PlayStation 5 Pro zapewni 60 FPS w grach, ale z pewnymi kompromisami...

1 tydzień temu
Zdjęcie: Interia.tv


Według informacji ujawnionych przez portal The Verge, Sony chce, aby gry oznaczone emblematem "PS5 Pro Enhanced" działały w 60 klatkach na sekundę, z ray tracingiem i rozdzielczością 4K dzięki nowemu systemowi upscalingu, PlayStation Spectral Super Resolution (PSSR). Japoński gigant chce wyznaczyć nowe standardy jakości i wydajności, ale daje też deweloperom pełną swobodę, jeżeli idzie o to, jak chcą poprawiać swoje gry pod kątem PS5 Pro.


W skrócie:
Sony dąży do tego, by gry na PS5 Pro w trybie "Enhanced" działały w 60 FPS z ray tracingiem i rozdzielczością 4K przy wykorzystaniu technologii PSSR.PS5 Pro będzie wspierać deweloperów w tworzeniu gier o lepszej wydajności, ale także da różne opcje optymalizacji, w tym zwiększenie rozdzielczości bez konieczności podnoszenia liczby klatek.Starsze gry skorzystają z trybu ultra-boost, ale nie wszystkie będą mogły wykorzystać pełnię możliwości PS5 Pro bez odpowiednich aktualizacji od deweloperów.Reklama


Nowe PS5 Pro to przede wszystkim rozwinięcie mocy obecnej konsoli, podobnie jak miało to miejsce w przypadku PS4 i PS4 Pro. Sony stawia na poprawę wydajności i jakości grafiki, jednak nie każda gra musi działać w 60 klatkach na sekundę, aby uzyskać oznaczenie "PS5 Pro Enhanced". Twórcy mają sporo swobody - mogą podnieść rozdzielczość, dodać ray tracing, a choćby poprawić stabilność klatek, by gra lepiej wyglądała i działała na PS5 Pro.


Sony wprowadza nową technologię PlayStation Spectral Super Resolution (PSSR), która pozwoli na skalowanie gier do rozdzielczości 4K. Co to oznacza w praktyce? Gry, które na standardowej PS5 działają w 1080p lub 1440p, będą mogły być podbite do wyższej rozdzielczości, a przy tym lepiej zachować płynność animacji. choćby jeżeli nie uda się osiągnąć wymarzonych 60 FPS-ów, gra może otrzymać oznaczenie "Enhanced", o ile będzie inne widoczne usprawnienie, np. poprawiona grafika.
Nie ma jednak mowy o całkowitej dowolności - samo stabilniejsze działanie gry, bez innych poprawek, nie wystarczy, by dostać oznaczenie "Enhanced". Ważne, żeby różnica była zauważalna, niezależnie od tego, czy chodzi o rozdzielczość, ray tracing, czy lepszą płynność. To Sony będzie decydować, czy gra spełnia odpowiednie kryteria.


Dzięki trybowi ultra-boost starsze gry również będą mogły działać lepiej na PS5 Pro. choćby te, które nie otrzymają specjalnych aktualizacji, mogą liczyć na poprawioną stabilność klatek czy lepszą jakość grafiki. Jednak gry z ustalonymi, stałymi ustawieniami graficznymi mogą nie skorzystać z tej opcji tak, jak by sobie tego życzyli gracze.
Co więcej, deweloperzy, którzy zdecydują się zaktualizować swoje gry do PS5 Pro, będą mogli umieścić oznaczenie "Enhanced" na pudełkach oraz w PlayStation Store. To prosty sposób, by gracze łatwo mogli zidentyfikować tytuły, które w pełni wykorzystują możliwości nowej konsoli.
Idź do oryginalnego materiału