Dwa tygodnie temu pokazałem ci Jak najszybsza na świecie karta graficzna działa na komputerze z małą formą. Ku mojemu zaskoczeniu, wydanie NVIDIA RTX 5090 Founders dostarczyło zdecydowaną większość swoich wyników choćby na 12,7-litrowym pulpicie z pięcioletnim procesorem.
Zastanawiałem się: a jeżeli zamiast tego podłączyłem tę kartę do przenośnego komputera do gier? Więc to zrobiłem i powiem ci: to cud, iż to cud. Wystarczy sprawić, iż uwierzę w bogatą przyszłość, w której przenośniki stają się silniejsze, gdy dokujesz je w domu.
Zacząłem od tego samego 1 999 $ RTX 5090 FE i 1000-WAT ZASILA Z mojego testu stacjonarnego, upuszczając je na oba 99 USD Minisforum Deg1. Jest to zewnętrzny procesor graficzny na świeżym powietrzu, który może połączyć się z portem Oculink, który teraz wysyła kilka przenośnych komputerów do gier, o ile przynosisz własny procesor graficzny i zasilanie.
Podłączyłem ten kabel Oculink do 1000 $ GPD Win Max 2 Handheld. A potem, z mobilnym procesorem AMD Ryzen 8840U i czterema pasami przepustowości PCIE 4.0, zamiast 16 pasów PCIE 5.0, które technicznie obsługuje GPU NVIDIA, mój nowy frankodop. Mówię o ponad 100 klatkach na sekundę w Cyberpunk 2077 Przy rozdzielczości 4K i ultra. Mówię o graczach graficznych we wszystkich najbardziej intensywnych grach w specyfikacjach 4K i prawie maksymum.
W naszych ośmiu grach testowych, to zrobił Biegnij od 7 do 47 procent wolniej niż wtedy, gdy mój kolega Tom Warren połączył 5090 z najszybszymi pieniędzmi procesora. Ale było to tylko 4 do 29 procent wolniej niż 5090 na moim komputerze SFF i znacznie szybciej niż wtedy, gdy zatrzymałem RTX 3080 na tym komputerze. I tak było cztery do 12 razy szybciej Zintegrowany procesor GPU Radeon 780m Handhelda może samodzielnie poradzić sobie.
Zacznij od kolumny „5090 ręcznych” w mojej tabeli poniżej:
5090 EGPU vs. 5090 Desktop @ 4K
Assassin’s Creed Mirage (Ultra High, Native) | 65 | 108 | 135 | 144 | -20,00% | -25,00% | 66,15% |
Czarny mit: Wukong (100% rozdzielczość) | 22 | 55 | 63 | 62 | -12,70% | -11.29% | 150,00% |
Czarny mit: Wukong (DLSS + Ramka gen) | Nie dotyczy | 132 | 147 | 146 | -10,20% | -9,59% | Nie dotyczy |
Call of Duty: Black Ops 6 (Extreme) | 58 | 134 | 140 | 145 | -4,29% | -7,59% | 131,03% |
Cyberpunk 2077 (Ultra, bez RT) | 40 | 101 | 108 | 109 | -6,48% | -7,34% | 152,50% |
Cyberpunk 2077 (Ultra RT + DLSS jakość + FG) | Nie dotyczy | 132 | 152 | 153 | -13,16% | -13,73% | Nie dotyczy |
Horizon Zero Dawn Remastered (bardzo wysoki, rodzima) | 59 | 80 | 112 | 153 | -28,57% | -47,71% | 35,59% |
Horizon Zero Dawn (jakość DLSS + FG) | Nie dotyczy | 151 | 206 | 237 | -26,70% | -36,29% | Nie dotyczy |
Metro Exodus Enhanced (Extreme) | 33 | 85 | 92 | 91 | -7,61% | -6,59% | 157,58% |
Return (EPIC) | 61 | 113 | 138 | 142 | -18,12% | -20,42% | 85,25% |
Shadow of the Tomb Raider (najwyższy) | 89 | 150 | 207 | 238 | -27,54% | -36,97% | 68,54% |
Średnia liczba klatek na sekundę, wyższa jest lepsza. DLSS ramy gen nieobsługiwane na 3080.
Na przykład mój GPD Win Max 2 Recenzing Średnia Call of Duty: Black Ops 6 W Extreme Spec w natywnej rozdzielczości ekranu Handhelda 2560 x 1600 – a jeżeli ustawię grę na najniższą, większość grafiki ziemniaczanej możliwa przy pikselowanej rozdzielczości 640 x 480, najlepsze, co mogę uzyskać, to 113 fps. Podłącz RTX 5090, a dostaję 131 klatek na sekundę z grafiką w najwyższych ustawieniach. Od ziemniaków do ultra z jedną wtyką – i spłaty kredytu hipotecznego.
Nie dlatego, iż chciałbyś grać w gry, które oczywiście na małym wewnętrznym ekranie przenośnego – i widziałem również najlepsze wyniki podłączające również zewnętrzny monitor, ponieważ tracisz mniej wydajności przesyłania danych w przodzie na tym kablu Oculink. Mój Call of Duty Ramka klatek wzrosła z 131 klatek na sekundę na wewnętrznym ekranie Handhelda do 134 klatek na sekundę na zewnętrznym monitor 4K. Tylko naszych gier testowych Czarny mit: Wukong spadł poniżej 60 klatek na sekundę przy natywnym 4K.
Nie chcę zbytnio przekazać GPU Oculink, ponieważ nie są one całkowicie gotowe na primetime i mają one poważne zastrzeżenia w porównaniu do Thunderbolt i USB-C.
Po pierwsze, kable Oculink są nie Hot-splatable jak produkty USB. Jego Więc Kusi, aby wyobrazić sobie granie w grę ręczną, a następnie podłączenie jej i wznowienie niesamowitej grafiki na dużym ekranie, ale to nie jest rzeczywistość. Musisz zamknąć komputer za każdym razem, gdy łączysz się i odłączasz lub ryzykować uszkodzenie – po raz pierwszy wypróbowałem system Oculink rok temu, najwyraźniej na dobre uszkodziłem jego port. I zanim zasilisz na komputerze, musisz najpierw zasilić EGPU. (Minisforum Deg1, którego używam, próbuje synchronizować się z podłączonym komputerem i włączonym i wyłączonym włączonym i wyłączonym, ale nie było dla mnie niezawodne; firma twierdzi, iż jest zaprojektowana do synchronizacji z własnymi mini-PC. )
Po drugie, same obecne kable Oculink nie są tak silnie zaprojektowane jak wiele produktów USB. Podczas gdy mają kształt mniejszego displayport, z tym samym rodzajem złącza blokującego, wydają się o wiele łatwiejsze do przypadkowego zniesienia, zginania lub złamania.
Handheld Graphics w porównaniu z grafiką EGPU, wyświetlacz wewnętrzny i zewnętrzny
Assassin’s Creed Mirage (Ultra High, Native) | 18 | 106 | 108 | 109 | 89 |
Czarny mit: Wukong (100% rozdzielczość) | 6 | 72 | 55 | 81 | 76 |
Czarny mit: Wukong (DLSS + Ramka gen) | Nie dotyczy | 140 | 132 | 161 | Nie dotyczy |
Call of Duty: Black Ops 6 (Extreme) | 17 | 131 | 134 | 140 | 113 |
Cyberpunk 2077 (Ultra, bez RT) | 12 | 107 | 101 | 116 | 101 |
Cyberpunk 2077 (Ultra RT + DLSS jakość + FG) | Nie dotyczy | 153 | 132 | 164 | Nie dotyczy |
Horizon Zero Dawn Remastered (bardzo wysoki, rodzima) | 15 | 77 | 80 | 86 | 71 |
Horizon Zero Dawn (DLSS Quality + Rame Gen) | Nie dotyczy | 138 | 151 | 158 | Nie dotyczy |
Metro Exodus Enhanced (Extreme) | 7 | 94 | 85 | 98 | 51 |
Return (EPIC) | 15 | 110 | 113 | 113 | 52 |
Shadow of the Tomb Raider (najwyższy) | 20 | 144 | 150 | 150 | 96 |
Średnia liczba klatek na sekundę, wyższa jest lepsza. Gen ramy DLSS nieobsługiwany na 780m.
Po trzecie, Oculink nie jest rozwiązaniem dokowania jednokabrycznego, takiego jak Thunderbolt lub USB4, ponieważ nie dostarcza danych USB, audio ani zasilania podłączonego laptopa: musiałem uruchomić osobny przewód zasilający USB-C na przetworzone przeze mnie przenośniki. To funkcja, a nie błąd, więc nie ma nic, co przeszkadza na przepustowości GPU.
Po czwarte, po prostu nie ma tak wielu urządzeń z Oculink. GPD jest jednym wielbicielem i przetestowałem go, pracując z wczesną próbką Ayaneo 3Ale firmy, które znajdziesz w lokalnym Best Buy – Asus, Lenovo – w tej chwili wkładają porty USB4 do swoich przenośników zamiast Oculink.
Po piąte, Oculink jest w tej chwili taką refleksją dla firm takich jak Nvidia, iż ich kierowcy najwyraźniej byli podsumowani od lat. Kiedy po raz pierwszy podłączyłem 5090 do GPD Win Max 2 i Ayaneo 3, w ogóle odmówili wykorzystania jego mocy, dopóki nie zainstalowałem opracowana przez społeczność łatka „Błąd43” To działało jak magia. Mimo to zobaczyłem kilka awarii, których nie mogłem przypiąć.
Dzisiaj potencjalni nabywcy EGPU muszą wybierać między zmniejszoną przepustowością a bólem kompatybilności Thunderbolt 4 i USB 4 lub czystszym, ale mniej użytkownikiem przyjaznym OCULINK, ale mam nadzieję, iż opcje najlepszego świata nie potrwają zbyt długo, aby zmaterializować . Asus już ogłosił Pierwszy Thunderbolt 5 Egpunawet jeżeli firma nie ma w tej chwili żadnych mniejszych, słabszych komputerów z Thunderbolt 5, które mogłyby z tego skorzystać, a być może jakaś przyszłość 80 Gb / s USB4 Urządzenia mogą oferować to samo bez konieczności certyfikacji Intela Thunderbolt.
Może wtedy wcale nie będę potrzebować komputera stacjonarnego. Będę miał przenośny komputer do gier i po prostu podłączę go do mojego EGPU, kiedy wrócę do domu. Być może może to być choćby przyszłość gier komputerowych dla mas – przyszłość dla tych, którzy nie chcą wysokich komputerów stacjonarnych – jeżeli branża może po prostu dowiedzieć się, którego kabla użyć.