Jeszcze do niedawna generatywna sztuczna inteligencja była tylko ciekawostką, ale teraz znajduje zastosowanie w coraz szerszym gronie dziedzin i branż – także w branży gier. Nowa analiza, opublikowana przez Totally Human Media, pokazuje, iż już niemal 8 tysięcy tytułów dostępnych na platformie Steam wykorzystuje generatywną AI – znacznie więcej niż jeszcze rok temu.
Generatywna AI w grach na Steam? Już nie wyjątek, a reguła
Jeszcze w 2023 roku tylko około tysiąca produkcji na Steam deklarowało użycie sztucznej inteligencji. W 2024 roku, po nałożeniu przez Valve na deweloperów obowiązku deklaracji czy ich tytuły wykorzystują generatywną AI, liczba ta poszybowała w górę do blisko 8 tys. gier. Oczywiście pytanie brzmi, czy wszyscy deweloperzy złożyli deklaracje zgodne ze stanem faktycznym, a więc czy rzeczywista liczba gier z AI może być jeszcze większa.
W jaki sposób twórcy gier wykorzystują sztuczną inteligencję? Na wiele sposobów. W niektórych tytułach AI generuje tekstury i postaci, w innych dźwięki i mapy, a w jeszcze innych wpływa na bieżąco na przebieg rozgrywki. Co jednak ciekawe, wiele gier z AI cieszy się bardzo dobrymi ocenami.
Przykłady? Proszę bardzo
O znalezienie gier z AI na Steamie wcale nie jest trudno. Gra AI Roguelite, która generuje w locie teksty, obrazki, efekty dźwiękowe, a choćby mechaniki rozgrywki, ma aż 82% pozytywnych recenzji. Z kolei inZOI, które ma być konkurencją dla serii The Sims, a które pozwala graczom tworzyć unikalne tekstury i obiekty 3D na podstawie obrazów i tekstu, ma 77% procent pozytywnych opinii i codziennie ponad tysiąc aktywnych graczy. Ba, ten tytuł wykorzystuje też małe modele językowe, by sterować zachowaniem postaci.

Inne gry, które wykorzystują generatywną sztuczną inteligencję to chociażby Never Ending Dungeon, Survival of Runt, Street Flicker, 1001 Nights, My Summer Car, Liar’s Bar czy The Quinfall. Niektóre z nich sprzedały się dotychczas w setkach tysięcy, a choćby więcej niż milionie egzemplarzy.
AI to przyszłość gier wideo?
No właśnie, prawdopodobnie powstanie jeszcze wiele gier wykorzystujących generatywną sztuczną inteligencję – i trzeba się z tym pogodzić. Ponadto deweloperzy będą coraz częściej wykorzystywać AI w procesie tworzenia gier. Warto dodać, iż Microsoft przyznał niedawno, iż choćby 30% kodu w jego projektach powstaje z pomocą AI – choć nie wiadomo, ile z tego dotyczy gier. Ten gigant pracuje ponadto nad modelem Muse, stworzonym specjalnie po to, by wspierać twórców gier – zarówno przy tworzeniu nowych tytułów, jak i odświeżaniu starszych.
Oczywiście, jeżeli mimo użycia AI gra jest unikatowa i oferuje satysfakcjonującą rozgrywkę, to trudno ją krytykować. jeżeli jest kiepska, odbija się to na jej recenzjach i wynikach sprzedaży.
Źródło: Totally Human Media, fot. tyt. Krafton