NVIDIA opublikowała oficjalne informacje dotyczące układu graficznego zastosowanego w nadchodzącej konsoli Nintendo Switch 2. Firma ujawniła pewne dane techniczne, które potwierdzają skok wydajnościowy w porównaniu do pierwszej generacji urządzenia.
Dedykowane rdzenie RT i Tensor — nowa era grafiki Nintendo
Po wczorajszych enigmatycznych wypowiedziach przedstawicieli Nintendo NVIDIA postanowiła przejąć inicjatywę i podzielić się konkretnymi informacjami. Producent chipów potwierdził, iż Nintendo Switch 2 wykorzystuje niestandardowy procesor NVIDIA z dedykowanymi rdzeniami RT i Tensor, które odpowiadają za obsługę ray tracingu i funkcji opartych na sztucznej inteligencji.
Jak podkreśla NVIDIA, prace nad nowym układem wymagały aż 1000 osobo-lat pracy inżynierów, którzy zajmowali się projektowaniem systemu, architektury chipu, dostosowaniem GPU oraz tworzeniem dedykowanych API i narzędzi deweloperskich. Rezultat tych prac pozwala na rozgrywkę w rozdzielczości do 4K w trybie telewizora oraz do 120 FPS przy 1080p w trybie przenośnym.
10-krotny wzrost wydajności graficznej
Jedną z najbardziej imponujących informacji jest to, iż Nintendo Switch 2 oferuje aż 10-krotnie większą wydajność graficzną w porównaniu do swojego poprzednika. To znaczący skok, który powinien przełożyć się na znacznie płynniejszą rozgrywkę i wyraźnie lepszą jakość obrazu.
Kluczowe ulepszenia obejmują:
- Rdzenie Tensor — zwiększają wydajność funkcji opartych na AI, jednocześnie utrzymując efektywne zużycie energii
- Rdzenie RT — poprawiają realizm w grach dzięki dynamicznemu oświetleniu i naturalnym odbiciom
- Zmienna częstotliwość odświeżania (VRR) poprzez technologię NVIDIA G-SYNC w trybie przenośnym — zapewnia płynną rozgrywkę bez rwania obrazu
Nintendo Direct (Nintendo Switch 2) – wszystko, co wiemy
AI napędza nowe możliwości graficzne i nie tylko
Rdzenie Tensor w nowym procesorze nie tylko odpowiadają za technologię DLSS (Deep Learning Super Sampling), która zwiększa rozdzielczość obrazu bez utraty jakości, ale także umożliwiają inne funkcje oparte na sztucznej inteligencji.
Wśród nich NVIDIA wymienia śledzenie twarzy i usuwanie tła podczas wideorozmów, co ma usprawnić społecznościowe aspekty rozgrywki oraz streaming. To rozszerzenie funkcjonalności konsoli poza typowo gamingowe zastosowania sugeruje, iż Nintendo chce, aby Switch 2 stał się centralnym urządzeniem rozrywkowym w domach graczy.
Nowe narzędzia dla deweloperów
NVIDIA podkreśla również, iż twórcy gier otrzymają znacznie lepsze narzędzia, w tym ulepszone silniki gier, lepszą obsługę fizyki oraz zoptymalizowane API. Ma to przełożyć się na szybsze i bardziej efektywne tworzenie gier.
Co ciekawe, informacja ta potwierdza, iż wszystkie te technologie będą dostępne dla deweloperów od samego początku, co może oznaczać, iż pierwsza fala gier na Nintendo Switch 2 wykorzysta potencjał nowego sprzętu w znacznie większym stopniu, niż miało to miejsce przy premierze poprzedniego sprzętu.
Jeżeli podobał Wam się materiał, to koniecznie dajcie znać na X (dawny Twitter), Bluesky, naszym Discordzie, Redditcie lub Fediverse. Jesteśmy też dostępni w Google News!