Norwegia rusza z największym projektem transportowym – 80 km tuneli i miliardy w grze
Wielki krok naprzód dla największego projektu infrastrukturalnego w Norwegii. Rząd Norwegii przedstawił dziś wniosek do Stortingu (norweskiego parlamentu) w sprawie budowy i finansowania wspólnego projektu Arna–Stanghelle w regionie Vestland. jeżeli parlament zatwierdzi propozycję, ruszy największa inwestycja transportowa w Norwegii we współczesnej historii.
Przeczytaj również: Muzycy i pasjonaci muzyki! – Thanks Jimi Festival 2025
Norwegia rusza z największym projektem transportowym
Odcinek Arna–Stanghelle stanowi najważniejszy fragment głównego szlaku komunikacyjnego między Bergen a Oslo, łączącego zachodnią i wschodnią część kraju.
– Dzięki wspólnemu projektowi Arna–Stanghelle poprawimy bezpieczeństwo na drogach, zapewnimy przewidywalny transport oraz lepszą ofertę dla obywateli i firm: krótsze czasy podróży i większą przepustowość zarówno na drodze, jak i na kolei – mówi minister transportu Jon-Ivar Nygård.
Nowa droga E16 i linia kolejowa Vossebane
Projekt obejmuje budowę nowego odcinka drogi E16 oraz modernizację linii kolejowej Vossebane na trasie o długości 30 km. To wspólna inwestycja Norweskiego Zarządu Dróg Publicznych (Statens vegvesen) i operatora infrastruktury kolejowej Bane NOR.
– Obecna infrastruktura między Arna i Stanghelle jest przestarzała, narażona na osunięcia ziemi, częste zamknięcia i posiada tunele wymagające modernizacji. Dlatego ten projekt jest dla rządu tak istotny – podkreśla Nygård.
80 km tuneli i miliardy w grze. Największy projekt infrastrukturalny Norwegii
Budowa prawie 80 km tuneli drogowych i kolejowych sprawia, iż Arna–Stanghelle to największy tego typu projekt w historii Norwegii. Między Arna a Trengereid powstanie czteropasmowa droga, dalej – droga dwupasmowa aż do Stanghelle. Nowa linia kolejowa będzie dwutorowa na całej długości.
– To projekt większy niż słynna Follobanen w Oslo czy E39 Rogfast w Rogaland. Ale nie rozmiar jest tu najważniejszy – realizujemy go, bo jest konieczny – zaznacza minister.
Projekt priorytetowy dla rządu
Rząd podjął działania, by jak najszybciej rozpocząć realizację inwestycji – między innymi poprzez jej ujęcie w tegorocznym budżecie państwa. Ogłoszono już największy w Norwegii kontrakt doradczy, a także przetarg na rozpoczęcie prac zabezpieczających teren przed osuwiskami.
Przed latem mają ruszyć przygotowania, w tym czyszczenie terenów szczególnie narażonych na osuwiska. Podpisanie kontraktów i rozpoczęcie budowy tuneli oraz infrastruktury kolejowej i drogowej uzależnione jest od zgody Stortingu na zatwierdzenie budżetu oraz częściowego finansowania poprzez opłaty drogowe.
Przeczytaj również: Może płacisz za dużo? Jak dokonać zmiany? Sprawdź wartość swojej nieruchomości w zeznaniu podatkowym
Budżet i finansowanie
Rząd zaproponował parlamentowi maksymalny budżet projektu w wysokości 49,3 miliarda NOK, przy czym szacowany koszt realizacji to 41,2 miliarda NOK.
Projekt finansowany będzie głównie ze środków państwowych (ok. 90%) oraz z opłat drogowych. Koszty zostały podzielone niemal po równo: kolej – 52%, drogi – 48%.
To strategiczna decyzja
Inwestycja Arna–Stanghelle to coś więcej niż tylko projekt infrastrukturalny – to strategiczna decyzja, która może zrewolucjonizować sposób podróżowania i transportowania towarów między najważniejszymi miastami Norwegii. Połączenie silnej politycznej woli, ambitnej skali oraz ogromnych środków finansowych sugeruje, iż Norwegia poważnie traktuje rozwój zrównoważonego i nowoczesnego systemu transportowego. najważniejsze będzie teraz szybkie zatwierdzenie budżetu przez Storting i efektywne wdrażanie projektu. Z perspektywy międzynarodowej – to kolejny dowód na to, jak państwa skandynawskie inwestują w długoterminową jakość życia swoich obywateli.
Polub nas na facebooku i udostępnij innym nasz post
Źródło: regjeringen, Zdjęcie: Wojtek Sobieski
Przeczytaj również: Seksualny szantaż w sieci: Narastający problem społeczny