Przedsprzedaż gry Azul: Pojedynek ruszyła! Premiera już w przyszłym miesiącu

planszowenewsy.pl 4 godzin temu

Przedsprzedaż gry Azul: Pojedynek rozpoczęła się w sklepie firmowym wydawnictwa Rebel oraz w innych sklepach z grami planszowymi. Przy okazji poznaliśmy dwie najważniejsze odpowiedzi: kiedy odbędzie się premiera tego tytułu oraz jaka jest jego cena.

Azul: Pojedynek. Opis gry

Spośród wszystkich osób, które tworzyły piękne mozaiki na ścianach pałacu króla Manuela I, dwie szczególnie się wyróżniały. Teraz władca wybrał je, aby przyozdobiły kopułę pałacu w Sintrze. Muszą udowodnić, kto jest najznamienitszym artystą w całej Portugalii!

Azul: Pojedynek to wyjątkowa odsłona popularnej gry logicznej, zaprojektowana specjalnie do rozgrywek dwuosobowych. Wprowadza nowe mechanizmy, które sprawiają, iż zabawa staje się bardziej taktyczna niż dotychczas. Wyłóż kopułę pałacu w Sintrze kafelkami i przyozdób ją okrągłymi płytkami lub układaj płytki w stos w taki sposób, aby Twój rywal nie mógł oprzeć się ofercie. W tej odsłonie serii czeka na Ciebie nie tylko zawzięta rywalizacja, ale również nowość w postaci zmiennych celów końcowych.

Informacje podstawowe na temat gry:

Azul: Pojedynek. Zasady gry. Jak grać?

Rozgrywka trwa 5 rund. Każda runda składa się z 3 faz: pozyskanie, układanie mozaik i punktowanie, przygotowanie. Gracz rozpoczynający rozgrywa 1. turę, a potem rozgrywacie tury na zmianę aż do końca fazy.

FAZA 1: POZYSKANIE

W swojej turze wykonaj 1 z następujących akcji:

A) Umieść znacznik gracza, aby wziąć kafelek kopuły.

Umieść znacznik gracza po swojej stronie planszy punktacji, aby wziąć kafelek kopuły i umieścić go w dowolnej orientacji na 1 z pustych pól kopuły na swojej planszy. Kolor może wystąpić wielokrotnie w tym samym rzędzie albo w tej samej kolumnie Twojej kopuły. Umieszczonego kafelka kopuły nie można przesuwać ani obracać. Gdy bierzesz kafelek kopuły, wybierz 1 z opcji:

  • Weź 1 z odkrytych kafelków kopuły z ekspozycji na planszy punktacji (nie uzupełniaj ekspozycji) ALBO
  • Zapłać 1 punkt, aby dobrać 1 zakryty kafelek kopuły ze stosu. Możesz to zrobić tyle razy, ile chcesz, za każdym razem dobierając po 1 kafelku. Nie możesz odkryć dobranych kafelków, dopóki nie zakończysz dobierania. Gdy skończysz dobierać kafelki, obejrzyj je i wybierz 1, a pozostałe odłóż w dowolnej kolejności na spód stosu. Uwaga! Musisz użyć obydwu swoich znaczników gracza w 4 pierwszych rundach. Nie można ich użyć w ostatniej rundzie.

B) Weź wszystkie płytki tego samego koloru ze słonecznej części dowolnego warsztatu.

Weź wszystkie płytki tego samego koloru ze słonecznej części 1 dowolnego warsztatu. Następnie:

  • Jeśli jest to mały warsztat, pozostałe płytki ułóż w dowolnej kolejności w stos i umieść go na żetonie bonusowym znajdującym się w księżycowej części tego warsztatu.
  • Jeśli jest to duży warsztat, pozostałe płytki umieść pojedynczo na wyznaczonych polach księżycowej części tego warsztatu (niektóre pola mogą nie zostać wypełnione).

Jeśli w małym warsztacie są 4 płytki tego samego koloru, to gdy tylko zostaną wzięte, należy odkryć żeton bonusowy znajdujący się w tym warsztacie.

POLECAMY RÓWNIEŻ: Three Sisters Harvest Edition. Powstaje nowa edycja znanej wykreślanki

C) Weź wszystkie wierzchnie płytki tego samego koloru z księżycowej części wszystkich warsztatów.

Weź wszystkie wierzchnie płytki tego samego koloru z księżycowej części wszystkich 5 warsztatów. W przypadku małych warsztatów weź tylko wierzchnią płytkę ze stosu, choćby jeżeli są pod nią płytki tego samego koloru. Uwaga! Pierwszy gracz, który bierze płytkę albo płytki z księżycowej części dużego warsztatu, musi również wziąć płytkę gracza rozpoczynającego i umieścić ją na polu (-2) na swojej planszy. Gdy zostanie wzięta ostatnia płytka z księżycowej części małego warsztatu, należy odkryć żeton bonusowy, który się pod nią znajdował.

Wzięte płytki (w ramach akcji B albo C) ułóż w 1 z 6 linii wzorów na swojej planszy (w pierwszej linii można położyć 1 płytkę, w drugiej 2 płytki itd.). Gdy to robisz, musisz przestrzegać następujących zasad:

  • Układaj płytki na pustych polach wybranej linii pojedynczo od prawej do lewej strony.
  • Jeśli w danej linii wzoru są już płytki, możesz do niej dokładać tylko płytki tego samego koloru.
  • Gdy zapełnisz płytkami wszystkie pola linii wzoru, linia jest wypełniona. jeżeli wziąłeś więcej płytek, niż możesz umieścić na pustych polach wybranej linii, odłóż nadmiarowe płytki na pole uszkodzonych płytek.
  • Możesz układać płytki w linii wzoru, choćby jeżeli w fazie 2 nie zapewnią Ci punktów.

Wszystkie wzięte płytki, których nie możesz albo nie chcesz umieścić w linii wzoru (zgodnie z zasadami), musisz układać w stos na polu uszkodzonych płytek na Twojej planszy. To uszkodzone płytki, za które na koniec fazy układania mozaik stracisz punkty. jeżeli na polu uszkodzonych płytek już znajdują się 4 płytki, kolejne uszkodzone płytki odrzucaj do wieży.

D) Weź odkryty żeton bonusowy.
Weź odkryty żeton bonusowy i umieść go (odkryty) w swoim magazynie żetonów bonusowych. W każdej rundzie możesz wziąć dokładnie 2 żetony bonusowe. Żeton bonusowy staje się dostępny dopiero wtedy, gdy z małego warsztatu zostaną wzięte wszystkie płytki, czyli zostaną zabrane wszystkie płytki zarówno z części słonecznej, jak i księżycowej.

Faza 1 dobiega końca, gdy:

  • wszystkie warsztaty są puste (nie ma już w nich żadnych płytek ani żetonów bonusowych) ORAZ
  • obydwoje użyliście swoich 2 żetonów gracza (oprócz rundy 5).

Jeśli nie jesteś w stanie wykonać żadnej z 4 akcji, musisz spasować na pozostałą część fazy 1. To jedyna sytuacja, w której gracz może spasować.

POLECAMY : The Godfather i Wredna Małpa. Niespodziewane przedsprzedaże Portal Games

FAZA 2: UKŁADANIE MOZAIK I PUNKTOWANIE W AZUL: POJEDYNEK

Tę fazę możecie rozpatrywać jednocześnie. W jej trakcie będziecie przenosić płytki z wypełnionych linii wzorów do swoich kopuł:

  • Sprawdź swoje linie wzorów od górnej do dolnej. Przenieś skrajną prawą płytkę z każdej wypełnionej linii na pole na kafelku kopuły tego samego koloru w rzędzie odpowiadającym danej linii. Za każdym razem, gdy przenosisz płytkę, natychmiast zdobywasz punkty.
  • jeżeli w kopule nie ma aktualnie pól w kolorze odpowiadającym wypełnionej albo niekompletnej linii wzoru, zachowaj płytki w danej linii do momentu, aż umieścisz odpowiedni kafelek kopuły.
  • Jeśli dana linia ma już przypisane 3 kafelki kopuły i nie ma dostępnych pól w kolorze płytek znajdujących się w tej linii, umieszczenie tych płytek jest niemożliwe. Musisz przenieść je na pole uszkodzonych płytek.
  • W poszczególnych rzędach i kolumnach kopuły może się znajdować kilka płytek tego samego koloru.

PUNKTOWANIE

Każdą płytkę przenoszoną z linii wzorów do kopuły musisz zawsze umieścić na polu w jej kolorze (albo na polu wielokolorowym), za co natychmiast zdobywasz punkty.

1. jeżeli umieszczona płytka nie przylega do innych płytek (w pionie ani w poziomie), zdobywasz 1 punkt.
2. jeżeli umieszczona płytka przylega do jakiejkolwiek innej, postępuj w opisany poniżej sposób:

  • Najpierw sprawdź, czy płytka przylega w poziomie do co najmniej 1 innej płytki. jeżeli tak, policz, ile płytek jest połączonych w poziomie, włączając tę właśnie umieszczoną (i płytki specjalne, jeżeli są w tej grupie). Zdobywasz dokładnie tyle punktów.
  • Następnie sprawdź, czy płytka przylega w pionie do co najmniej 1 innej płytki. jeżeli tak, policz, ile płytek jest połączonych w pionie, włączając tę właśnie umieszczoną (i płytki specjalne, jeżeli są w tej grupie). Zdobywasz dokładnie tyle punktów.

3. jeżeli umieszczona płytka zajmuje 3. pole kafelka specjalnego, umieść płytkę specjalną na odpowiednim polu tego kafelka. Zdobywasz punkty wskazane z prawej strony danego rzędu. Na koniec sprawdź, czy masz jakiekolwiek płytki na polu uszkodzonych płytek. Za każdą znajdującą się tam płytkę tracisz wskazaną dla niej liczbę punktów (np. jeżeli masz 2 uszkodzone płytki, tracisz 3 punkty). Przesuń swój znacznik na torze punktacji o odpowiednią liczbę pól, a uszkodzone płytki odrzuć do wieży. Osoba z płytką gracza rozpoczynającego traci dodatkowe 2 punkty.

FAZA 3: PRZYGOTOWANIE

Pomińcie tę fazę w rundzie 5. W pozostałych rundach przygotujcie grę do kolejnej rundy w następujący sposób:

  1. Zdejmijcie z planszy punktacji gry Azul: Pojedynek swoje 2 znaczniki gracza.
  2. Uzupełnijcie puste pola ekspozycji kafelków kopuły.
  3. Uzupełnijcie duży warsztat, umieszczając w nim 5 płytek i małe warsztaty, umieszczając w nich po 4 płytki i żetonie bonusowym.
  4. Osoba, która ma płytkę gracza rozpoczynającego, odkłada ją na odpowiednie pole dużego warsztatu i rozpoczyna następną rundę

KONIEC GRY

Rozgrywka dobiega końca po zakończeniu fazy układania mozaik w rundzie 5. Gdy to nastąpi, zdobywacie dodatkowe punkty za cele zgodnie z ich opisem. Grę wygrywa osoba, która zdobyła łącznie najwięcej punktów. W razie remisu wygrywa osoba z płytką gracza rozpoczynającego.

Przedsprzedaż i data premiery

Rozpoczęcie przedsprzedaży w wydawnictwie Rebel to tak naprawdę sygnał, iż premiera gry odbędzie się niebawem. Nie inaczej jest w przypadku gry Azul: Pojedynek, bowiem już 21.02.2025 roku tytuł ten pojawi się na sklepowych półkach. Sugerowana cena detaliczna wynosi 119,95 zł, tak więc bez problemu grę tą znajdziecie w swoich ulubionych sklepach poniżej 100 złotych.

Najnowsze artykuły o podobnej tematyce:

Qwirkle już w marcu w sklepach. Znamy dokładną datę premiery Naszej Księgarni

Walentynki z grami planszowymi – Top5 gier, które polecam

Korona Władzy oraz Władca Pierścieni: Drużyna Pierścienia – Wciągająca gra karciana. Podwójna premiera

Idź do oryginalnego materiału