Każdy ma swój własny sposób na walkę z nudą, ale czy wiadomo, który z nich jest najlepszy? Fundacja Zwalcz Nudę właśnie realizuje projekt Widzę–Reaguję–Zmieniam, który po raz trzeci udowadnia, iż można zgubić monotonię i przy okazji zmienić świat.
„Widzę-Reaguję-Zmieniam” to projekt skierowany jest do uczniów szkół podstawowych, ponieważ choćby ci najmłodsi muszą mierzyć się z bieżącymi problemami współczesnego świata. Uczniowie dzięki gier edukacyjnych zostają wyposażeni w narzędzia potrzebne do dalszych działań w zakresie ekologii, poprawy dostępności dla osób z niepełnosprawnością, zapobiegania dyskryminacji i przeciwdziałania mowie nienawiści. Projekt zdobył drugą nagrodę w konkursie S3KTOR na najlepszą warszawską inicjatywę pozarządową w 2022 roku.
Na straży Planety
Młodsze pokolenia stoją przed poważnym sprawdzianem, który z każdą godziną wymaga coraz większego wysiłku. Nieuchronnie zbliżający się kryzys klimatyczny dał nam przedsmak tego, czego w zdecydowanie większej skali doświadczymy w przyszłości. Z pomocą przychodzi drużyna Strażników i Strażniczek Planety Ziemia, w których wcielą się gracze, aby dzielnie wyjść naprzeciw niekorzystnym zmianom i naprawić wyrządzone przez nie szkody. Do wykonania tej ważnej misji potrzebne jest przygotowanie, dlatego stworzyliśmy specjalne zadania obejmujące temat pestycydów, roli owadów w ekosystemie oraz śladu węglowego. Gra odbędzie się 15 kwietnia w Atrium Reduta, a udział w niej jest bezpłatny. Na grę można zapisać się tutaj
Inny punkt widzenia
Poruszanie się po mieście często bywa nie lada wyzwaniem. Przez przypadek można pojechać w złą stronę, pomylić wyjście z metra lub wsiąść w niewłaściwy autobus. I w tych sytuacjach spieszą nam z odsieczą numery przystanków, tablice informacyjne w przejściach podziemnych lub zwyczajnie inny przechodzień. Niestety niektóre grupy nie mogą skorzystać z tak prostych rozwiązań, przez co są marginalizowane społecznie. Kolejna gra zwraca uwagę na kwestię dostępności dla ludzi z niepełnosprawnością i udowadnia, iż można Zostać Ambasadorem/Ambasadorką dostępności, dzięki zmierzeniu się na własnej skórze z ich codziennymi trudnościami i zrozumieniu, jak ważne jest likwidowanie barier. W grze wezmą udział uczniowie i uczennice dwóch szkół – Szkoły Podstawowej nr 171 im. Stanisława Staszica oraz Szkoły Podstawowej z Oddziałami Integracyjnymi nr 82 im. Jana Pawła II w terminach 21 i 27 kwietnia.
Epidemia uprzedzeń
Dezinformacja i mowa nienawiści z każdym dniem rozprzestrzeniają się w zawrotnym tempie. Ich sojusznikami są trolle i hejterzy, którzy sieją zamęt oraz budzą postrach w internecie. Tworzą armię uprzedzeń i stereotypów, które utrudniają szerzenie tolerancji. Czy jest coś, co może uratuje nas przed hejtem?
Najlepszym środkiem obrony przed dyskryminacją jest znajomość naszych podstawowych praw, dlatego podczas ostatniej gry „Powstrzymaj epidemię uprzedzeń” uczniowie i uczennice Szkoły Podstawowej nr 157 im. Adama Mickiewicza już 14 kwietnia będą mogli nabyć umiejętności bezpiecznego przebywania w Internecie i reagowania na akty nietolerancji.
Świadomość od najmłodszych lat
Stopniowe wdrażanie najmłodszej grupy naszego społeczeństwa w problemy o wymiarze nie tylko lokalnym, ale też światowym to obowiązek i podstawa wychowania. Edukacja w zakresie poruszanych przez gry zagadnień może przyczynić się do życia w lepszym świecie – zrównoważonym i inkluzyjnym, w którym panuje poszanowanie odmienności, odpowiedzialność za środowisko oraz równość szans.
Organizatorem gier w ramach projektu Widzę-Reaguję-Zmieniam jest Fundacja Zwalcz Nudę, która już od wielu lat organizuje edukacyjne gry miejskie dla rodzin w Warszawie. Więcej przeczytamy na stronie Fundacji.
Gry są współfinansowane przez miasto stołeczne Warszawa. Przegląd Praski jest patronem medialnym wydarzenia.