UOKiK stawia sprawę jasno: zmiana cennika bez wcześniejszego poinformowania o tym klientów jest zjawiskiem, które nie powinno istnieć. Okazuje się, iż właśnie w ten sposób Netflix miał potraktować swoich polskich subskrybentów. Podjęto wskutek tego podjąć decyzję o postawieniu zarzutów stosowania niedozwolonych postanowień. Co ciekawe, podobne postępowania wyjaśniające realizowane są wobec innych korporacji.
Netflix nieuczciwie potraktował polskich konsumentów? UOKiK nie ma co do tego żadnych wątpliwości
Coraz więcej osób rezygnuje z regularnego opłacania popularnych platform streamingowych. Wszystko ze względu na rosnące ceny abonamentu. Tym samym drugą młodość zdają się przeżywać pirackie witryny oferujące filmy i seriale zupełnie za darmo. Zjawisko jest dostrzegalne w coraz to pokaźniejszej liczbie europejskich krajów. jeżeli tak dalej pójdzie, do tego grona dołączą niedługo mieszkańcy naszego państwa.
- Jeszcze więcej reklam. Netflix zdaje się nie znać umiaru
Na samym początku musimy cofnąć się do sierpnia ubiegłego roku. Wtedy też Netflix podwyższył ceny praktycznie wszystkich swoich pakietów subskrypcyjnych. Użytkownicy oczywiście nie byli z tego powodu przesadnie zadowoleni, ale cóż – streamingowy gigant miał do tego pełne prawo. Jak się jednak okazuje, nie zadbano o odpowiednie poinformowanie konsumentów o przeprowadzanych zmianach. Zabrakło bowiem miejsca na świadomą zgodę klienta końcowego. Dlatego też do sprawy postanowił wkroczyć UOKiK.
Netflix (Android) – pobierz aplikację z naszej bazy danych
Właściciel usługi zawarł informację o korekcie cennika wewnątrz wysłanego automatycznie maila, stosowne powiadomienie widziało również po zalogowaniu się na swoje konto. Nie zostały natomiast spełnione inne warunki prawne. Jednostronne podniesienie cen musi bowiem wiązać się ze świadomą zgodą konsumentów. Tutaj jej zabrakło – brak reakcji postrzegany był jako zgoda na wyższą opłatę. UOKiK chce przeciwdziałać takim działaniom.


Brak wyraźnej akceptacji = brak automatycznego przedłużenia umowy
Przedstawiciele urzędu twierdzą, iż klauzula modyfikacyjna zawarta w podpisywanej umowie nie daje platformie Netflix prawa do podejmowania bezprawnych kroków. Subskrypcja nie powinna odnawiać się na nowych warunkach bez wyraźnej zgody konsumenta. Stosowanie takich praktyk może poskutkować nałożeniem kary do 10 procent obrotu a także wymuszeniem zwrotu klientom niesłusznie pobranych opłat. w tej chwili trwa postępowanie w sprawie, pozostaje trzymać kciuki za jak najszybsze jej zakończenie.

To zresztą nie jedyny taki przypadek. Dwa lata temu za identyczne przewinienie oberwało się serwisowi Amazon Prime Video, teraz natomiast realizowane są jeszcze inne postępowania. UOKiK weryfikuje regulaminu i praktyki stosowane przez: Apple, Disney+, YouTube Premium. HBO Max, Game Pass, Playstation Plus oraz Adobe. Jak się okazuje, niektóre firmy podobno zadeklarowały wprowadzenie zmian w najbliższym czasie.
- Streaming wypełniony treściami AI? To było do przewidzenia
Koniecznie obserwujcie rozwój sytuacji, ponieważ istnieje spore prawdopodobieństwo, iż niedługo odzyskacie nieco finansowych środków.
Źródło: UOKiK / Zdjęcie otwierające: unsplash.com (@ventiviews)