W grach najbardziej cenimy fabułę i rozgrywkę, jednak świat, który przyjdzie nam eksplorować jest równie ważny. I choć od samej wielkości mapy ważniejsze jest jej “zapełnienie” wszelkiego rodzaju aktywnościami, to niektóre produkcje wyniosły skalę świata na zupełnie nowy, imponujący poziom.
No Man’s Sky
No Man’s Sky to gra, która zadebiutowała w 2016 roku i od tamtej pory jest nieustannie rozwijana przez studio Hello Games. Jest to gra eksploracyjna osadzona w proceduralnie generowanym wszechświecie, co oznacza, iż każdy element – od planet, po florę i faunę, jest tworzony na bieżąco przez algorytmy. Dzięki temu, wszechświat w No Man’s Sky liczy sobie niewyobrażalne 18 kwintylionów planet, które możemy odwiedzić – to więcej niż w całym obserwowalnym wszechświecie. Aby lepiej sobie wyobrazić skalę tego świata, wystarczy pomyśleć, iż gdybyśmy spędzili po jednej sekundzie na każdej z planet, zajęłoby nam to blisko 585 miliardów lat. Nie trudno się domyślić, iż dzięki temu No Man’s Sky może się pochwalić największym światem w historii gier wideo.
Elite Dangerous

Elite Dangerous to symulator lotów kosmicznych, który oferuje graczom możliwość eksploracji galaktyki Drogi Mlecznej w skali 1:1. Mapa w tej grze składa się z około 400 miliardów systemów gwiezdnych, co jest liczbą ogromną, choć mniejszą w porównaniu do No Man’s Sky. To, co wyróżnia Elite Dangerous, to fakt, iż galaktyka jest modelowana na podstawie rzeczywistych danych astronomicznych, co nadaje grze niezwykłego realizmu. Każdy system gwiezdny może zawierać planety, księżyce i inne ciała niebieskie, a gra odwzorowuje ruchy orbitalne i zmiany w czasie rzeczywistym. Mapa gry jest tak ogromna, iż choćby najbardziej zaprawieni gracze odkryli zaledwie 0,02% galaktyki, co według szacunków oznacza, iż pełne jej zbadanie zajęłoby ponad 44 000 lat.
Minecraft

Tego tytułu chyba nie trzeba nikomu przedstawiać. Minecraft to gra, która zrewolucjonizowała gatunek sandbox i stała się fenomenem kulturowym. W wersji Java Edition świat gry jest praktycznie nieskończony, ograniczony jedynie przez możliwości sprzętowe. Teoretyczna granica świata znajduje się 30 milionów bloków od centrum w każdą stronę, co daje obszar o szerokości 60 milionów bloków. Ponieważ każdy blok reprezentuje 1 metr, mapa ma wymiary 60 000 km na 60 000 km. Oznacza to, iż świat, który możemy eksplorować w grze Minecraft jest siedmiokrotnie większy od powierzchni Ziemi. W praktyce gra generuje tereny na bieżąco, w miarę jak gracz eksploruje świat, co pozwala na niemal nieograniczoną eksplorację. Dodatkowo Minecraft oferuje inne wymiary, takie jak Nether i End, które dodają kolejne warstwy do eksploracji.
Starfield

Starfield z 2023 roku to gra RPG osadzona w kosmosie, stworzona przez Bethesda Game Studios. Gra pozwala graczom eksplorować ponad 1000 planet w ponad 100 systemach gwiezdnych w tzw. Settled Systems. Każda planeta oferuje obszary do eksploracji, niektóre manualnie zaprojektowane, inne generowane proceduralnie. Choć to skala znacznie mniejsza niż np. w No Man’s Sky, to każda planeta ma bogaty, manualnie dopracowany świat z punktami handlowymi, miastami i bazami badawczymi. Gracze eksplorują układy dzięki statku kosmicznego, angażując się w misje fabularne, działalność frakcji i losowe wydarzenia – wszystko przy wykorzystaniu mechaniki podobnej do wcześniejszych gier Bethesdy, z charakterystyczną elastycznością w prowadzeniu głównego wątku oraz setkami pobocznych zadań.
Microsoft Flight Simulator 2024

Microsoft Flight Simulator 2024 to symulator lotniczy, który pozwala graczom pilotować różne samoloty nad wiernie odtworzoną Ziemią. Mapa gry obejmuje całą planetę, czyli około 510 milionów km² powierzchni, w tym lądy i oceany. Gra wykorzystuje dane satelitarne, fotogrametrię i technologię chmury do tworzenia szczegółowych scenerii, od wieżowców w Nowym Jorku, po odległe pasma górskie. W porównaniu do innych gier w tym zestawieniu, mapa Microsoft Flight Simulator 2024 jest unikalna, ponieważ opiera się na rzeczywistym świecie, a nie fikcyjnym uniwersum – przy odrobinie szczęścia, będziemy choćby w stanie zobaczyć nasz dom podczas jednego z naszych przelotów.
The Elder Scrolls II: Daggerfall

The Elder Scrolls II: Daggerfall, wydany w 1996 roku przez Bethesda Softworks, to gra RPG, która zdefiniowała pojęcie otwartego świata w grach wideo. Mapa w Daggerfall jest ogromna, obejmując obszar około 320 000 km², z czego ląd zajmuje około 206 000 km², co jest porównywalne do wielkości Wielkiej Brytanii. W tamtych czasach był to niewyobrażalny rozmach, a gra oferowała ponad 15 000 miast, wiosek, lochów i innych lokacji do eksploracji. Świat jest generowany proceduralnie, co pozwoliło na stworzenie tak rozległej przestrzeni, choć ze względu na starą technologię, prowadziło to do powtarzalnego krajobrazu.