Recenzja #1140 Power Plants

9 godzin temu

W magicznym ogrodzie nic nie rośnie przypadkiem. Każdy liść, każdy pnącz i kwiat to część większego planu – pełnego sprytu, magii i rywalizacji o władzę nad żywiołami. Power Plants to gra, w której czarodzieje-amatorzy zamieniają grządki w pole strategicznej bitwy. Kto najlepiej nakarmi swoje rośliny mocą i splecie z nich idealne zaklęcie natury, ten zapuści korzenie zwycięstwa głębiej niż pozostali.

Informacje o grze Power Plants

Autor gry: Adam E. Daulton

Wydawnictwo: Alis Games

Liczba graczy: 1-5

Czas gry: 30 minut

Wiek: 8+

Gry została przekazana mi bezzwrotnie w ramach recenzji od wydawnictwa Alis Games. Nie miało to wpływu na kształt mojej opinii.

Współpraca reklamowa z Ceneo.pl

Recenzja gry Power Plants

Wstęp

Sięgając po Power Plants, wcielisz się w czarodzieja-ogrodnika, którego zadaniem jest stworzenie najpotężniejszego magicznego ogrodu pełnego niezwykłych roślin. Każda rozgrywka to walka o kontrolę nad rodzącymi się polami, zdobywanie magicznych klejnotów i sprytne wykorzystywanie mocy poszczególnych roślin. Za bajkową oprawą kryje się jednak rywalizacja z nutką złośliwości oraz rozbudowana warstwa taktyczna, która satysfakcjonuje choćby wymagających fanów planszówek.

Mechanika gry

Trzonem rozgrywki jest mechanika układania kafelków oraz kontrolowanie terenów. Na początku wybranych zostaje 5 kart roślin z ośmiu dostępnych (każda roślina ma również alternatywną, bardziej złożoną wersję), co zapewnia dużą różnorodność podczas kolejnych partii. Każda roślina ma dwie umiejętności – kiełkowanie i wzrost. Podczas swojej tury gracz dokłada kafelek do ogrodu i decyduje, czy…

  • aktywuje silniejszą moc kafla, który właśnie dołożył – kiełkowanie,
  • czy odpali słabsze efekty wszystkich sąsiadujących kafelków – wzrost.

Efekty te pozwalają na dokładanie chochlików, przesuwanie ich po planszy, zbieranie klejnotów czy utrudnianie przeciwnikom przejęcia kontroli nad cennymi polami. Po dołożeniu płytki i wykonaniu akcji gracz dobiera nowy kafelek z woreczka. Gra kończy się, gdy wszystkie kafle zostaną wykorzystane, a punkty zdobywa się za zebrane klejnoty i kontrolę nad najcenniejszymi polami. Im większe pole, na którym nasze chochliki dominują, tym więcej punktów na koniec. Są również nagrody za drugie miejsca oraz obecność na danym terenie.​

Zasady są łatwe do przyswojenia, a gra oferuje również tryb treningowy dla początkujących. Z kolei zaawansowane warianty pozwalają zwiększyć stopień trudności poprzez bardziej złożone zdolności roślin.

Mocne strony

  • Duża elastyczność – Power Plants oferuje proste do opanowania zasady, które można łatwo skomplikować, dobierając rośliny o bardziej zaawansowanych mocach, co pozwala dopasować grę do wieku i umiejętności uczestników.
  • Regrywalność – rotacja dostępnych roślin znacząco wpływa na przebieg każdej partii. Powtarzalność praktycznie nie występuje choćby przy wielu rozgrywkach.​
  • Niezłe wykonanie – podstawowa wersja w porównaniu do edycji „deluxe” wciąż może pochwalić się niezłym wykonaniem. Każdy element gry został starannie wykonany – od ilustracji po przejrzystą ikonografię i dobrze napisaną instrukcję.​
  • Szybka rozgrywka – partie realizowane są ok. 30 minut, więc gra nie nuży choćby przy większej liczbie osób.
  • Tryb solo – gra posiada dopracowany wariant jednoosobowy.

Słabe strony

  • Interakcja (czasem negatywna) – niektóre efekty są złośliwe i prowadzą do ciągłego przesuwania, usuwania lub przejmowania figurek przeciwników. Może to być frustrujące dla osób, które nie lubią silnie konfrontacyjnych gier lub dla młodszych dzieci.​
  • Chaos przy większej liczbie graczy – rozgrywka na 4-5 osób może być bardzo chaotyczna. Decyzje kilku graczy całkowicie zmieniają układ planszy i trudno czasem długofalowo planować swoje ruchy.​
  • Kolorystyka elementów – kolory niektórych kafelków i są zbyt zbliżone do siebie, co może utrudniać grę osobom z problemami w rozróżnianiu barw.

Dla kogo jest ta gra?

Power Plants przeznaczona jest dla 1–5 graczy od 8 roku życia. Świetnie sprawdzi się zarówno jako gra rodzinna, jak i lekka strategia dla dorosłych. Dzięki łatwej skalowalności zasad sprawdza się zarówno jako gra dla dzieci, rodzin, jak i dla starszych planszówkowiczów ceniących głębszą rywalizację. Jednak osoby szczególnie wrażliwe na negatywną interakcję oraz młodsze dzieci mogą nie czerpać pełnej satysfakcji z zaciętej walki o kontrolę nad polami i występującej negatywnej interakcji. Zdecydowanie nie polecę tej gry na więcej niż 3 osoby, zresztą w wariancie solo i duecie sprawdza się najlepiej.

Podsumowanie

Power Plants to barwna, zaskakująco taktyczna i dopracowana gra, która z pewnością zasługuje na miejsce w kolekcji każdego fana area control i lżejszych strategii. Wyjątkowy klimat, modularność i niski próg wejścia sprawiają, iż można do niej wracać wielokrotnie, odkrywając wciąż nowe układy i strategie. Minusy są drobne i nie wpływają na silną stronę tej produkcji – autentyczną euforia z kombinowania i nutę złośliwości, która dodaje jej emocji. jeżeli szukasz czegoś, co zaangażuje całą rodzinę, ale nie znudzi weteranów – spróbuj Power Plants!

Przydatne linki:

Grę najtaniej kupisz tutaj

Link do strony wydawnictwa

Więcej o grze na Planszeo

Jeśli doceniasz naszą pracę i zaangażowanie albo po prostu podoba Ci się nasz portal i to, co robimy, to możesz nas wesprzeć niewielką kwotą – za co bardzo dziękujemy!!!

Jeśli chcesz być na bieżąco i podoba Ci się nasz serwis, to zachęcamy do obserwowania nas na facebooku.

Idź do oryginalnego materiału