Polacy mają nowy ulubiony sklep. Sieć Pepco pożegnała się z fotelem lidera

1 dzień temu
Rok 2025 przyniósł przełomowe zmiany w segmencie dyskontów niespożywczych w Polsce. Z raportu PMR Market Experts by Hume's wynika, iż Pepco, dotychczasowy lider, spadł na drugą pozycję. Nowym zwycięzcą pod względem wartości zakupów w sektorze została holenderska sieć, która w naszym kraju jest coraz bardziej widoczna.
Na początku tego roku eksperci z PMR Market Experts by Hume’s informowali, iż polski rynek dyskontów niespożywczych rozwija się niezwykle szybko. Pod koniec 2024 roku w naszym kraju działało już blisko trzy tys. tego typu sklepów, a wartość rynkowa przekraczała 13 mld zł. To oznacza blisko trzykrotny wzrost w porównaniu z 2018 rokiem. Na ten sukces składają się marki takie jak Pepco, Action, Kik i Dealz. Do tej pory wiele mówiło się też o tym, iż rynek dyskontów niespożywczych w Polsce należy do Pepco, ponieważ sieć przez długi czas utrzymywała pierwszeństwo względem wartości sprzedaży. W końcu jednak przyszedł czas na zmiany.


REKLAMA


Zobacz wideo Nowy burmistrz Nowego Jorku obiecał w kampanii tanie sklepy


Dyskonty wybierane przez Polaków. Action wyżej od Pepco
Z najnowszego zestawienia przygotowanego przez PMR Market Experts by Hume’s wynika, iż w tej chwili liderem pod względem wartości sprzedaży jest Action. Dotychczasowy lider, czyli Pepco, zajmuje natomiast drugie miejsce. Według ekspertów holenderska sieć intensywnie zwiększała swoją obecność na polskim rynku, co w połączeniu ze spowolnieniem wzrostu Pepco doprowadziło do zmiany na szczycie listy. Przetasowanie to wpisuje się w szersze zmiany strukturalne rynku, który coraz częściej rośnie dzięki zwiększaniu produktywności istniejących placówek, rosnącej rozpoznawalności marek oraz koncentracji na kategoriach o wysokiej rotacji.
Jeszcze w 2023 roku przewaga Pepco nad Action była znacząca - przychody lidera były blisko 1,5 raza wyższe niż drugiego gracza. Intensywny rozwój Action w 2024 roku sprawił jednak, iż dystans pomiędzy sieciami uległ zmniejszeniu do około 500 mln zł
- czytamy w raporcie. Zgodnie z prognozami PMR Market Experts by Hume’s Action w 2025 roku utrzyma kilkudziesięcioprocentową dynamikę wzrostu, natomiast Pepco ma rosnąć w tempie jednocyfrowym. Potwierdzają to dane finansowe sieci, ponieważ sprzedaż polskiej marki zwiększyła się o 8,7 proc. w roku obrotowym zakończonym 30 września.
W przypadku Pepco obserwujemy w tej chwili okres przejściowy związany z działaniami restrukturyzacyjnymi, które mogą przynieść efekty w kolejnych latach
- twierdzi Agnieszka Skonieczna, Head Retail Market Analyst w PMR Market Experts by Hume’s, cytowana przez portal DlaHandlu. Warto jednak zaznaczyć, iż Pepco przez cały czas pozostaje silną marką o wysokiej rozpoznawalności. Posiada bowiem najbardziej rozpoznawalny i najczęściej wskazywany przez konsumentów szyld w segmencie. Action może natomiast pochwalić się dużym wzrostem pod tym względem. Znajomość sieci wśród klientów wzrosła do 71 proc., wobec 28 proc. w 2021 roku.


Rynek dyskontów niespożywczych rośnie w siłę. Prognozy są optymistyczne
Polski rynek dyskontów niespożywczych jest bardzo konkurencyjny, co przynosi korzyści dla konsumentów. W efekcie zwiększa się przede wszystkim różnorodność ofert i pojawiają się nowości asortymentowe oraz atrakcyjne ceny. Z najświeższych danych wynika, iż wspomniany rynek wzrósł o blisko 18 proc., natomiast liczba sklepów zwiększyła się zaledwie o 6 proc. To pokazuje, iż za wzrost odpowiada głównie rosnąca sprzedaż w placówkach, które już istnieją. Eksperci z PMR Market Experts by Hume’s przewidują, iż w 2025 roku tempo wzrostu rynku pozostanie zbliżone do poziomu z 2024 roku. Co ciekawe, szacuje się, iż do 2030 roku udział dyskontów niespożywczych w sprzedaży detalicznej w Polsce przekroczy 2 proc.


Do 2031 roku udział ten może zbliżyć się do 3 proc.
- wskazuje Agnieszka Skonieczna. Wszelkie wzrosty w przypadku dyskontów niespożywczych w Polsce biorą się przede wszystkim "z ich elastyczności, atrakcyjnej oferty cenowej, skutecznej komunikacji w mediach społecznościowych oraz umiejętności dopasowania się do potrzeb lokalnych społeczności".


Źródła: pmrmarketexperts.com, dlahandlu.pl


Dziękujemy, iż przeczytałaś/eś nasz artykuł.


Bądź na bieżąco! Obserwuj nas w Wiadomościach Google.
Idź do oryginalnego materiału