
Dziedzictwo: Księga Swana – gdy rodzinna więź staje się najważniejszą bronią w walce o przetrwanie! Nie jest to typowa gra o zombie czy dystopii! To opowieść o człowieczeństwie, trudnych wyborach i nadziei w mrocznych czasach.
Informacje o grze Dzidzictwo Księga Swana
Autorzy gry: Jerome Cance, Laurent Kobel
Wydawnictwo: Lucky Duck Games
Liczba graczy: 1-4
Czas gry: 150 minut
Wiek: 14+
Gry została przekazana mi bezzwrotnie w ramach recenzji od wydawnictwa Lucky Duck Games. Nie miało to wpływu na kształt mojej opinii.
Współpraca reklamowa z Ceneo.pl

Recenzja gry Dziedzictwo Księga Swana
Dziedzictwo: Księga Swana to kooperacyjna gra narracyjna dla 1-4 graczy, która zabiera uczestników w mroczną podróż przez postapokaliptyczny świat. Gra wyróżnia się innowacyjnym systemem osi czasu, głęboką narracją oraz kompaktowym formatem, który mieści się w pudełku połowę mniejszym od standardowych gier kampanijnych. Jest to francuska produkcja autorstwa Jérôme’a Cance’a i Laurenta Kobela, która oferuje 12-15 godzin intensywnej rozgrywki podzielonej na pięć rozdziałów.

Zarys Rozgrywki
System Osi Czasu
Sercem mechanik gry jest rewolucyjny system osi czasu, który dynamicznie kształtuje przebieg rozgrywki. W przeciwieństwie do tradycyjnych gier turowych, Dziedzictwo pozwala graczom na wykonywanie akcji w dowolnej kolejności, co jest najważniejsze gdy liczy się każda chwila. Gracze mogą przewidzieć nadchodzące wydarzenia na osi czasu i odpowiednio się przygotować, podczas gdy nowo odkrywane karty są dodawane do osi czasu w różnych pozycjach.
Mechanika Postaci
Niezależnie od liczby graczy, wszyscy kontrolują czterech członków rodziny, podczas gdy Swan – najmłodszy członek – pozostaje postacią niegrywalną. Każda postać posiada trzy karty reprezentujące głowę, tułów i nogi, które służą zarówno jako sloty na wyposażenie, jak i punkty życia. Gdy postać otrzymuje obrażenia, mogą być one przydzielone do dowolnego z tych obszarów, ale uczyni to akcję niedostępną do momentu jej wyleczenia.
System Karmy
Walka rozgrywana jest przy użyciu podstawowych statystyk uzupełnionych o karty z talii Karma. Te karty stosują pozytywne lub negatywne modyfikatory, które mogą drastycznie zmienić wynik ataku – niezależnie od tego, czy wykonuje go gracz, czy NPC. Karty Karma mogą być ulepszone poprzez akcje lub osiągnięcia w trakcie rozdziału.
Eksploracja i Narracja
Plansza składa się z podobnych kart reprezentujących małe fragmenty większej mapy. Postacie przemieszczają swoje figurki, aby eksplorować nowe obszary, dodając więcej kart i rozszerzając planszę. Eksploracja nie tylko rozwija narrację, ale także stwarza możliwości zdobycia wyposażenia.

Mocne Strony
Innowacyjna Narracja
Dziedzictwo oferuje jedną z najlepszych narracji w grach planszowych, z jakimi miałem do tej pory do czynienia. Historia rozpoczyna się raczej standardowo w klimacie postapokaliptycznym, aby następnie przeistoczyć się w scenariusze, których nie spotkamy w innych grach tego gatunku. Zresztą każdy rozdział odczuwa się tutaj diametralnie inaczej – już po drugim rozdziale gracze mogą się zastanawiać, czy przez cały czas grają w tę samą grę.
System Wyposażenia
Karty wyposażenia są jedną z najlepszych mechanik gry. Są trudne do zdobycia, ale niezwykle pomocne. Wiele z nich można ulepszyć dzięki żetonów materiałów znalezionych na mapie. Pod koniec gry gracze nieintencjonalnie przekształcają swoje postacie w archetypy znane z gier RPG – uzdrowiciel, snajper, inżynier.
Kompaktowy Format
Mimo iż Dziedzictwo to tak naprawdę niewielkie pudełko (jak na grę kampanijną), to przez cały czas mamy tutaj odczucie przemierzania ogromnej przygody narracyjnej, która pozostawia sporo miejsca na wyobraźnię. To odświeżające podejście w porównaniu do gigantycznych kampanii wymagających setek godzin rozgrywki.
Różnorodność Rozwiązań
Gra oferuje wielorakie sposoby rozwiązywania sytuacji, podkreślając człowieczeństwo rodziny. Przemoc nie zawsze jest najlepszym wyborem – wiele zdarzeń w trakcie gry posiada pokojowe rozwiązania, trzeba tylko znaleźć odpowiednie wskazówki.
Dynamiczna Mechanika
Unikalne połączenie systemu osi czasu, ewolucji talii karmy oraz interaktywnego systemu eksploracji, zapewnia głębokie i angażujące doświadczenie. Każda decyzja kształtuje grę w małym, czy też dużym stopniu, tworząc unikalne doświadczenie podczas każdej partii.

Słabe Strony
Problemy z kartami
Kilka kart w różnych rozdziałach zawiera błędy i czasami trudno jest stwierdzić, czy to my źle zrozumieliśmy zasady gry albo coś pominęliśmy podczas lektury instrukcji, czy to zwyczajny błąd.
Małe Żetony, a duża stołożerność
Niektóre żetony są dość małe, co nieraz utrudnia ich dostrzeżenie na niektórych obszarach i przyjemne zarządzanie nimi. Gra potrafi również zająć sporo miejsca na stole, gdyż w trakcie każdego scenariusza w grze bierze czwórka rodziny ze swoimi kartami. Bardzo żałuję, iż nie są one odpowiednio mniejsze.
Wymagana Dokładność
Bardzo ważne jest dokładne czytanie każdej karty i przestrzeganie akcji w kolejności, gdyż łatwo tutaj o pomyłkę. Może się zdarzyć choćby taka sytuacja, iż gdzieś ugrzęźniemy, bo przeoczyliśmy istotny fakt.
Problem z balansem
Mam wrażenie, iż poziom trudności w tej grze nie jest dobrze zbalansowany. Co prawda są momenty, gdzie dużo będzie zależeć od naszego szczęścia, ale gra czasami jest zbyt trudna, a momentami zbyt łatwa. Może być też tak, iż niektórzy gracze nie będą mieli akurat nic do roboty.

Dla kogo przeznaczona jest gra Dziedzictwo?
- Miłośników gier narracyjnych – szczególnie tych, którzy cenią głębokie, emocjonalne historie z konsekwencjami decyzji.
- Graczy szukających kooperacyjnych doświadczeń – gra wymaga współpracy i wspólnego planowania.
- Osób preferujących kompaktowe kampanie – zamiast setek godzin rozgrywki, oferuje 12-15 godzin intensywnej przygody.
- Graczy doceniających innowacyjne mechaniki – unikalny system osi czasu wyróżnia grę na tle konkurencji.

A komu Dziedzictwo raczej się nie spodoba?
- Graczom preferującym czyste eurogry bez narracji.
- Osobom szukającym długich, wielogodzinnych kampanii.
- Tym, którzy nie lubią klimatów postapokaliptycznych.
- Graczom unikającym gier z elementami losowymi (talia karmy)

Co czyni tę grę wyjątkową?
- Rewolucyjny system osi czasu, który zmienia sposób myślenia o grach narracyjnych.
- Emocjonalna historia rodziny w postapokaliptycznym świecie.
- Kompaktowy format – wielka przygoda w małym pudełku.
- 12-15 godzin intensywnej kampanii w 5 rozdziałach.

Przydatne linki:
Grę najtaniej kupisz tutaj
Jeśli doceniasz naszą pracę i zaangażowanie albo po prostu podoba Ci się nasz portal i to, co robimy, to możesz nas wesprzeć niewielką kwotą – za co bardzo dziękujemy!!!

1 miesiąc temu

















