Jeśli Sony kupi dewelopera Dark Soul, może zmienić japoński blat

cyberfeed.pl 3 dni temu


Przejęcie następuje po rosnącej popularności wszelkiego rodzaju gier analogowych w Japonii. Z raportu opublikowanego przez instytut badawczy Yano z siedzibą w Tokiojapoński krajowy rynek gier planszowych i karcianych podwoił się z 54 miliardów jenów (około 382 milionów dolarów) w 2018 r. do 115 miliardów jenów (814 milionów dolarów) w 2022 r., a w kolejnych latach przewiduje się jedynie wzrost tej liczby. Gry planszowe o własnościach intelektualnych Kadokawy, takie jak Mroczne Dusze, Pierścień Eldena, I Przenoszony przez krew każdy z nich zebrał w ramach crowdfundingu co najmniej 3 miliony dolarów. Kampanie te, prowadzone odpowiednio przez Steamforged Games i CMON, podkreślają siłę nabywczą międzynarodowego ekosystemu gier planszowych — szczególnie w połączeniu z popularnymi adresami IP. Ten szybki rozwój zainspirował także niedawne przejęcie przez Kadokawę firmy Arclight, jednego z największych graczy w japońskiej branży blatów stołowych.

Firma Arclight, założona w 1998 r., została początkowo utworzona w celu organizacji Japan Game Convention i wydaje gry planszowe od 1999 r. Po otwarciu pierwszego sklepu detalicznego w 2003 r. rozpoczęła import międzynarodowych gier i lokalizowanie ich na rynek japoński. W 2010 roku firma Arclight przejęła zarządzanie odbywającym się co trzy lata Game Market, kolejną dużą konwencją gier analogowych, którą wcześniej obsługiwał zespół składający się wyłącznie z wolontariuszy.

W kwietniu 2024 r. firma Arclight ogłosiła, iż ​​została przejęta przez Kadokawę — firmę, w której dwa lata wcześniej syn jej założyciela ustąpił ze stanowiska prezesa po oskarżeniu o przekupstwo związanym z igrzyskami olimpijskimi w Tokio. W ogłoszeniu Kadokawyprezes i dyrektor generalny Arclight, Kosuke Fukumoto, powiedział, iż aby branża gier analogowych mogła kontynuować trajektorię wzrostu, „konieczna jest ekspansja zagraniczna i połączenie z IP” oraz iż Kadokawa ma możliwości umożliwienia tego wzrostu. W tym samym oświadczeniu dyrektor ds. wydawniczych Kadokawy przytoczył długą historię publikowania przez Kadokawę gier analogowych, powołując się na wydanie przez nią gry Świat Mieczy w 1989 roku i japońską tradycję lekkich powieści, które wywodzą się z wczesnych powtórek RPG. Kadokawa uważał, iż przejęcie tak by miało niewielki wpływ na Arclightoraz iż „operacja biznesowa pozostanie niezmieniona choćby po tym transferze udziałów”.

Dwa miesiące później Kadokawa był dotknięty cyberatakiem ransomware w wyniku którego wyciekły dane ćwierć miliona osób. Kolektyw hakerski powiązany z Rosją BlackSuit przyznał się do odpowiedzialności za atak. Ponieważ między pierwotnym zakupem a potencjalną sprzedażą pozostało zaledwie siedem miesięcy, pogrążonych w ataku, nie jest jasne, jak spójne mogą pozostać te operacje biznesowe, jeżeli Sony dokona tego przejęcia. Z jednej strony napływ kapitału i zasobów może być dobrodziejstwem dla rodzącego się przemysłu, ponieważ rozwija on powiązania poza zdominowaną przez USA branżą komputerów stacjonarnych, koncentrując się na opracowywaniu popularnych adresów IP. Z drugiej, bardziej ostrożnej perspektywy, wtórne przejęcie Arclight przez duży konglomerat medialny może stać w sprzeczności z wyznaczonymi celami firmy. „Zamiast po prostu dążyć do sprzedaży produktów i zysków” – przetłumaczona wersja Strona internetowa Arclight podaje„Chcemy zwiększać nasze wyniki biznesowe poprzez „rozszerzanie komunikacji międzyludzkiej” i w ten sposób przyczyniać się do zysków nie tylko naszej firmy, ale także społeczeństwa.



Source link

Idź do oryginalnego materiału