Usunięto pojęcie rasy Lochy i Smoki‘ nowy Podręcznik gracza (2024)Popularna gra RPG wykorzystuje teraz bardziej naukową koncepcję gatunku. To coś, nad czym pracowano od lat, jedna z wielu zmian w sekcji tworzenia postaci w niedawno zrewidowanej wersji PHBktóry został ukształtowany przez dane dotyczące tworzenia postaci przez graczy, sukces komercyjny Wrota Baldura 3i wykorzystanie czytników czułości podczas produkcji. Deweloperzy w Czarodzieje Wybrzeża powiedzcie Polygonowi, iż jeszcze nie skończyli i iż zasady te będą dalej ewoluować w miarę wydawania kolejnych książek o świecie gry, omawiających różne części multiwersum gry w nadchodzących latach.
Zmiana języka na rzecz opisywania elfów, krasnoludów i ludzi jako odrębnych gatunków, a nie odrębnych ras, była oficjalnie ogłoszono pod koniec 2022 r.To ten sam rok, w którym Wizards wydało Spelljammer: Przygody w kosmosiewyczekiwany reboot akcji z lat 80. Niestety, książka zawierała tekst i obrazy opisujące grupę stworzeń przypominających naczelne, co wielu uznało za wzmacniające szkodliwe stereotypy. Incydent ten doprowadził Wizards do przeprosićobietnica zmiany kopii cyfrowych i przyszłych wydruków modułu oraz ogłoszenie, iż zewnętrzni konsultanci ds. kultury przejrzałbym każde słowo, ilustrację i mapę przed publikacją, aby uniknąć przyszłych błędów.
Jeden z konsultantów pracujących nad nowym Podręcznik gracza był James Mendez Hodes, który napisał para artykułów w 2019 roku krytykując D&D za utrwalanie rasistowskich stereotypów. W swojej pracy Hodes wyraźnie przedstawił, w jaki sposób stereotypy te sięgają dzieł JRR Tolkiena Władca Pierścieniprzedstawiając orków jako dzikich i potwornych. Niedawno udostępnił obraz swojego imienia w napisach końcowych książki, ogłaszanie żartobliwie, iż „za każdym razem, gdy grasz w D&D i nikt nie jest rasistą, to byłem ja. Nie ma za co”.
Główny projektant Dungeons & Dragons, Jeremy Crawford, powiedział portalowi Polygon, iż zmiana w procesie Wizards była pozytywna.
„Konsultujemy się z tymi profesjonalistami na wczesnym etapie procesu, potem w połowie procesu, a potem jeszcze raz na późniejszym etapie, aby upewnić się, iż wnosimy radość, a nie niemiłe niespodzianki w sposobie prezentacji czegoś. Myślę, iż była to bardzo owocna współpraca” – powiedział.
To jest pierwsze Podręcznik gracza w 50-letniej historii gry uwzględniono zasady gry orkami, przy czym mechanika gry nimi w 5. edycji została wcześniej zdegradowana Przewodnik Volo po potworach I Mordenkainen prezentuje: Potwory multiwersum. Podczas gdy w 2016 r. Volo opisał ich jako „dzikich”, „agresywnych” i „pierwotnych”, Podręcznik gracza (2024) wykorzystuje zrewidowane umiejętności z 2022 r. Potwory Multiwersum przedstawić ich jako twardych i zdeterminowanych ludzi, którym bóg Gruumsh dał dary pomagające im wędrować po świecie.
„Orkowie w historii gry przeszli z potwornej strony gry do bycia grywalnymi ludźmi, a my chcieliśmy się upewnić, iż ich historia odzwierciedla tę migrację” — powiedział Crawford. „Zamiast mieć rodzaj złowrogiego odcienia, który pierwotnie mieli pół wieku temu, naprawdę kładziemy nacisk na wybór gracza w osobowości i moralnym spojrzeniu twojej postaci”.
Ta sama zmiana miała miejsce w przypadku utopićciemnoskóre elfy, które w przeszłości były przedstawiane głównie jako złe. Podręcznik gracza (2024) przedstawia elfy ukształtowane przez środowisko w sposób, który przepełnia je magią i zmienia ich wygląd, przy czym elfy leśne często mają zieloną skórę i czują się jak w domu w lasach, podczas gdy wysokie elfy władają magią Feywild. Drowy są opisywane jako naznaczone przez Underdark, niekoniecznie będąc powiązanymi ze złym bóstwem Lolth w nowym PHBco również zwraca uwagę na drowa zamieszkującego lasy deszczowe, którego można spotkać w kampanii Eberron.
Brakuje nowego PHB są półelfami i półorkami, choć nadal można w nie grać z zasadami z 2014 r. wraz z podklasami legacy. Na ich miejsce anielscy aasimarowie i potężni goliaci zostali przyjęci jako główne grywalne postacie. Klasyczny sojusz Tolkiena ludzi, elfów, krasnoludów i halflingów był uważany za niezbędny dla tradycji gry, ale w nowym PHBinne wybory podjęto w oparciu o analizę statystyk zbieranych przez dziesięciolecia na podstawie decyzji podejmowanych przez graczy podczas tworzenia postaci oraz na podstawie rozważań na temat aspektów świata D&D, które projektanci chcieli podkreślić.
Dragonborn są podstawową opcją postaci od 4. edycji, pozwalając graczom na połączenie się z potworami o tej samej nazwie w D&D. Ale jak książki takie jak Bigby prezentuje: Chwała gigantów i przygoda Grzmot Króla Burz mieli na celu uczynienie gigantów równie kultowymi, goliaci pełnią tę samą rolę, pozwalając postaciom prześledzić swoje pochodzenie do gigantów. Tieflingi były również główną opcją postaci w 4. edycji i wersji z 2014 r. PHBa projektanci gry uznali, iż nadszedł czas, aby nadać ich niebiańskim kuzynom takie samo znaczenie.
„Nie zaszkodziło, iż aasimarowie zajmowali ważne miejsce w Wrota Baldura 3„i ta gra świetnie pokazała, jak wspaniali są aasimarowie i tieflingowie” – powiedział Crawford.
Nowy PHB opiera się na zasadach przedstawionych po raz pierwszy w książce z 2020 r. Kocioł Wszystkiego Tashiusuwając biologiczny determinizm wbudowany w wiązanie statystyk postaci gracza z jej gatunkiem. Zamiast tego, wzmocnienia wyniku zdolności są teraz przypisywane przez pochodzenie postaci, jak rolnik lub akolita. Opisy gatunków są znacznie krótsze niż w Podręcznik gracza (2014), ale gracze mogą spodziewać się więcej informacji w przyszłych książkach, takich jak bezimienna Poradnik gracza Forgotten Realms premiera pod koniec 2025 roku.
„Uważamy, iż konkretne ustawienia kampanii są najlepszym miejscem do zagłębiania się w historie różnych ludzi, ponieważ istnieje tak wiele różnic między jednym światem a drugim” – powiedział Crawford. „Uważamy, iż jest to najlepsze dla Podręcznik gracza mieć lekkie podejście i zasadniczo po prostu powiedzieć, co jest ogólnie prawdą dla multiwersum, a następnie pozostawić szczegóły szczegółowe konkretnym ustawieniom, gdzie można naprawdę zagłębić się w historię tej konkretnej grupy ludzi w tym świecie i tej kultury w odniesieniu do innej kultury”.