Recenzja #1044 Septima

1 dzień temu

Czy jesteś gotowy na to, aby zostać przywódczynią wszystkich Wiedźm w magicznym świecie Septimy? Przenieś się do miasteczka Noctenburg, gdzie jako lider sabatu musisz udowodnić swoją wartość, zbierając zioła, warząc eliksiry, lecząc chorych i ratując swoją brać przed procesami czarownic. Ale uważaj – magia może wywołać podejrzenia!

Informacje o grze Septima

Autor gry Septima: Robin Hegedűs

Wydawnictwo: Portal Games

Liczba graczy: 1-4

Czas gry: 25 minut na gracza

Wiek: 12+

Gra została przekazana mi bezzwrotnie w ramach recenzji od wydawnictwa Portal Games. Nie miało to wpływu na kształt mojej opinii.

Współpraca reklamowa z Ceneo.pl

Recenzja gry Septima

Septima to strategiczna gra planszowa, osadzona głęboko w świecie czarownic i magii. Gracze będą tutaj rywalizować o tytuł następcy tytułowej Septimy, czyli przywódcy wszystkich wiedźm. Podczas rozgrywki podzielonej na 4 pory roku i różne fazy księżyca, będziemy zbierać składniki niezbędne do uwarzenia leczniczych eliksirów. Będą one potrzebne do leczenia chorych na ślepotę, infekcję i paraliż mieszkańców miasta. Do naszego zgromadzenia mogą dołączyć wiedźmy o najróżniejszych zdolnościach, a podczas rozgrywki przydadzą się również czary trzech żywiołów: ziemi, powietrza i ognia. Musimy być jednak ostrożni w naszych poczynaniach, gdyż do miasta zbliżają się łowcy czarownic. Spotkanie z nimi zakończy się złapaniem wiedźmy i procesem. Lojalni mieszkańcy staną naprzeciw wściekłym mieszkańcom, a dominacja jednej ze stron zadecyduje o wyniku procesu. Wiedźma może ponownie trafić do zgromadzenia jednego z graczy lub zostać wygnana z miasta. Celem graczy jest zdobywanie punktów wiedzy, które stanowić będą o zwycięstwie jednego z graczy.

Mocne strony gry Septima

Unikalna tematyka, klimat i wykonanie:

Tytuł ten wprowadza graczy w świat czarownic, gdzie wiedźmy przedstawione są jako opiekunki społeczności, leczące chorych i pomagające mieszkańcom wychodząc na przekór naszym uprzedzeniom. Gra posiada nie tylko niesamowitą ilustrację na pudełku, ale również pięknie prezentującą się i szczegółową planszę, mnóstwo żetonów wiedźm oraz całą masę innych komponentów, które pozytywnie wpływają na klimat i odczucia podczas rozgrywki. Również rozgrywka jest mocno klimatyczna i w całej okazałości oddaje ducha – wiedźm, magii, alchemii i polowania na czarownice.

Interakcja między graczami:

Bardzo ciekawym rozwiązaniem mechanicznym w grze Septima jednoczesny wybór akcji, który zachęca do rozmów nad stołem i współpracy między graczami. Wiąże się z tym jednak pewne ryzyko. Wybór takich samych akcji przez graczy zwiększa podejrzenia mieszkańców, a tym samym rozpoczyna mechanikę polowania na czarownice, a to z kolei może wiązać się z procesem sądowym. Ta mechanika gry również jest ciekawa, gdyż mamy na nią realny wpływ poprzez wysyłanie lojalnych mieszkańców do tłumu, a tym samym zwiększanie naszych szans na wygranie procesu i zdobycie nowej wiedźmy. Proces to miejsce, w którym pojawia się losowość, która może mieć diametralny wpływ na wynik rozgrywki, dlatego też w instrukcji przygotowano wariant deterministyczny, który rozwiązuje ten problem. Niektórym graczom takie rozwiązanie bardzo się spodoba.

Wysoka regrywalność:

Różnorodność strategii wynikająca z losowych elementów, takich jak dostępne budynki, zaklęcia, czy różne cele osobiste pozytywnie wpływa na doznania płynące z każdej kolejnej rozgrywki. Warto jednak mieć na uwadze, iż trzon rozgrywki pozostaje w zasadzie taki sam w każdej kolejnej partii. Musimy zbierać składniki, tworzyć mikstury i leczyć chorych. Warto tutaj jeszcze wspomnieć o trybie szkoleniowym, który sprawdzi się również dobrze jako wariant dla nieco mniej zaawansowanych graczy. Nie będziemy wtedy korzystać z budynków i czarów – warto z niego skorzystać podczas pierwszej rozgrywki.

Skalowanie i tryb solo:

Septima działa dobrze zarówno podczas rozgrywek w duecie (chociaż tutaj pojawiają się drobne bolączki i wkrada się schematyczność), jak i pełnym składzie osobowym. Co więcej, autorzy przygotowali specjalny tryb dla pojedynczego gracza, gdzie ten stanie naprzeciw „Czarnej Wdowie”.

Mechanika wyboru akcji:

System kart akcji wymaga od graczy przemyślanego planowania swoich ruchów, a nagroda za wybór tej samej akcji co inni gracze dodaje głębi strategicznej. Gracze muszą dokładnie przeanalizować aktualną fazę księżyca, rozmieszczenie łowców czarownic, aktualne podejrzenie mieszkańców i wiele innych czynników, aby ostatecznie zdecydować się na jedną z kart.

Słabe strony gry Septima

Złożoność i czas rozgrywki:

Ciekawy temat może przyciągać mniej zaawansowanych graczy, a Ci mogą odbić się od nieco zawiłych zasad. To tytuł przeznaczony raczej dla graczy obytych w planszówkach. Problemem jest również czas gry, na który składa się przygotowanie rozgrywki, rozgrywkę samą w sobie, jak spakowanie gry do pudełka. Gra posiada mnóstwo elementów i potrafi zajmować naprawdę sporo miejsca na stole – zwłaszcza w pełnym wariancie i składzie osobowym.

Nieco zaburzony balans przy dwóch graczach:

Mimo delikatnie zmienionych reguł gry i specjalnej nakładce stosowanej podczas rozgrywek dwuosobowych odniosłem wrażenie, iż satysfakcja płynąca z mechaniki wyboru kart i rozmów nad stołem nieco traci na swojej głębi. Gra przez to staje się bardziej schematyczna i przewidywalna.

Kolorystyka gry:

Mimo wielu szczegółów widocznych na planszy, gra czasami sprawia problemy z czytelnością. Ten zarzut dotyczy zwłaszcza torów, po których będą poruszać się piony naszych liderów. Ktoś wpadł na pomysł, aby tory te były w kolorze złotym i brązowym – co nie jest najlepszym wyborem.

Złożoność:

Septima może odstraszać początkową liczbą zasad, ikonografią i różnymi etapami, które należy wykonać krok po kroku we właściwym momencie rozgrywki. Sam proces posiada osobną kartę pomocy. Rzadko zdarza się, żebym tak często jak w przypadku Septimy musiał zaglądać do instrukcji i korzystać z różnych kart pomocy podczas rozgrywki.

Podsumowanie

Septima to gra o unikalnym klimacie, który naprawdę czuć podczas rozgrywki. Dla graczy przygotowano także specjalną ścieżkę dźwiękową, która pozwoli się nam zanurzyć jeszcze głębiej w grze. To tytuł przeznaczony dla średnio-zaawansowanych graczy, który sprawdzi się doskonale w pełnym składzie. A dla tych, którzy szukają więcej – przygotowano dodatek rozszerzający rozgrywkę. Immersyjny świat czarownic i jednoczesny wybór akcji, angażujący wszystkich uczestników zabawy to największe atuty gry. Podczas moich testowych rozgrywek odniosłem jednak wrażenie, iż gra jest nieco zbyt skomplikowana, jak na to co oferuje i może odstraszyć potencjalnych zainteresowanych. Warto zaznaczyć, iż tytuł ten wymaga od nas znacznie większego wysiłku na początku, aby w pełni cieszyć się rozgrywką i nie zaglądać co rusz do arkuszów pomocy. Nie mniej warto sprawdzić Septimę mimo kilku wyraźnych wad, zwłaszcza jeżeli lubicie te klimaty i szukacie czegoś angażującego.

Ocena końcowa: 7,5/10

Przydatne linki:

Grę najtaniej kupisz tutaj

Link do strony wydawnictwa

Więcej o grze na Planszeo

Jeśli doceniasz naszą pracę i zaangażowanie albo po prostu podoba Ci się nasz portal i to, co robimy, to możesz nas wesprzeć niewielką kwotą – za co bardzo dziękujemy!!!

Jeśli chcesz być na bieżąco i podoba Ci się nasz serwis, to zachęcamy do obserwowania nas na facebooku.

Idź do oryginalnego materiału