Polska utrzymuje wysoką dynamikę wzrostu
Raport ECDB wskazuje, iż wartość polskiego rynku e-commerce będzie rosła średnio o 9,6 procent rocznie do 2028 roku. Oznacza to, iż Polska wyprzedza wiele państw Europy Zachodniej, gdzie prognozowany wzrost jest bliższy 4–5 procent. Wyższe tempo mają osiągnąć tylko rynki wschodzące, takie jak Gruzja, Bułgaria czy Malta.
Według ekspertów motorami wzrostu będą rozwój lokalnych sklepów internetowych, ekspansja międzynarodowych platform, rosnąca siła nabywcza konsumentów oraz poprawa infrastruktury logistycznej. Kluczową rolę odgrywa także zmiana oczekiwań kupujących, którzy coraz częściej wybierają dostawy w modelu „same-day” lub „next-day”.
Czynniki napędzające rynek
Polski e-commerce przeszedł w ostatnich latach etap szybkiego, dwucyfrowego wzrostu. w tej chwili wchodzi w fazę dojrzałości, ale tempo przez cały czas pozostaje powyżej europejskiej średniej. Na dynamikę wpływa m.in. popularyzacja zakupów mobilnych, automatyzacja procesów magazynowych, rozwój kanałów omnichannel oraz większa konkurencja cenowa.
Duży wpływ na strukturę rynku ma ekspansja chińskich marketplace’ów, takich jak Temu czy Shein. Z jednej strony przyciągają one klientów niskimi cenami i szerokim asortymentem, z drugiej zwiększają presję na polskich sprzedawców, którzy muszą konkurować jakością obsługi i szybkością dostawy.
Unia uderza w Temu. Chińska platforma może zapłacić miliardy
Polska na tle Europy
W całej Europie wartość rynku e-commerce ma wzrosnąć z 709 mld USD w 2024 roku do 901 mld USD w 2028 roku, co oznacza wzrost o 27 procent. Choć w ujęciu globalnym tempo europejskie jest niższe niż w Azji (43 procent) czy obu Amerykach (36 procent), Polska wyróżnia się na tle kontynentu wysoką dynamiką.
Najpopularniejszą kategorią zakupową w Europie pozostaje moda, generująca 149 mld USD rocznie. Wysokie udziały mają również AGD i elektronika, artykuły związane z hobby, żywność i napoje oraz wyposażenie domu. W Polsce struktura jest podobna, choć rynek pozostaje rozproszony i nie pozostało zdominowany przez kilku największych graczy, co sprzyja rozwojowi mniejszych i średnich e-sklepów.
Szanse i wyzwania dla przedsiębiorców
Dla właścicieli e-sklepów wysoki wzrost e-commerce w Polsce to zarówno szansa, jak i wyzwanie. Rynek będzie przyciągał nowych graczy, co zwiększy konkurencję. najważniejsze będzie inwestowanie w technologie wspierające sprzedaż, personalizację oferty oraz optymalizację procesów logistycznych.
Zmieniające się preferencje konsumentów wymuszą szybkie dostosowanie strategii sprzedaży. Firmy, które postawią na integrację kanałów online i offline, automatyzację obsługi klienta oraz elastyczne modele dostawy, mogą liczyć na wzmocnienie pozycji rynkowej w kolejnych latach.
Chcesz, by Twój sklep internetowy zarabiał więcej? Pobierz teraz bezpłatny e-book „Dochodowy e-commerce 2025”. To aż 270 stron wskazówek od praktyków e-handlu.