Microsoft wprowadza funkcję Advanced Shader Delivery, która przenosi kompilację shaderów do chmury i dostarcza je użytkownikowi razem z grą. W rezultacie czas pierwszego uruchomienia może zostać skrócony choćby o 85%.
Microsoft zaprezentował kolejny krok w ewolucji gamingu — Advanced Shader Delivery, nową funkcję interfejsu DirectX. Rozwiązanie przenosi kompilację shaderów z lokalnego sprzętu do chmury, co znacznie przyspiesza proces uruchamiania i łagodzi zrywy w płynności rozgrywki. Shadery — programy odpowiedzialne m.in. za oświetlenie, tekstury czy efekty wizualne — były dotąd kompilowane lokalnie, co opóźniało start gry.
Nowa metoda wykorzystuje format State Object Database (SODB) oraz serwis w chmurze do generowania Precompiled Shader Database (PSDB) dopasowanego do konfiguracji sprzętowej gracza. Po pobraniu gry przez aplikację Xbox PC App, odpowiedni PSDB trafia na dysk urządzenia. Przy pierwszym uruchomieniu system rozpoznaje gotowe shadery i pomija etap kompilacji, co może skrócić czas ładowania choćby o 85%, co potwierdził przykład gry Avowed.

Diagram pokazuje, jak wstępnie skompilowane shadery (PSDB) są dostarczane użytkownikowi na urządzeniach ROG Xbox Ally.
Funkcja zadebiutuje wraz z urządzeniami ROG Xbox Ally i Ally X, które trafią do sprzedaży 16 października. Microsoft zaznacza, iż deweloperzy nie muszą niczego zmieniać — system będzie działać automatycznie. Dodatkowo rozwiązanie oszczędza zasoby systemowe, co wpływa korzystnie na żywotność baterii w urządzeniach przenośnych oraz minimalizuje obciążenie CPU i pamięci masowej.