Marathon – wymagania sprzętowe na PC

news.5v.pl 1 dzień temu
Zdjęcie: INTERIA.PL


Zaskakująco niskie wymagania sprzętowe i krótki termin testów zamkniętych. Bungie otwiera drzwi do świata Marathonu, ale tylko na chwilę i tylko dla nielicznych.

W skrócie:

  • Zamknięte testy Marathon w wersji alfa potrwają od 23 kwietnia do 4 maja. Niestety, obejmą wyłącznie wybranych graczy.
  • Minimalne wymagania sprzętowe pozwalają uruchomić grę choćby na starszych pecetach. Bungie wymienia m.in. GTX 1050 Ti i 8 GB RAM.
  • Pełne wymagania – w tym rekomendowane – pojawią się dopiero po zakończeniu alfy. Specyfikacja może ulec zmianie przed wrześniową premierą gry.

Nowe rozdanie w starym uniwersum

Marathon, pierwszoosobowa strzelanka, która w latach 90. stanowiła technologiczne novum na Macintoshu, powraca w formie zgoła innej niż pierwowzór. Bungie, czyli studio stojące dziś za Destiny i kiedyś za serią Halo, sięga do własnego archiwum, by tchnąć nowe życie w zapomnianą markę. Tym razem nie jako opowieść singlowa, ale jako sieciowy extraction shooter (strzelanka z elementami ewakuacji), wpisujący się w rosnący trend hybrydowych strzelanek PvPvE.

Marathon został oficjalnie zapowiedziany podczas PlayStation Showcase w 2023 roku i od razu wzbudził zainteresowanie mediów oraz graczy. Nie tylko przez nazwę – której choćby starsi gracze mogą już nie pamiętać – ale również przez nietypową estetykę, balansującą między neonowym minimalizmem a brutalistyczną abstrakcją. W marcu Bungie po raz pierwszy pokazało fragmenty rozgrywki. Teraz, tuż przed rozpoczęciem zamkniętych testów alfa, przyszła pora na konkrety – czyli wymagania sprzętowe.

Wystarczy PC sprzed dekady

Podczas gdy gry potrafią żądać 32 GB RAM-u i kart graficznych z serii RTX 4000 jako absolutnego minimum, Marathon wyróżnia się na tle konkurencji. Bungie opublikowało listę minimalnych wymagań dla wersji alfa. Są one nie tyle przystępne, co wręcz zaskakująco niskie. Oto i one:

  • Procesor: Intel Core i5-6600 lub AMD Ryzen 5 2600
  • Karta graficzna: Nvidia GTX 1050 Ti, AMD Radeon RX 5500 XT, Intel Arc A580
  • Pamięć RAM: 8 GB
  • DirectX 12 (wymagany poziom Feature Level 12_1)
  • Dysk: brak danych o wymaganej przestrzeni (informacje pojawią się dopiero po starcie testów)

Ten zabieg może być celowy. Bungie nie ukrywa, iż chce zebrać możliwie szeroki feedback, a więc dopuścić do testów jak najwięcej konfiguracji sprzętowych. Z biznesowego punktu widzenia – to rozsądne. Z punktu widzenia graczy – miła odmiana po ostatnich premierach, które eliminowały z zabawy użytkowników starszych pecetów.

Testy tylko dla wybranych

Nie wszyscy jednak będą mogli sprawdzić Marathon w nadchodzącej alfie. Bungie uruchamia testy wyłącznie dla wybranych graczy, którzy wcześniej zgłosili chęć udziału (tutaj dowiecie się, jak to to zrobić: https://gry.interia.pl/newsy/news-marathon-jak-zapisac-sie-do-zamknietych-alpha-testow-nastepc,nId,7949095). Testy rozpoczną się 23 kwietnia i zakończą 4 maja. Firma nie podała, czy planuje kolejne fale zaproszeń, ani czy w przyszłości udostępni wersję beta szerszej publiczności.

Testy będą mieć charakter funkcjonalny – studio chce sprawdzić podstawowe mechaniki, stabilność serwerów oraz zebrać opinie o balansie klas i rozgrywce. Nie spodziewajmy się więc pełni zawartości ani gotowej oprawy graficznej. Marathon przez cały czas znajduje się na etapie intensywnego rozwoju.

Po zakończeniu testów Bungie zamierza opublikować pełną specyfikację sprzętową, tym razem z rozróżnieniem na poziomy „zalecany” i „ultra”. Jest niemal pewne, iż wymagania wzrosną. Studio nie kryje, iż to, co dziś wystarczy do uruchomienia gry, niekoniecznie będzie wystarczające w dniu premiery. Optymalizacja – jak zawsze – będzie procesem iteracyjnym. Warto również zauważyć, iż Marathon ukaże się nie tylko na PC, ale również na PlayStation 5 i konsolach Xbox Series X/S.

Czy wiesz, że…

Pierwszy Marathon z 1994 roku był jednym z pierwszych FPS-ów z rozbudowaną warstwą fabularną prowadzoną przez tekstowe terminale komputerowe. Bungie postawiło wtedy na narrację opartą na logach, wiadomościach i enigmatycznych wpisach sztucznej inteligencji, co z czasem stało się jednym z wyróżników studia także w serii Halo.

Idź do oryginalnego materiału