gamingu jaki kochałem :( To koszmar, iż muszę żyć w świecie, w którym płacę za wypożyczenie gry. Ja chciałbym mieć możliwość instalacji gry z nośnika (DVD albo pliku instalacyjnego takiego jaki mogę pobrać na GOG Galaxy). Problemy z internetem, upadek Steam, Ubisoft, Epic Games, Origin automatycznie oznaczają, iż nie pogram już w gry za które zapłaciłem :( A masy się z tego cieszą i na portalach technologicznych nazywają postępem. Ludzie to jest regres!

Dystrybucja cyfrowa jest regresem, niewolnictwem, cofaniem się w rozwoju to koszmar, który będę krytykował póki żyję! Wystarczy jakiś kataklizm, wojna na innym kontynencie, problem z serwerami i gracze mają problem. Nie wszystkie gry wam zadziałają w trybie offline, a co jak będziecie musieli zrobić format i postawić system operacyjny od nowa? Co zrobicie jeżeli Putin wam poniszczy światłowody na dnie Bałtyku?

Cyfrowa dystrybucja gier, wymóg instalowania klientów typu Steam czy połączenia z internetem, wreszcie "wyłączanie" klientom zakupionych przez nich produktów... to jest ciężka patologia! Nie wiem jak można tego nie widzieć. Trudno sobie wyobrazić, żeby podobne praktyki przeszły w jakiejkolwiek innej branży.
Albo to, iż jutro mogę nieodwracalnie stracić kolekcję gier wartą kilka tysięcy złotych gdy nie zaakceptuję jakichś przyszłych zmian w regulaminie... Oprócz Chin Ludowych chyba tylko w branży gier prawo działa wstecz. Trudno uwierzyć, iż to w ogóle jest legalne. A już niepojęte jest, iż ludzie mogą uważać coś podobnego za postęp i rozwój.

Wnioski końcowe:
Ogólnie jest źle na każdej praktycznie płaszczyźnie:

1. Dystrybucja - wszystkie te platformy online, zabezpieczenia typu drm itp, brak stale przypisanych gier tylko licencjonowanie - mała zmiana w prawie i można dowolnie wycofać grę (będę się kiedyś śmiał jak UE zabroni np. GTA 4 bo ukazuje osoby ze wschodniej Europy w negatywnym świetle albo Mafii bo obraża Włochów).

Upadek producenta/platformy? Tracisz gry. Jakbym chciał sobie wypożyczyć to powinna być opcja: "przejdź grę 1 raz" albo na godziny, płacisz 10zł/h. Tylko wtedy większość singlowych produkcji by traciła bo fabularnie nie mają więcej niż 20h grania.
Jedyny plus to możliwość zakupu bez ruszania 4 liter, ale nie ma to dla mnie takiego klimatu jak kiedyś.

2. Jakość wydawanych produkcji - no tutaj to tylko usiąść i płakać, wieczna byle jakość jak na polskiej budowie, rzucanie niedorobionego produktu na premierę. A szkoda ryja strzępić.

3. Obsługa kupującego - tutaj to można pisać, problem z grą? Problem z aplikacją? Problem z zakupem? powodzenia w rozmowie z botem który ci i tak nie pomoże. Człowieka nie uświadczysz.

4. Ceny - eh, podstawka kosztująca ponad 200zł, no ok, gdyby tylko ta podstawka nie była okrojoną wersją całej gry. Dokładnie tego za co powinieneś zapłacić, a dostajesz g.. w papierku po cukierku, resztę sobie dokup. SIMSY, Civilization (od części piątej w górę), te i wiele innych gier są drogie i okrojone więc aby się w pełni cieszyć rozgrywką musisz zapłacić za liczne dodatki (DLC). Sprzedawanie okrojonej (niedokończonej) gry do której musisz dokupywać drogie dodatki jest niestety coraz częstszą praktyką. Oczywiście wszystko w formie dystrybucji cyfrowej, czyli nie dość, iż musisz zapłacić to jeszcze takie EA, Ubisoft, Epic albo Steam mogą ci w każdej chwili odebrać produkt za który zapłaciłeś.

Obecnie cena produkcji AAA często wynosi ok. 300zł, ba coraz powszechniejsze jest zbliżanie się do 400 zł - za grę którą ukończysz w 10-20 godzin! No bez jaj! 300zł (do tego w formie cyfrowej) to dużo za pełną produkcję, a najczęściej dostajesz okrojone gówienko do którego musisz jeszcze dokupić dodatki. W jakim świecie my żyjemy?




POLECAM ARTYKUŁY:

Kiedyś graliśmy w kawiarenkach internetowych i cieszyliśmy się z pudełkowych wersji gier. Dziś jesteśmy niewolnikami Steam, Origin i im podobnych

Fora internetowe, które „żyją” do dnia dzisiejszego


Aktualizacja 04.02.2023: Postanowiłem zaktualizować ten artykuł o pewien cytat. Zachęcam do kliknięcia w podany adres i przeczytanie całego tekstu.

Cytat:
"Czytając „Wiek kapitalizmu inwigilacji” zacząłem rozumieć, dlaczego branża gier komputerowych tak bardzo została uśmieciowiona w ostatnich kilkunastu latach. Przenoszenie produktów do sfery wyłącznie cyfrowej – czyli rezygnacja z wersji pudełkowych i to bez obniżenia ceny. Później sprzedawanie już jedynie dostępu do gry, a nie kopii w formie wirtualnej. Coraz częściej nie kupujemy gry jako takiej, tylko de facto ją wypożyczamy cyfrowo. Do tego gry wychodzą na coraz wcześniejszych etapach produkcji. Zanim jeszcze zostaną dokończone, już są sprzedawane jako niepełnowartościowy produkt. A niecierpliwi gracze, płacąc za dostęp, zostawiają niezliczone bajty danych behawioralnych" - całość przeczytasz tu:https://www.totylkoteoria.pl/wiek-kapitalizmu-inwigilacji-zuboff/


Autor: ERROR 404
Idź do oryginalnego materiału