W skrócie:
- Sakurai uważa, iż japońskie gry powinny pozostać autentyczne i nie podążać za zachodnimi trendami.
- Twierdzi, iż gracze z zagranicy doceniają unikalność japońskich tytułów, a nie ich „amerykanizację”.
- Podkreśla znaczenie wolności twórczej i brak presji, która mogłaby osłabić kreatywność deweloperów.
Podczas wywiadu dla Entax (przetłumaczonego przez Automaton) Sakurai odniósł się do rozwoju gier na świecie i wpływu zachodnich trendów na japońskich deweloperów. Zaznaczył, iż najważniejsze jest, aby Japonia zachowała swój własny styl, zamiast naśladować to, co popularne w Ameryce czy Europie.
„Nie jest to moje osobiste przekonanie, ale jako branżowy trend uważam, iż Japończycy powinni tworzyć gry zgodne z tym, co sami lubią” – powiedział Sakurai. „Przez lata panowała kultura tworzenia gier w stylu amerykańskim, ponieważ takie produkcje odnosiły sukcesy na Zachodzie. Ale to nie znaczy, iż powinniśmy z tego rezygnować„.
Według Sakuraiego zagraniczni gracze nie oczekują od japońskich gier dostosowania do zachodnich gustów. Wręcz przeciwnie – szukają w nich wyjątkowości i odmienności, które czynią te produkcje tak atrakcyjnymi.
Twórcza swoboda kluczem do sukcesu
Sakurai uważa, iż najważniejszym elementem w procesie tworzenia gier jest pełna swoboda artystyczna. „Najlepiej robić gry, które sami lubimy – ci, którzy myślą podobnie, również je polubią” – podkreślił. Jego zdaniem najważniejsze jest, aby deweloperzy nie ulegali zewnętrznym naciskom, bo to może osłabić kreatywność i zatracić oryginalność danej produkcji.
Jest to istotny temat w czasach, gdy duże wydawnictwa często starają się narzucać konkretne trendy czy rozwiązania, które mają zwiększyć globalną sprzedaż. Sakurai zwraca uwagę, iż niezależność twórcza jest nieoceniona i stanowi fundament świetnych gier.
Autentyczność kontra globalizacja
Dyskusja na temat tożsamości japońskich gier i ich ewentualnej „zamerykanizowanej” formy trwa od lat. Niektóre studia, jak Capcom czy FromSoftware, konsekwentnie rozwijają swoje unikalne style, które znajdują odbiorców na całym świecie. Inne, jak Square Enix, eksperymentują z bardziej globalnym podejściem, a to czasami spotyka się z mieszanymi reakcjami fanów.
Czy wiesz, że…
Super Smash Bros. pierwotnie miało być zupełnie inną grą. Sakurai i jego zespół początkowo pracowali nad projektem Dragon King: The Fighting Game – klasyczną bijatyką bez znanych postaci. Dopiero później Nintendo zaproponowało, by wykorzystać postacie z ich uniwersum. To doprowadziło do powstania jednej z największych serii w historii gier.